28.11.2016 Liikenne Ford: Yliopisto-opiskelijat ovat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yliopisto-opiskelijat ovat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpia, koska he näpräävät puhelimiaan, ajavat päihtyneenä ja hurjastelevat, kertoo Fordin teettämä tutkimus. Fordin kertoman mukaan monet yliopisto-opiskelijat käyttävät matkapuhelimia ajaessaan, rikkovat nopeusrajoituksia ja ajavat humalassa.Väitteet perustuvat hiljattain toteutettuun kansainväliseen tutkimukseen*, johon osallistui kaikkiaan 2 313 nuorta, jotka joko opiskelevat yliopistossa tai lopettivat koulun 18-vuotiaana. Otos on sen verran kattava, että aivan tuulesta temmattuja autovalmistajan väitteet eivät ole, vaikka eivät ehkä aivan täysin yleistettäviäkään.Tutkimukseen osallistuneista lähes puolet vastaajista kertoi lähettelevänsä tekstiviestejä ja useampi kuin joka kolmas käyttävänsä eri sovelluksia tai puhuvansa puhelimessa ajaessaan. Useimmat myös hurjastelevat, ja joka kahdeksas kertoi ajavansa autoa päihtyneenä.Fordin mukaan nuorilla kuljettajilla on korkein riski kuolla tieliikenneonnettomuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnettomuudet yleisin kuolinsyyTutkimusten mukaan auto-onnettomuudet ovat nuorten yleisin kuolinsyy koko maailman mittakaavassa, ja Euroopassa nuorten todennäköisyys kuolla liikenneonnettomuudessa on kaksi kertaa suurempi kuin autoilijoilla yleensä.**Tutkimukseen osallistuneista 43 prosenttia myönsi lähettäneensä tekstiviestejä, 38 prosenttia käytti sovelluksia ja 36 otti vastaan puheluita. Ylinopeutta ajaa 60 prosenttia ja humalassa ratin takana oli 13 prosenttia vastaajista.Verrattaessa niihin nuoriin, jotka lopettivat koulun 18-vuotiaana, 45 prosenttia myönsi ajavansa ylinopeutta, 9 prosenttia ajoi humalassa ja 41 prosenttia käytti matkapuhelinta ajaessaan.Ilmaista opetusta tarjollaFord tarjoaa nuorille kuljettajille ilmaista ajo-opetusta Ford Driving Skills for Life (DSFL) -ohjelmassaan. Tämän vuoden loppuun mennessä siihen on osallistunut yli 20 000 nuorta kuljettajaa 13 Euroopan maassa.Elokuussa ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettyyn tapahtumaan osallistui 130 nuorta kuljettajaa pääasiassa pääkaupunkiseudulta.Teoriaopetuksen lisäksi jokainen osallistuja pääsi ajamaan autolla ja harjoittelemaan esimerkiksi ABS-jarrujen käyttöä ajo-opettajan johdolla. Koulutuksessa muistutettiin myös välttämään erilaisia häiriötekijöitä, kuten kännykän käyttämistä, ajon aikana.Tietoista riskinottoa liikenteessäTutkimus paljasti myös, että monet opiskelijat ottavat ylimääräisiä riskejä ajaessaan, koska sillä saattaa olla vaikutusta sosiaalisen elämään ja ystävyyssuhteiden luomiseen opiskeluympäristössä.– 48 prosenttia kertoi, että voisi ottaa autoonsa kyytiin sallittua enemmän matkustajia. – 75 prosenttia houkuttaisi ajaa nukuttuaan vain vähän tai ei ollenkaan. – 28 prosenttia voisi mennä autoon, jota ajaa alkoholia nauttinut henkilö.Yliopisto-opiskelijoista 30 prosenttia myönsi olleensa mukana kolarissa. Koulunsa 18-vuotiaana lopettaneista onnettomuudessa oli ollut 25 prosenttia vastaajista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaakohtaiset erot nousivat esiinItalialaiset opiskelijat käyttävät todennäköisimmin matkapuhelinta ajaessaan (49 prosenttia), saksalaiset ajavat ylinopeutta (70 prosenttia) ja ranskalaiset ja espanjalaiset ovat todennäköisimmin ajaneet juotuaan alkoholia (18 prosenttia).Driving Skills for Life -ohjelma aloitettiin Yhdysvalloissa 13 vuotta sitten. Euroopan maista siihen ovat osallistuneet Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Suomi, Tanska, Turkki ja Venäjä.Koulutukseen kuuluu vaaratilanteiden havaitseminen, ajoneuvon käsittely, nopeuden ja etäisyyksien hallinta sekä riskit, joita aiheuttavat humalassa ajaminen, huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen ja selfieiden ottaminen ajettaessa.Fordin vuonna 2014 teettämän kyselyn mukaan 25 prosenttia nuorista kuljettajista oli ottanut selfien ajaessaan.Lähde: Ford, kuva: Aake Kinnunen* Tulokset perustuvat kyselyyn, johon osallistu 6 500 nuorta eurooppalaista Isosta-Britanniasta, Saksasta, Ranskasta, Italiasta ja Espanjasta kesäkuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Lightspeed GMI -tutkimusyhtiö. ** WHO:n globaali tilanneraportti tieliikenneturvallisuudesta 2015 ja European Road Safety Observatory Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti