12.11.2018 Liikenne Helsinki satsaa miljoona euroa kameravalvontaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattinen nopeus- ja ajotapavalvonta lisääntyy moninkertaisesti vuosina 2020–2024. Helsinki on päättänyt rahallisestikin merkittävästä peltipoliisi-investoinnista, joka moninkertaistaa nykyisen automaattisen liikennevalvonnan.Kaupunkiympäristölautakunta päätti vastikään, että Helsinkiin tulee peräti 70 uutta kameravalvontapistettä. Tavoitteeseen yltämiseksi vuosittain asennetaan keskimäärin 14 peltipoliisia vuosina 2020–2024.Päätöksen taustalla on se, että kaupungin mukaan automaattisella kameravalvonnalla voidaan valvoa ylinopeuksia ja punaista päin ajamista sekä bussikaistojen käyttöä, mikä kohentaa joukkoliikenteen sujuvuutta ja toimivuutta.Helsingissä on nykyisin käytössä neljä automaattista kameraa. Kaivokadulla ja Mäkelänkadulla ne ovat olleet käytössä vuodesta 2008 ja Mechelininkadulla ja Mannerheimintiellä vuodesta 2012.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiljoonan euron satsausKameratolpat eivät ole ihan halpoja. Yhden tolpan toteutus maksaa kaupungille arviolta noin 15 000 euroa.– Investoinnille on nyt varattu rahoitus vuosille 2020–2024. Kokonaiskustannukset ovat arviolta noin miljoona euroa, Helsingin kaupunkiympäristön toimialan liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä kertoo.Kameratolppien asennuksesta vastaa Helsingin kaupunki, valvontakameroiden hankinnasta ja liikenteen valvonnasta vastaa poliisi. Poliisille kameroiden hankinnasta koituu noin 700 000 euron kustannukset.Perustuu tutkatekniikkaan– Helsingin kameratolpista noin kolmasosassa tulee olemaan kamera aktiivisena, ja kameroiden sijoittelu vaihtuu säännöllisesti, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja ylikomisario Jarkko Lehtinen kertoo.– Kameratolpilla on keskinopeuksia laskeva ja liikennesääntöjen noudattamista edistävä vaikutus, olipa tolpassa aktiivinen kamera tai ei.Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mitata ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla on mitattu. Kameratolppien videovarmistusta voidaan käyttää hyödyksi etenkin risteyksien punaista päin ajamisen valvonnassa.Tutkakameratolppa RuotsissaRiskipaikoille ja toiveiden mukaan– Kameratolpat sijoitetaan eri puolille kaupunkia paikkoihin, joissa on sattunut paljon onnettomuuksia ja joille asukkaat ovat toivoneet valvontaa, Yli-Seppälä taustoittaa.Tolpat asennetaan lähinnä vilkkaille pääkaduille, joiden nopeusrajoitus on vähintään 40 kilometriä tunnissa. Sijoituksessa otetaan huomioon myös jalankulun määrä ja esimerkiksi koulujen läheisyys.Kameratolpat on tarkoitus sijoittaa pääkatujen tai alueellisten kokoojakatujen varsille, kohteisiin, joissa keskimääräinen liikennemäärä on yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.Autoliitto on aiemmassa lausunnossaan Helsingin nopeusrajoitussuunnitelmista korostanut, että nopeusrajoitusten tulee olla kaikilla tiealueilla suhteessa liikenneympäristöön, jotta valtaosa ihmisistä kokee ne mielekkäiksi ja noudattaa niitä. Paikoissa, joissa ajonopeudet aiheuttavat onnettomuuksia, rajoituksia voi olla syytä alentaa sekä lisätä valvontaa ja kiinnijäämisriskiä.Kategorisen nopeusrajoitusten alentamisen sijaan nopeusrajoituksia tulisi Autoliiton näkemyksen mukaan laskea ensisijaisesti siellä, missä onnettomuudet tapahtuvat, jos ajonopeudet ovat onnettomuuksien syynä. ”Esimerkiksi 30 km/h rajoitukset on syytä ottaa käyttöön siellä, missä liikenneturvallisuustilanne, yhdyskuntarakenne sekä liikenneympäristö sitä edellyttävät.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylinopeutta ajava on kyettävä tunnistamaan Suomessa rangaistus voidaan määrätä vain sille henkilölle, joka ajoi ajoneuvoa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi ylinopeutta peltipoliisin kohdalla ajaneesta kuskista on saatava valokuva, josta hänet voi varmuudella tunnistaa. Joissakin Euroopan maissa virhemaksu voidaan lähettää rekisteritunnuksen perusteella auton omistajalle tai haltijalle, ja tämän pitää pystyä osoittamaan, jos ei itse ollut ratissa. Tähän ei Suomessa tulisi esimerkiksi Autoliiton mukaan mennä. Liiton mukaan olisi kestämätöntä, jos halutaan purkaa todistustaakan kaltaisia perusoikeuksia eli autonsa lainanneen omistajan pitäisi itse todistaa olleensa syytön hänen omistamallaan autolla ajetulle sakolle. Tiedon tai kuulustelujen avulla Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kertaa nykykäytännön sakon ja rikesakon määräämisestä. Laki sanoo, että: ”Rikesakkomääräys annetaan rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille luonnolliselle henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä.” – Siis ensimmäisessä vaiheessa ei tehdä kuvatunnistusta, mutta jos asiakas vastustaa rikesakkoa, niin sitten kuski selvitetään joko vastustamiskirjeessä olevan tiedon pohjalta tai kuulustelujen kautta, Pasterstein kertoo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?