6.2.2021

GTÜ-katsastustilasto 2020: isojen autojen kärjessä Audin A6 ja A7 -mallit sekä Volvo V70

GTÜ katsastus tilastot vika viat isot autot edustusautot Volvo

Isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia: vikamäärät ovat pienempiä, vaikka keskimääräinen ajomäärä on muita autoluokkia suurempi.

Kattava saksalainen GTÜ-katsastustilasto paljastaa, että isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia. Vikamäärät ovat pienempiä, vaikka keskimääräinen ajomäärä on muita autoluokkia suurempi. Julkaisemme isojen autojen ja edustusluokan autojen tulokset kokonaisuudessaan, sillä isojen autojen luokassa on tilastossa vain 7–5 automallia ja edustusautojen luokassa 6–5 automallia ikäryhmästä riippuen.

Isojen autojen vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Audi A6, Audi A7, Audi A7, Audi A7 ja Volvo V70. Isojen auton paras merkki, Audi, edustaa neljässä ikäryhmässä parasta A-luokkaa, mutta toisaalta putoaa vanhimmassa ikäryhmässä viimeiseksi.

Isojen autojen runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat: Volvo V70, Jaguar XF, BMW 5-sarja, BMW 5-sarja ja Audi A6.

Luksus- eli edustusluokan vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Audi A8, BMW 7-sarja, Audi A8, Porsche Panamera ja Porsche Panamera. Vastaavasti luksus- eli edustusluokan runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Tesla Model S, Tesla Model S, Mercedes-Benz S-sarja, BMW 7-sarja ja BMW 7-sarja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla Model S:n alusta kovilla

Mielenkiintoista GTÜ-katsastustilastossa on se, että pienehköt sähköautot (BMW i3, Renault Zoe ja Nissan Leaf) ovat vähävikaisina luokkansa kärkipäässä, mutta iso edustusluokan sähköauto Tesla Model S sijoittuu runsasvikaisena luokkansa viimeiseksi kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä.

Tesla Model S:n raju suorituskyky yhdistyneenä suureen omamassaan laittaa alustan komponentit lujille. Lisäksi jos kuskilla on pyrkivä ajotapa, pyöräntuennan osat ovat kuluneet nopeasti ja aiheuttaneet hylkäyksen tai huomautuksen katsastuksessa.

Tesla Model S

Tesla S:n suhteen GTÜ-tilaston tulos on samansuuntainen suomalaisten katsastustulosten kanssa. GTÜ toteaa Tesla S:n akkujen ja sähkömoottorin olevan pitkäikäisiä ja luotettavia sekä käytettyjen autojen takuun toimivan Saksassa joustavasti. Alustan osien kulumisen lisäksi Tesla S saa moitetta harvasta huolto- ja korjaamoverkostosta.

Viisi miljoonaa katsastusta, kahdeksan kokoluokkaa, viisi ikäryhmää

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Automallit ovat saksalaistilastossa paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Suomalaisen autoilijan kannalta on hyödyllistä, että käytännössä liki kaikki automallit ovat myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Isot autot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A6 (1,83)
  2. Volvo S90/V90 (2,43)
  3. Mercedes-Benz E-sarja (2,49)
  4. Audi A7 (2,56)
  5. Jaguar XF (3,35)
  6. BMW 5-sarja (3,39)
  7. Volvo V70 (6,88)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isot autot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A7 (3,23)
  2. Audi A6 (3,47)
  3. Mercedes-Benz E-sarja (8,35)
  4. BMW 5-sarja (8,95)
  5. Volvo V70 (10,72)
  6. Jaguar XF (12,99)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

GTÜ katsastus tilastot vika viat isot autot edustusautot
Audi A7 pärjää isojen autojen luokassa mainiosti kautta linjan.

Isot autot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A7 (8,40)
  2. Audi A6 (8,89)
  3. Mercedes-Benz E-sarja (14,33)
  4. Jaguar XF (14,43)
  5. Volvo V70 (19,69)
  6. BMW 5-sarja (19,70)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Isot autot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A7 (20,36)
  2. Audi A6 (22,91)
  3. Mercedes-Benz E-sarja (23,89)
  4. Jaguar XF (24,42)
  5. Volvo V70 (31,15)
  6. BMW 5-sarja (32,07)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isot autot, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Volvo V70 (38,42)
  2. Jaguar XF (42,49)
  3. BMW 5-sarja (43,14)
  4. Mercedes-Benz E-sarja (48,50)
  5. Audi A6 (51,83)

Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km

GTÜ:n tilastot erottavat niin sanotun E-segmentin isot autot ja F-segmentin edustusautot, eli "toimitusjohtajaluokan" erilleen. F-segmentin vakiokasvoja ovat Audin, Mercedeksen ja BMW:n suurimmat klassikkosedanit, Porsche Panamera sekä Tesla Model S.

Edustusautot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A8 (0,52)
  2. Porsche Panamera (1,48)
  3. Mercedes-Benz S-sarja (2,89)
  4. BMW 7-sarja (3,41)
  5. Tesla Model S (4,03)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edustusautot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. BMW 7-sarja (3,40)
  2. Audi A8 (3,99)
  3. Porsche Panamera (5,14)
  4. Volkswagen Phaeton (6,34)
  5. Mercedes-Benz S-sarja (7,38)
  6. Tesla Model S (10,93)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Edustusautot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Audi A8 (6,47)
  2. Porsche Panamera (7,33)
  3. Volkswagen Phaeton (15,76)
  4. BMW 7-sarja (18,70)
  5. Mercedes-Benz S-sarja (20,12)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

GTÜ katsastus tilastot vika viat isot autot edustusautot
Porsche Panamera pärjää sitä paremmin, mitä vanhemmasta ikäluokasta on kyse.

Edustusautot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Porsche Panamera (13,76)
  2. Volkswagen Phaeton (22,85)
  3. Audi A8 (24,23)
  4. Mercedes-Benz S-sarja (32,10)
  5. BMW 7-sarja (43,57)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edustusautot, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Porsche Panamera (25,53)
  2. Audi A8 (44,78)
  3. Volkswagen Phaeton (50,59)
  4. Mercedes-Benz S-sarja (53,41)
  5. BMW 7-sarja (65,23)

Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km (9–11-vuotiaat)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.
Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021 

Luetuimmat