24.2.2023

GTÜ-katsastus: isojen kärjessä Audi A6, Audi A7 Sportback ja Jaguar XF

GTÜ katsastus tilastot vika viat isot autot edustusautot

Isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia kattavan katsastusraportin valossa.

Isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia. Vikamäärät ovat pienempiä, vaikka keskimääräinen ajomäärä on merkittävästi muita autoluokkia suurempi.

Tiedot ilmenevät tuoreesta ja kattavasta saksalaisesta GTÜ-katsastustilastosta. Isojen autojen ja edustusluokan autojen tulokset julkaistaan tässä artikkelissa kokonaisuudessaan, sillä isojen autojen luokassa on tilastossa vain 7–8 automallia ja edustusautojen luokassa 6–5 automallia ikäryhmästä riippuen.

Isojen autojen vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Audi A6, Audi A6, Audi A7 Sportback, Audi A6 ja Jaguar XF. Isojen autojen paras merkki, Audi, edustaa neljässä ikäryhmässä parasta A-luokkaa ottamalla kaksoisvoiton. Vanhimmassa ikäryhmässä Jaguar XF oli paras ja Volvo V70 toiseksi paras.

Volvo pärjäsi hyvin kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta kahdessa uusimmassa ikäryhmässä Volvo jäi viimeiseksi. Isojen autojen runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Volvo S90/V90, Volvo V70, BMW 5-sarja, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja. Isojen autojen vikamäärät ja mallikohtaisten vikamäärien erot ovat merkittävästi pienempiä kuin muissa kokoluokissa, vaikka isojen autojen keskimääräiset ajomäärät ovat kaikkein suurimpia yhdessä edustusluokan autojen kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi ja Porsche porskuttavat

Luksus- eli edustusluokan vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Audi A8, Porsche Panamera, Audi A8, Porsche Panamera ja Porsche Panamera. Vastaavasti luksus- eli edustusluokan runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Tesla Model S, Tesla Model S, BMW 7-sarja, BMW 7-sarja ja BMW 7-sarja.

Tesla Model S:n alusta kovilla

Mielenkiintoista GTÜ-katsastustilastossa on se, että pienehköt sähköautot (BMW i3 ja Nissan Leaf) ovat vähävikaisina luokkansa kärkipäässä, mutta iso edustusluokan sähköauto Tesla Model S sijoittuu runsasvikaisena edustusluokan viimeiseksi kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä ja toiseksi viimeiseksi 6–7-vuotiaiden ryhmässä.

Tesla Model S:n raju suorituskyky yhdistyneenä suureen omamassaan laittaa alustan komponentit lujille. Lisäksi jos kuskilla on pyrkivä ajotapa, pyöräntuennan komponentit kuluvat nopeasti ja aiheuttavat hylkäyksen tai huomautuksen katsastuksessa. Tesla Model S:n suhteen GTÜ-tilaston tulos on samansuuntainen suomalaisten katsastustulosten kanssa. Pienempi Tesla Model 3 on S-mallia vähävikaisempi sen ollessa luokassaan viidenneksi paras 2­–3-vuotiaiden autojen ryhmässä.

GTÜ toteaa Tesla S:n akkujen ja sähkömoottorin olevan pitkäikäisiä ja luotettavia sekä käytettyjen autojen takuun toimivan Saksassa joustavasti. Alustan osien nopean kulumisen lisäksi Tesla S saa moitetta harvasta huolto- ja korjaamoverkostosta. Sen sijaan Tesla laajentaa liikkuvaa Mobile Service -palvelua, jossa asentaja tulee asiakkaan luokse korjaamaan pienemmät viat.

Viisi miljoonaa katsastusta

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2021–30.6.2022.

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.

GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Automallit ovat saksalaistilastossa paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Suomalaisen autoilijan kannalta on hyödyllistä, että käytännössä liki kaikki automallit ovat myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom-katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV-katsastusraportista.

Isot autot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Audi A6 (1,39)
  • Audi A7 Sportback (1,57)
  • Mercedes-Benz CLS (1,84)
  • Mercedes-Benz E-sarja (2,47)
  • BMW 5-sarja (3,68)
  • Jaguar XF (5,15)
  • Volvo S90/V90 (10,54)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Isot autot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Audi A6 (3,33)
  • Audi A7 Sportback (3,84)
  • Mercedes-Benz CLS (6,27)
  • Jaguar XF (6,75)
  • Mercedes-Benz E-sarja (8,33)
  • BMW 5-sarja (8,63)
  • Volvo S90/V90 (10,95)
  • Volvo V70 (12,12)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Isot autot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Audi A7 Sportback (6,41)
  • Audi A6 (7,07)
  • Mercedes-Benz CLS (8,36)
  • Jaguar XF (13,51)
  • Mercedes-Benz E-sarja (13,95)
  • Volvo V70 (14,18)
  • BMW 5-sarja (17,76)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Isot autot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Audi A6 (13,78)
  • Audi A7 Sportback (17,91)
  • Mercedes-Benz CLS (19,37)
  • Volvo V70 (21,59)
  • Mercedes-Benz E-sarja (22,67)
  • Jaguar XF (23,36)
  • BMW 5-sarja (26,32)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km

Isot autot, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Jaguar XF (27,65)
  • Volvo V70 (28,17)
  • Audi A6 (34,99)
  • Audi A7 Sportback (36,20)
  • BMW 5-sarja (37,76)
  • Mercedes-Benz CLS (38,95)
  • Mercedes-Benz E-sarja (40,70)

Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km (9–11-vuotiaat)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimitusjohtajaluokan autot erikseen

GTÜ:n tilastot erottavat niin sanotun E-segmentin isot autot ja F-segmentin edustusautot, eli toimitusjohtajaluokan erilleen. F-segmentin vakiokasvoja ovat Audin, Mercedeksen ja BMW:n suurimmat klassikkosedanit, Porsche Panamera sekä Tesla Model S.

Edustusautot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Audi A8 (0,35)
  • Porsche Panamera (1,29)
  • BMW 7-sarja (2,24)
  • Mercedes-Benz S-sarja (2,74)
  • Tesla Model S (3,89)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Edustusautot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Porsche Panamera (1,57)
  • Audi A8 (2,34)
  • BMW 7-sarja (6,47)
  • Mercedes-Benz S-sarja (8,06)
  • Tesla Model S (11,51)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Edustusautot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Audi A8 (5,58)
  • Porsche Panamera (8,07)
  • Mercedes-Benz S-sarja (14,04)
  • Tesla Model S (14,58)
  • BMW 7-sarja (16,37)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Edustusautot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Porsche Panamera (11,69)
  • Audi A8 (17,66)
  • Mercedes-Benz S-sarja (22,35)
  • BMW 7-sarja (30,90)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km

Edustusautot, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Porsche Panamera (16,95)
  • Audi A8 (28,97)
  • Mercedes-Benz S-sarja (41,61)
  • BMW 7-sarja (53,50)

Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km (9–11-vuotiaat)

Katsastus

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyppiviat-tietopankki Moottorissa

’Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Se sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. 

Luetuimmat