4.6.2026

Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä

Kuva Moottorin arkisto
ajokortti

Ajokorttilain uudistumisen myötä vanhan ajokortin voi tuhota itse ohjeiden mukaisesti. Myös tiettyjä autoiluun liittyviä lupia voi esittää sähköisesti ja Traficomkin on vaihtanut pääasiassa sähköiseen viestintään.

Ajokorttilaki muuttui 29. toukokuuta 2026, suurimpana muutoksena oli 17-vuotiaiden yöajokiellon astuminen voimaan. Uusi ajokorttilaki pitää sisällään muitakin uudistuksia, kuten sen, että vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille. Tähän asti vanha ajokortti on täytynyt palauttaa Traficomille uuden ajokortin mukana tulleessa palautuskirjekuoressa.

– Jatkossa uuden ajokortin mukana tulee ohjeet vanhan ajokortin mitätöimiselle ja hävittämiselle. Tämä on tärkeä tehdä, ettei ajokortilla olevat henkilötiedot päädy vääriin käsiin, kertoo Traficomin osastopäällikkö Henna Antila.

Vanhan ajokortin voi toki edelleen toimittaa Traficomin palveluntuottajalle halutessaan. Vanhan ajokortin voimassaolo päättyy uuden kortin myötä.

Viime vuonna Traficomille palautui noin 170 000 kappaletta vanhoja ajokortteja. Pakollisesta ajokortin palauttamisesta luopumalla virasto säästää noin 220 000 € (alv 0 %) vuodessa.

ajokorttilaki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen asiointi kannattaa

Muutoksen myötä myös tiettyjen autoiluun liittyvien lupien esittäminen valvovalle viranomaiselle on mahdollista sähköisesti. Nämä luvat ovat opetuslupa, moottoripyörän harjoituslupa, ikäpoikkeuslupa sekä liikenneopettajalupa.

– Liikennettä valvovalle viranomaiselle, eli poliisille tai tulli- ja rajavartiomiehille, saa nyt esittää edellä mainitut luvat myös sähköisesti, Antila kertoo.

– On kuitenkin tärkeää tietää, ettei valokuva vanhasta paperiluvasta riitä. Sähköinen lupa voidaan esittää virallisen asiointikanavan kautta eli Suomi.fi -palvelusta tai Traficomin OmaAsioinnista taikka niistä puhelimeen tallennettuna tiedostona.

Voimassa olevien lupien todennukseen käy toki silti yhtä hyvin myös paperinen lupa-asiakirja.

Viranomaisten viestintä muuttui myös ensisijaisesti digitaaliseksi jo 14.4.2026. Muutoksen myötä yhä useampi saa Traficomin viestit paperipostin sijaan Suomi.fi-viesteihin. Muutoksen taustalla on lainsäädäntö, joka velvoittaa viranomaisia käyttämään ensisijaisesti sähköisiä toimitustapoja. Traficom lähettikin vuonna 2025 Suomi.fi-viestien kautta noin 3,4 miljoonaa viestiä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat