11.1.2021 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2020: pienemmän keskiluokan autoissa Toyota Prius pärjää ikääntyneenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä. Saksalaiset automallit ovat kärjessä neljässä ikäluokassa tuoreimmassa GTÜ-katsastustilastossa pienemmän keskiluokan autoissa, japanilaismalli Toyota Prius pärjää erinomaisesti vanhimmassa ikäluokassa. Pienemmässä keskiluokassa vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz A-sarja, Mercedes-Benz A-sarja, Volkswagen Golf VII, Volkswagen Golf VII ja Toyota Prius/Prius Plus. Eniten vikoja kaikissa ikäryhmissä on Dacia Logan -mallissa. Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, kolmen kärjessä ovat Mercedes-Benz A-sarja, Hyundai Ioniq ja Audi A3. Kolme runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan, Peugeot 308 ja Citroën C4 Cactus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaisten automallien laadun ylivoima taantunut Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti vanhimmissa ikäluokissa. Nuorimmassa ikäluokassa Toyota Verso nousi ainoana japanilaisena luokkansa kärkeen. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä. Pienet sähköautot ovat osoittautuneet vähävikaisiksi. GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Saksalaisautot napsivat kärkisijoja Saksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat seitsemässä kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Audi ja Mercedes-Benz nappasivat kärkitilat kahdessa eri kokoluokassa. BMW, Opel, Porsche ja Toyota ottivat kukin voiton yhdessä kokoluokassa. Tulokset on ilmoitettu kahdeksassa eri kokoluokassa. Opel vähävikaisin ja runsasvikaisin Pyöräntuenta, ohjaus, jarrut… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin Uusi A-sarja on pärjännyt tilastoissa hienosti. Pienempi keskiluokka 1–3-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Mercedes-Benz A-sarja (1,48) Hyundai Ioniq (1,91) Audi A3 (2,51) Toyota Auris (3,04) Seat Leon (3,28) Volkswagen Golf VII (3,37) Smart Forfour (3,83) Volvo V40 (4,83) Citroën C4 (4,39) Toyota Prius/Prius Plus (4,44) …. Opel Astra (5,43) Alfa Romeo Giulietta (5,50) Fiat Tipo (5,68) Ford Focus (5,78) Nissan Pulsar (5,84) BMW 1-sarja (5,85) Renault Mégane (7,97) Citroën C4 Cactus (8,45) Peugeot 308 (8,49) Dacia Logan (15,14) Keskimääräinen ajomäärä 40 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienempi keskiluokka 4–5-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Mercedes-Benz A-sarja (4,74) Audi A3 (5,00) Volkswagen Golf VII (6,00) Nissan Pulsar (6,74) Volvo V40 (6,93) Seat Leon (6,94) Toyota Auris (8,28) Mazda 3 (8,55) Škoda Octavia (9,41) BMW 1-sarja (9,58) … Fiat Tipo (11,40) Opel Astra (11,92) Kia Ceed (12,28) Alfa Romeo Giulietta (12,69) Hyundai i30 (13,52) Peugeot 308 (14,39) Citroën C4 (14,85) Citroën C4 Cactus (18,02) Renault Mégane (19,52) Dacia Logan (24,45) Keskimääräinen ajomäärä 60 000 km Pienempi keskiluokka 6–7-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Volkswagen Golf VII (9,75) Mazda 3 (11,59) Mercedes-Benz A-sarja (12,96) Audi A3 (13,79) BMW 1-sarja (15,06) Toyota Prius/Prius Plus (15,26) Honda Civic (17,16) Toyota Auris (17,44) Alfa Romeo Giulietta (17,63) Volvo V40 (18,55)…. Volkswagen Golf VI (19,16) Seat Leon (19,23) Ford Focus (21,85) Opel Astra (22,17) Škoda Octavia (24,16) Peugeot 308 (26,48) Citroën C4 (27,35) Hyundai i30 (31,58) Kia Ceed (33,28) Renault Mégane (35,09) Dacia Logan (37,99) Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km Golf VII pärjää hienosti pienemmän keskiluokan vanhemmissa ikäryhmissä. Pienempi keskiluokka 8–9-vuotiaat Sija, malli, vikaindeksi Volkswagen Golf VII (17,92) Mercedes-Benz A-sarja (23,83) BMW 1-sarja (23,99) Mazda 3 (24,74) Audi A3 (25,69) Toyota Auris (25,84) Toyota Prius/Prius Plus (26,63) Alfa Romeo Giulietta (26,65) Volkswagen Golf VI (27,00) Subaru Impreza (28,83) …. 13. Škoda Octavia (35,39) Opel Astra (36,68) Peugeot 308 (39,82) Seat Leon (41,16) Ford Focus (43,58) Citroën C4 (47,37) Hyundai i30 (47,69) Renault Mégane (54,32) Kia Ceed (55,04) Dacia Logan (61,25) Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km Megane vanhenee vuosikurssiaan nopeammin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienempi keskiluokka, yli 9-vuotiaat, kaikki Sija, malli, vikaindeksi Toyota Prius/Prius Plus (27,14) Subaru Impreza (35,69) Mercedes-Benz A-sarja (37,12) Toyota Auris (37,92) Honda Civic (40,88) Volkswagen Golf VI (41,50) BMW 1-sarja (42,81) Audi A3 (46,28) Volvo V40 (48,16) Hyundai i30 (54,81) Škoda Octavia (56,17) Opel Astra (56,45) Mazda 3 (58,56) Seat Leon (59,12) Ford Focus (60,57) Peugeot 308 (61,29) Citroën C4 (67,72) Kia Ceed (69,72) Renault Mégane (74,08) Dacia Logan (78,74) Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat) Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan