21.2.2022 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2022: katumaasturien kunkkuna Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturien luokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi. Tuore saksalainen GTÜ-katsastustilasto erottelee vähävikaiset automallit vikaherkistä omassa koko- ja ikäluokassaan. Katsastustilasto kertoo myös automaun muutoksista: viime vuosina katumaasturien autoluokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi. Katsastustilastossa on katumaastureita kahdessa nuorimmassa ikäluokassa peräti 70 ja 60 automallia, vanhimmassakin 37 mallia – enemmän kuin missään muussa autoluokassa! Toiseksi eniten tilastossa on pikkuautomalleja. Katsastusraporttiin pääsy edellyttää, että mallista saadaan ikäluokassa tilastollisesti merkitsevä määrä autoja. Saksalaisen ja kattavan GTÜ-katsastustilaston suurin heikkous on, ettei se kerro eri automallien keskimääräisiä ajomääriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagenin T-Roc -katumaasturi loistaaVolkswagen T-Roc on katumaasturien paras ja koko raportin kolmanneksi vähävikaisin automalli.Katumaasturien parhaat ja vähävikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Volkswagen T-Roc, Audi Q2, Mercedes-Benz GLA, BMW X3/X4 ja BMW X1. Katumaasturien heikoimmat ja monivikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Jeep Wrangler, Dacia Duster, Jeep Wrangler, Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento. Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Volkswagen T-Roc, Audi Q2 ja Mercedes-Benz GLC. Volkswagen T-Roc -katumaasturin vikaindeksi on ainoastaan 0,34.Vertailun vuoksi mainittakoon heikoimman 1–3-vuotiaan mallin, Jeep Wranglerin vikaindeksi 15,61, mikä on liki 46-kertainen parhaaseen malliin verrattuna! Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme huonointa ovat Jeep Wrangler, Dacia Duster ja Land Rover Discovery.Katumaasturit ja maasturit, 1–3-vuotiaatSija, automalli, vikaindeksiVolkswagen T-Roc (0,34)Audi Q2 (0,85)Mercedes-Benz GLC (1,14)Mercedes-Benz GLA (1,27)Škoda Karoq (1,31)Seat Arona (1,31)Hyundai Kona (1,42)Audi Q3 (1,50)BMW X1/X2 (1,54)Toyota RAV4 (1,63)Volvo XC90 (5,85)Peugeot 2008 (6,45)Volvo XC60 (7,34)Nissan X-Trail (7,41)Jeep Cherokee / Grand Cherokee (7,48)Jaguar F-Pace (7,54)Hyundai Santa Fe (8,10)Land Rover Discovery (8,50)Dacia Duster (11,49)Jeep Wrangler (15,61)Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2020–30.6.2021. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Raportin suurin heikkous on, ettei automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä mainita. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom -katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV -katsastusraportista. GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatumaasturit ja maasturit, 4–5-vuotiaatSija, automalli, vikaindeksiAudi Q2 (1,33)Seat Ateca (1,76)Škoda Kodiaq (2,33)Mazda CX-3 (3,47)Mercedes-Benz GLA (3,50)Porsche Macan (3,68)Subaru XV (3,71)Audi Q5 (3,89)Honda HR-V (4,14)Mercedes-Benz GLC/GLK (4,16)Jeep Cherokee / Grand Cherokee (11,83)Suzuki Jimny (12,38)Land Rover Sport (12,40)Peugeot 2008 (13,00)Kia Sorento (13,22)Volkswagen Tiguan (13,26)Peugeot 5008 (13,96)Kia Sportage (14,86)Jeep Wrangler (18,80)Dacia Duster (21,09)Keskimääräinen ajomäärä 75 000 kmKatumaasturit ja maasturit, 6–7-vuotiaatSija, automalli, vikaindeksiMercedes-Benz GLA (4,92)Porsche Macan (5,88)Toyota RAV4 (7,96)Audi Q3 (8,02)BMW X3/X4 (8,76)Mitsubishi ASX (9,42)BMW X1 (9,88)Audi Q5 (9,90)Mercedes-Benz GLC/GLK (10,09)Mazda CX-5 (11,08)Hyundai Santa Fe (23,22)Suzuki SX4 (23,31)Hyundai ix35/Tucson (24,04)Kia Sportage (24,11)Range Rover Sport (25,55)Kia Sorento (26,05)Nissan X-Trail (28,62)Peugeot 5008 (28,70)Dacia Duster (29,10)Jeep Wrangler (29,44)Keskimääräinen ajomäärä 100 000 kmKatumaasturit ja maasturit, 8–9-vuotiaatSija, automalli, vikaindeksiBMW X3/X4 (9,66)Audi Q3 (12,25)BMW X1 (14,31)Mitsubishi ASX (14,73)Honda CR-V (17,03)Mazda CX-5 (17,58)Mini Countryman (17,82)Audi Q5 (18,48)Toyota RAV4 (18,59)BMW X5/X6 (18,78)Suzuki SX4 (40,00)Nissan Juke (41,87)Jeep Wrangler (42,01)Nissan Qashqai (44,46)Dacia Duster (44,63)Range Rover (44,93)Peugeot 5008 (48,84)Kia Sorento (49,27)Nissan X-Trail (50,78)Hyundai Santa Fe (56,85)Keskimääräinen ajomäärä 125 000 kmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatumaasturit ja maasturit, 9–11-vuotiaatSija, automalli, vikaindeksiBMW X1 (21,28)Mitsubishi ASX (24,04)Honda CR-V (28,64)Volvo XC60 (29,85)Audi Q5 (30,16)Toyota RAV4 (31,51)Mercedes-Benz G (33,89)Škoda Yeti (34,14)Mercedes-Benz GLK (34,26)Porsche Cayenne (34,61)Audi Q7/Q8 (58,05)Mercedes-Benz ML (60,04)Jeep Cherokee/Grand Cherokee (63,03)Peugeot 5008 (65,47)Renault Koleos (70,06)Nissan X-Trail (72,10)Nissan Qashqai (72,13)Hyundai Santa Fe (78,01)Jeep Wrangler (79,78)Kia Sorento (81,54)Keskimääräinen ajomäärä 145 000 km (9–11-vuotiaat)Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroistaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Takaisinkutsut Traficomin kotisivuillaLisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous