11.1.2021 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2020: pienemmän keskiluokan autoissa Toyota Prius pärjää ikääntyneenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä. Saksalaiset automallit ovat kärjessä neljässä ikäluokassa tuoreimmassa GTÜ-katsastustilastossa pienemmän keskiluokan autoissa, japanilaismalli Toyota Prius pärjää erinomaisesti vanhimmassa ikäluokassa.Pienemmässä keskiluokassa vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz A-sarja, Mercedes-Benz A-sarja, Volkswagen Golf VII, Volkswagen Golf VII ja Toyota Prius/Prius Plus. Eniten vikoja kaikissa ikäryhmissä on Dacia Logan -mallissa.Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, kolmen kärjessä ovat Mercedes-Benz A-sarja, Hyundai Ioniq ja Audi A3. Kolme runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan, Peugeot 308 ja Citroën C4 Cactus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaisten automallien laadun ylivoima taantunut Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti vanhimmissa ikäluokissa. Nuorimmassa ikäluokassa Toyota Verso nousi ainoana japanilaisena luokkansa kärkeen. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä. Pienet sähköautot ovat osoittautuneet vähävikaisiksi. GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Saksalaisautot napsivat kärkisijoja Saksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat seitsemässä kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Audi ja Mercedes-Benz nappasivat kärkitilat kahdessa eri kokoluokassa. BMW, Opel, Porsche ja Toyota ottivat kukin voiton yhdessä kokoluokassa. Tulokset on ilmoitettu kahdeksassa eri kokoluokassa. Opel vähävikaisin ja runsasvikaisin Pyöräntuenta, ohjaus, jarrut… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäinUusi A-sarja on pärjännyt tilastoissa hienosti.Pienempi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz A-sarja (1,48) Hyundai Ioniq (1,91) Audi A3 (2,51) Toyota Auris (3,04) Seat Leon (3,28) Volkswagen Golf VII (3,37) Smart Forfour (3,83) Volvo V40 (4,83) Citroën C4 (4,39) Toyota Prius/Prius Plus (4,44)….Opel Astra (5,43) Alfa Romeo Giulietta (5,50) Fiat Tipo (5,68) Ford Focus (5,78) Nissan Pulsar (5,84) BMW 1-sarja (5,85) Renault Mégane (7,97) Citroën C4 Cactus (8,45) Peugeot 308 (8,49) Dacia Logan (15,14)Keskimääräinen ajomäärä 40 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienempi keskiluokka 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz A-sarja (4,74) Audi A3 (5,00) Volkswagen Golf VII (6,00) Nissan Pulsar (6,74) Volvo V40 (6,93) Seat Leon (6,94) Toyota Auris (8,28) Mazda 3 (8,55) Škoda Octavia (9,41) BMW 1-sarja (9,58)…Fiat Tipo (11,40) Opel Astra (11,92) Kia Ceed (12,28) Alfa Romeo Giulietta (12,69) Hyundai i30 (13,52) Peugeot 308 (14,39) Citroën C4 (14,85) Citroën C4 Cactus (18,02) Renault Mégane (19,52) Dacia Logan (24,45)Keskimääräinen ajomäärä 60 000 kmPienempi keskiluokka 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (9,75) Mazda 3 (11,59) Mercedes-Benz A-sarja (12,96) Audi A3 (13,79) BMW 1-sarja (15,06) Toyota Prius/Prius Plus (15,26) Honda Civic (17,16) Toyota Auris (17,44) Alfa Romeo Giulietta (17,63) Volvo V40 (18,55)…. Volkswagen Golf VI (19,16) Seat Leon (19,23) Ford Focus (21,85) Opel Astra (22,17) Škoda Octavia (24,16) Peugeot 308 (26,48) Citroën C4 (27,35) Hyundai i30 (31,58) Kia Ceed (33,28) Renault Mégane (35,09) Dacia Logan (37,99)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmGolf VII pärjää hienosti pienemmän keskiluokan vanhemmissa ikäryhmissä.Pienempi keskiluokka 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (17,92) Mercedes-Benz A-sarja (23,83) BMW 1-sarja (23,99) Mazda 3 (24,74) Audi A3 (25,69) Toyota Auris (25,84) Toyota Prius/Prius Plus (26,63) Alfa Romeo Giulietta (26,65) Volkswagen Golf VI (27,00) Subaru Impreza (28,83)….13. Škoda Octavia (35,39)Opel Astra (36,68) Peugeot 308 (39,82) Seat Leon (41,16) Ford Focus (43,58) Citroën C4 (47,37) Hyundai i30 (47,69) Renault Mégane (54,32) Kia Ceed (55,04) Dacia Logan (61,25)Keskimääräinen ajomäärä 110 000 kmMegane vanhenee vuosikurssiaan nopeammin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienempi keskiluokka, yli 9-vuotiaat, kaikkiSija, malli, vikaindeksiToyota Prius/Prius Plus (27,14) Subaru Impreza (35,69) Mercedes-Benz A-sarja (37,12) Toyota Auris (37,92) Honda Civic (40,88) Volkswagen Golf VI (41,50) BMW 1-sarja (42,81) Audi A3 (46,28) Volvo V40 (48,16) Hyundai i30 (54,81) Škoda Octavia (56,17) Opel Astra (56,45) Mazda 3 (58,56) Seat Leon (59,12) Ford Focus (60,57) Peugeot 308 (61,29) Citroën C4 (67,72) Kia Ceed (69,72) Renault Mégane (74,08) Dacia Logan (78,74)Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat)Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen