11.1.2021 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2020: pienemmän keskiluokan autoissa Toyota Prius pärjää ikääntyneenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä. Saksalaiset automallit ovat kärjessä neljässä ikäluokassa tuoreimmassa GTÜ-katsastustilastossa pienemmän keskiluokan autoissa, japanilaismalli Toyota Prius pärjää erinomaisesti vanhimmassa ikäluokassa. Pienemmässä keskiluokassa vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz A-sarja, Mercedes-Benz A-sarja, Volkswagen Golf VII, Volkswagen Golf VII ja Toyota Prius/Prius Plus. Eniten vikoja kaikissa ikäryhmissä on Dacia Logan -mallissa. Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, kolmen kärjessä ovat Mercedes-Benz A-sarja, Hyundai Ioniq ja Audi A3. Kolme runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan, Peugeot 308 ja Citroën C4 Cactus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaisten automallien laadun ylivoima taantunut Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti vanhimmissa ikäluokissa. Nuorimmassa ikäluokassa Toyota Verso nousi ainoana japanilaisena luokkansa kärkeen. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä. Pienet sähköautot ovat osoittautuneet vähävikaisiksi. GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Saksalaisautot napsivat kärkisijoja Saksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat seitsemässä kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Audi ja Mercedes-Benz nappasivat kärkitilat kahdessa eri kokoluokassa. BMW, Opel, Porsche ja Toyota ottivat kukin voiton yhdessä kokoluokassa. Tulokset on ilmoitettu kahdeksassa eri kokoluokassa. Opel vähävikaisin ja runsasvikaisin Pyöräntuenta, ohjaus, jarrut… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin Uusi A-sarja on pärjännyt tilastoissa hienosti. Pienempi keskiluokka 1–3-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Mercedes-Benz A-sarja (1,48) Hyundai Ioniq (1,91) Audi A3 (2,51) Toyota Auris (3,04) Seat Leon (3,28) Volkswagen Golf VII (3,37) Smart Forfour (3,83) Volvo V40 (4,83) Citroën C4 (4,39) Toyota Prius/Prius Plus (4,44) …. Opel Astra (5,43) Alfa Romeo Giulietta (5,50) Fiat Tipo (5,68) Ford Focus (5,78) Nissan Pulsar (5,84) BMW 1-sarja (5,85) Renault Mégane (7,97) Citroën C4 Cactus (8,45) Peugeot 308 (8,49) Dacia Logan (15,14) Keskimääräinen ajomäärä 40 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienempi keskiluokka 4–5-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Mercedes-Benz A-sarja (4,74) Audi A3 (5,00) Volkswagen Golf VII (6,00) Nissan Pulsar (6,74) Volvo V40 (6,93) Seat Leon (6,94) Toyota Auris (8,28) Mazda 3 (8,55) Škoda Octavia (9,41) BMW 1-sarja (9,58) … Fiat Tipo (11,40) Opel Astra (11,92) Kia Ceed (12,28) Alfa Romeo Giulietta (12,69) Hyundai i30 (13,52) Peugeot 308 (14,39) Citroën C4 (14,85) Citroën C4 Cactus (18,02) Renault Mégane (19,52) Dacia Logan (24,45) Keskimääräinen ajomäärä 60 000 km Pienempi keskiluokka 6–7-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Volkswagen Golf VII (9,75) Mazda 3 (11,59) Mercedes-Benz A-sarja (12,96) Audi A3 (13,79) BMW 1-sarja (15,06) Toyota Prius/Prius Plus (15,26) Honda Civic (17,16) Toyota Auris (17,44) Alfa Romeo Giulietta (17,63) Volvo V40 (18,55)…. Volkswagen Golf VI (19,16) Seat Leon (19,23) Ford Focus (21,85) Opel Astra (22,17) Škoda Octavia (24,16) Peugeot 308 (26,48) Citroën C4 (27,35) Hyundai i30 (31,58) Kia Ceed (33,28) Renault Mégane (35,09) Dacia Logan (37,99) Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km Golf VII pärjää hienosti pienemmän keskiluokan vanhemmissa ikäryhmissä. Pienempi keskiluokka 8–9-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Volkswagen Golf VII (17,92) Mercedes-Benz A-sarja (23,83) BMW 1-sarja (23,99) Mazda 3 (24,74) Audi A3 (25,69) Toyota Auris (25,84) Toyota Prius/Prius Plus (26,63) Alfa Romeo Giulietta (26,65) Volkswagen Golf VI (27,00) Subaru Impreza (28,83) …. 13. Škoda Octavia (35,39) Opel Astra (36,68) Peugeot 308 (39,82) Seat Leon (41,16) Ford Focus (43,58) Citroën C4 (47,37) Hyundai i30 (47,69) Renault Mégane (54,32) Kia Ceed (55,04) Dacia Logan (61,25) Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km Megane vanhenee vuosikurssiaan nopeammin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienempi keskiluokka, yli 9-vuotiaat, kaikki Sija, malli, vikaindeksi Toyota Prius/Prius Plus (27,14) Subaru Impreza (35,69) Mercedes-Benz A-sarja (37,12) Toyota Auris (37,92) Honda Civic (40,88) Volkswagen Golf VI (41,50) BMW 1-sarja (42,81) Audi A3 (46,28) Volvo V40 (48,16) Hyundai i30 (54,81) Škoda Octavia (56,17) Opel Astra (56,45) Mazda 3 (58,56) Seat Leon (59,12) Ford Focus (60,57) Peugeot 308 (61,29) Citroën C4 (67,72) Kia Ceed (69,72) Renault Mégane (74,08) Dacia Logan (78,74) Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat) Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe