21.2.2022

GTÜ-katsastustilasto 2022: katumaasturien kunkkuna Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion

Katumaasturien luokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi.

Tuore saksalainen GTÜ-katsastustilasto erottelee vähävikaiset automallit vikaherkistä omassa koko- ja ikäluokassaan. Katsastustilasto kertoo myös automaun muutoksista: viime vuosina katumaasturien autoluokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi.

Katsastustilastossa on katumaastureita kahdessa nuorimmassa ikäluokassa peräti 70 ja 60 automallia, vanhimmassakin 37 mallia – enemmän kuin missään muussa autoluokassa! Toiseksi eniten tilastossa on pikkuautomalleja. Katsastusraporttiin pääsy edellyttää, että mallista saadaan ikäluokassa tilastollisesti merkitsevä määrä autoja. Saksalaisen ja kattavan GTÜ-katsastustilaston suurin heikkous on, ettei se kerro eri automallien keskimääräisiä ajomääriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagenin T-Roc -katumaasturi loistaa

Volkswagen T-Roc on katumaasturien paras ja koko raportin kolmanneksi vähävikaisin automalli.

Katumaasturien parhaat ja vähävikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Volkswagen T-Roc, Audi Q2, Mercedes-Benz GLA, BMW X3/X4 ja BMW X1. Katumaasturien heikoimmat ja monivikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Jeep Wrangler, Dacia Duster, Jeep Wrangler, Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento.

Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Volkswagen T-Roc, Audi Q2 ja Mercedes-Benz GLC. Volkswagen T-Roc -katumaasturin vikaindeksi on ainoastaan 0,34.

Vertailun vuoksi mainittakoon heikoimman 1–3-vuotiaan mallin, Jeep Wranglerin vikaindeksi 15,61, mikä on liki 46-kertainen parhaaseen malliin verrattuna! Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme huonointa ovat Jeep Wrangler, Dacia Duster ja Land Rover Discovery.

Katumaasturit ja maasturit, 1–3-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

Volkswagen T-Roc (0,34)

Audi Q2 (0,85)

Mercedes-Benz GLC (1,14)

Mercedes-Benz GLA (1,27)

Škoda Karoq (1,31)

Seat Arona (1,31)

Hyundai Kona (1,42)

Audi Q3 (1,50)

BMW X1/X2 (1,54)

Toyota RAV4 (1,63)

Volvo XC90 (5,85)

Peugeot 2008 (6,45)

Volvo XC60 (7,34)

Nissan X-Trail (7,41)

Jeep Cherokee / Grand Cherokee (7,48)

Jaguar F-Pace (7,54)

Hyundai Santa Fe (8,10)

Land Rover Discovery (8,50)

Dacia Duster (11,49)

Jeep Wrangler (15,61)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa

GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2020–30.6.2021. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Raportin suurin heikkous on, ettei automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä mainita. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom -katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV -katsastusraportista.

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katumaasturit ja maasturit, 4–5-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

Audi Q2 (1,33)

Seat Ateca (1,76)

Škoda Kodiaq (2,33)

Mazda CX-3 (3,47)

Mercedes-Benz GLA (3,50)

Porsche Macan (3,68)

Subaru XV (3,71)

Audi Q5 (3,89)

Honda HR-V (4,14)

Mercedes-Benz GLC/GLK (4,16)

Jeep Cherokee / Grand Cherokee (11,83)

Suzuki Jimny (12,38)

Land Rover Sport (12,40)

Peugeot 2008 (13,00)

Kia Sorento (13,22)

Volkswagen Tiguan (13,26)

Peugeot 5008 (13,96)

Kia Sportage (14,86)

Jeep Wrangler (18,80)

Dacia Duster (21,09)

Keskimääräinen ajomäärä 75 000 km

Katumaasturit ja maasturit, 6–7-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

Mercedes-Benz GLA (4,92)

Porsche Macan (5,88)

Toyota RAV4 (7,96)

Audi Q3 (8,02)

BMW X3/X4 (8,76)

Mitsubishi ASX (9,42)

BMW X1 (9,88)

Audi Q5 (9,90)

Mercedes-Benz GLC/GLK (10,09)

Mazda CX-5 (11,08)

Hyundai Santa Fe (23,22)

Suzuki SX4 (23,31)

Hyundai ix35/Tucson (24,04)

Kia Sportage (24,11)

Range Rover Sport (25,55)

Kia Sorento (26,05)

Nissan X-Trail (28,62)

Peugeot 5008 (28,70)

Dacia Duster (29,10)

Jeep Wrangler (29,44)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Katumaasturit ja maasturit, 8–9-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

BMW X3/X4 (9,66)

Audi Q3 (12,25)

BMW X1 (14,31)

Mitsubishi ASX (14,73)

Honda CR-V (17,03)

Mazda CX-5 (17,58)

Mini Countryman (17,82)

Audi Q5 (18,48)

Toyota RAV4 (18,59)

BMW X5/X6 (18,78)

Suzuki SX4 (40,00)

Nissan Juke (41,87)

Jeep Wrangler (42,01)

Nissan Qashqai (44,46)

Dacia Duster (44,63)

Range Rover (44,93)

Peugeot 5008 (48,84)

Kia Sorento (49,27)

Nissan X-Trail (50,78)

Hyundai Santa Fe (56,85)

Keskimääräinen ajomäärä 125 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katumaasturit ja maasturit, 9–11-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

BMW X1 (21,28)

Mitsubishi ASX (24,04)

Honda CR-V (28,64)

Volvo XC60 (29,85)

Audi Q5 (30,16)

Toyota RAV4 (31,51)

Mercedes-Benz G (33,89)

Škoda Yeti (34,14)

Mercedes-Benz GLK (34,26)

Porsche Cayenne (34,61)

Audi Q7/Q8 (58,05)

Mercedes-Benz ML (60,04)

Jeep Cherokee/Grand Cherokee (63,03)

Peugeot 5008 (65,47)

Renault Koleos (70,06)

Nissan X-Trail (72,10)

Nissan Qashqai (72,13)

Hyundai Santa Fe (78,01)

Jeep Wrangler (79,78)

Kia Sorento (81,54)

Keskimääräinen ajomäärä 145 000 km (9–11-vuotiaat)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat