28.11.2016 Liikenne Ford: Yliopisto-opiskelijat ovat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yliopisto-opiskelijat ovat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpia, koska he näpräävät puhelimiaan, ajavat päihtyneenä ja hurjastelevat, kertoo Fordin teettämä tutkimus. Fordin kertoman mukaan monet yliopisto-opiskelijat käyttävät matkapuhelimia ajaessaan, rikkovat nopeusrajoituksia ja ajavat humalassa.Väitteet perustuvat hiljattain toteutettuun kansainväliseen tutkimukseen*, johon osallistui kaikkiaan 2 313 nuorta, jotka joko opiskelevat yliopistossa tai lopettivat koulun 18-vuotiaana. Otos on sen verran kattava, että aivan tuulesta temmattuja autovalmistajan väitteet eivät ole, vaikka eivät ehkä aivan täysin yleistettäviäkään.Tutkimukseen osallistuneista lähes puolet vastaajista kertoi lähettelevänsä tekstiviestejä ja useampi kuin joka kolmas käyttävänsä eri sovelluksia tai puhuvansa puhelimessa ajaessaan. Useimmat myös hurjastelevat, ja joka kahdeksas kertoi ajavansa autoa päihtyneenä.Fordin mukaan nuorilla kuljettajilla on korkein riski kuolla tieliikenneonnettomuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnettomuudet yleisin kuolinsyyTutkimusten mukaan auto-onnettomuudet ovat nuorten yleisin kuolinsyy koko maailman mittakaavassa, ja Euroopassa nuorten todennäköisyys kuolla liikenneonnettomuudessa on kaksi kertaa suurempi kuin autoilijoilla yleensä.**Tutkimukseen osallistuneista 43 prosenttia myönsi lähettäneensä tekstiviestejä, 38 prosenttia käytti sovelluksia ja 36 otti vastaan puheluita. Ylinopeutta ajaa 60 prosenttia ja humalassa ratin takana oli 13 prosenttia vastaajista.Verrattaessa niihin nuoriin, jotka lopettivat koulun 18-vuotiaana, 45 prosenttia myönsi ajavansa ylinopeutta, 9 prosenttia ajoi humalassa ja 41 prosenttia käytti matkapuhelinta ajaessaan.Ilmaista opetusta tarjollaFord tarjoaa nuorille kuljettajille ilmaista ajo-opetusta Ford Driving Skills for Life (DSFL) -ohjelmassaan. Tämän vuoden loppuun mennessä siihen on osallistunut yli 20 000 nuorta kuljettajaa 13 Euroopan maassa.Elokuussa ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettyyn tapahtumaan osallistui 130 nuorta kuljettajaa pääasiassa pääkaupunkiseudulta.Teoriaopetuksen lisäksi jokainen osallistuja pääsi ajamaan autolla ja harjoittelemaan esimerkiksi ABS-jarrujen käyttöä ajo-opettajan johdolla. Koulutuksessa muistutettiin myös välttämään erilaisia häiriötekijöitä, kuten kännykän käyttämistä, ajon aikana.Tietoista riskinottoa liikenteessäTutkimus paljasti myös, että monet opiskelijat ottavat ylimääräisiä riskejä ajaessaan, koska sillä saattaa olla vaikutusta sosiaalisen elämään ja ystävyyssuhteiden luomiseen opiskeluympäristössä.– 48 prosenttia kertoi, että voisi ottaa autoonsa kyytiin sallittua enemmän matkustajia. – 75 prosenttia houkuttaisi ajaa nukuttuaan vain vähän tai ei ollenkaan. – 28 prosenttia voisi mennä autoon, jota ajaa alkoholia nauttinut henkilö.Yliopisto-opiskelijoista 30 prosenttia myönsi olleensa mukana kolarissa. Koulunsa 18-vuotiaana lopettaneista onnettomuudessa oli ollut 25 prosenttia vastaajista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaakohtaiset erot nousivat esiinItalialaiset opiskelijat käyttävät todennäköisimmin matkapuhelinta ajaessaan (49 prosenttia), saksalaiset ajavat ylinopeutta (70 prosenttia) ja ranskalaiset ja espanjalaiset ovat todennäköisimmin ajaneet juotuaan alkoholia (18 prosenttia).Driving Skills for Life -ohjelma aloitettiin Yhdysvalloissa 13 vuotta sitten. Euroopan maista siihen ovat osallistuneet Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Suomi, Tanska, Turkki ja Venäjä.Koulutukseen kuuluu vaaratilanteiden havaitseminen, ajoneuvon käsittely, nopeuden ja etäisyyksien hallinta sekä riskit, joita aiheuttavat humalassa ajaminen, huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen ja selfieiden ottaminen ajettaessa.Fordin vuonna 2014 teettämän kyselyn mukaan 25 prosenttia nuorista kuljettajista oli ottanut selfien ajaessaan.Lähde: Ford, kuva: Aake Kinnunen* Tulokset perustuvat kyselyyn, johon osallistu 6 500 nuorta eurooppalaista Isosta-Britanniasta, Saksasta, Ranskasta, Italiasta ja Espanjasta kesäkuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Lightspeed GMI -tutkimusyhtiö. ** WHO:n globaali tilanneraportti tieliikenneturvallisuudesta 2015 ja European Road Safety Observatory Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle