12.11.2018 Liikenne Helsinki satsaa miljoona euroa kameravalvontaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattinen nopeus- ja ajotapavalvonta lisääntyy moninkertaisesti vuosina 2020–2024. Helsinki on päättänyt rahallisestikin merkittävästä peltipoliisi-investoinnista, joka moninkertaistaa nykyisen automaattisen liikennevalvonnan.Kaupunkiympäristölautakunta päätti vastikään, että Helsinkiin tulee peräti 70 uutta kameravalvontapistettä. Tavoitteeseen yltämiseksi vuosittain asennetaan keskimäärin 14 peltipoliisia vuosina 2020–2024.Päätöksen taustalla on se, että kaupungin mukaan automaattisella kameravalvonnalla voidaan valvoa ylinopeuksia ja punaista päin ajamista sekä bussikaistojen käyttöä, mikä kohentaa joukkoliikenteen sujuvuutta ja toimivuutta.Helsingissä on nykyisin käytössä neljä automaattista kameraa. Kaivokadulla ja Mäkelänkadulla ne ovat olleet käytössä vuodesta 2008 ja Mechelininkadulla ja Mannerheimintiellä vuodesta 2012.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiljoonan euron satsausKameratolpat eivät ole ihan halpoja. Yhden tolpan toteutus maksaa kaupungille arviolta noin 15 000 euroa.– Investoinnille on nyt varattu rahoitus vuosille 2020–2024. Kokonaiskustannukset ovat arviolta noin miljoona euroa, Helsingin kaupunkiympäristön toimialan liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä kertoo.Kameratolppien asennuksesta vastaa Helsingin kaupunki, valvontakameroiden hankinnasta ja liikenteen valvonnasta vastaa poliisi. Poliisille kameroiden hankinnasta koituu noin 700 000 euron kustannukset.Perustuu tutkatekniikkaan– Helsingin kameratolpista noin kolmasosassa tulee olemaan kamera aktiivisena, ja kameroiden sijoittelu vaihtuu säännöllisesti, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja ylikomisario Jarkko Lehtinen kertoo.– Kameratolpilla on keskinopeuksia laskeva ja liikennesääntöjen noudattamista edistävä vaikutus, olipa tolpassa aktiivinen kamera tai ei.Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mitata ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla on mitattu. Kameratolppien videovarmistusta voidaan käyttää hyödyksi etenkin risteyksien punaista päin ajamisen valvonnassa.Tutkakameratolppa RuotsissaRiskipaikoille ja toiveiden mukaan– Kameratolpat sijoitetaan eri puolille kaupunkia paikkoihin, joissa on sattunut paljon onnettomuuksia ja joille asukkaat ovat toivoneet valvontaa, Yli-Seppälä taustoittaa.Tolpat asennetaan lähinnä vilkkaille pääkaduille, joiden nopeusrajoitus on vähintään 40 kilometriä tunnissa. Sijoituksessa otetaan huomioon myös jalankulun määrä ja esimerkiksi koulujen läheisyys.Kameratolpat on tarkoitus sijoittaa pääkatujen tai alueellisten kokoojakatujen varsille, kohteisiin, joissa keskimääräinen liikennemäärä on yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.Autoliitto on aiemmassa lausunnossaan Helsingin nopeusrajoitussuunnitelmista korostanut, että nopeusrajoitusten tulee olla kaikilla tiealueilla suhteessa liikenneympäristöön, jotta valtaosa ihmisistä kokee ne mielekkäiksi ja noudattaa niitä. Paikoissa, joissa ajonopeudet aiheuttavat onnettomuuksia, rajoituksia voi olla syytä alentaa sekä lisätä valvontaa ja kiinnijäämisriskiä.Kategorisen nopeusrajoitusten alentamisen sijaan nopeusrajoituksia tulisi Autoliiton näkemyksen mukaan laskea ensisijaisesti siellä, missä onnettomuudet tapahtuvat, jos ajonopeudet ovat onnettomuuksien syynä. ”Esimerkiksi 30 km/h rajoitukset on syytä ottaa käyttöön siellä, missä liikenneturvallisuustilanne, yhdyskuntarakenne sekä liikenneympäristö sitä edellyttävät.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylinopeutta ajava on kyettävä tunnistamaan Suomessa rangaistus voidaan määrätä vain sille henkilölle, joka ajoi ajoneuvoa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi ylinopeutta peltipoliisin kohdalla ajaneesta kuskista on saatava valokuva, josta hänet voi varmuudella tunnistaa. Joissakin Euroopan maissa virhemaksu voidaan lähettää rekisteritunnuksen perusteella auton omistajalle tai haltijalle, ja tämän pitää pystyä osoittamaan, jos ei itse ollut ratissa. Tähän ei Suomessa tulisi esimerkiksi Autoliiton mukaan mennä. Liiton mukaan olisi kestämätöntä, jos halutaan purkaa todistustaakan kaltaisia perusoikeuksia eli autonsa lainanneen omistajan pitäisi itse todistaa olleensa syytön hänen omistamallaan autolla ajetulle sakolle. Tiedon tai kuulustelujen avulla Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kertaa nykykäytännön sakon ja rikesakon määräämisestä. Laki sanoo, että: ”Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille luonnolliselle henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä.” – Siis ensimmäisessä vaiheessa ei tehdä kuvatunnistusta, mutta jos asiakas vastustaa rikesakkoa, niin sitten kuski selvitetään joko vastustamiskirjeessä olevan tiedon pohjalta tai kuulustelujen kautta, Pasterstein kertoo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen