23.3.2022

Holtiton sähköpotkulautailu kuriin – promilleraja ja/vai muita rajoituksia?

Sähköpotkulauta

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö riskeistä: Juovuksissa ajo, yöaika ja päävammat. Poliisi kaipaa lautailuun promillerajaa valvontaa tehostamaan.

Kevät etenee ja tuovat mukanaan sähköpotkulaudat. Sähköpotkulautojen käyttö kaupunkiympäristöissä on yleistynyt rivakasti. Eikä ihme, ovathan edut eittämättömät: sähköpotkulaudat ovat ketteriä ja helpottavat liikkumista lyhyillä matkoilla. Vuokralautoja on myös ollut kätevästi saatavilla. Ja yhä useammalle on tärkeätä, että lautailu on ajossa päästötöntä liikkumista.

Yleistyminen on tuonut mukanaan epätoivottuja lieveilmiöitä, joita ovat holtiton ajotapa ja vaaran aiheuttaminen. Vuokralaudoilla myös ajetaan alkoholin vaikutuksen alaisena.

Kaupunkilaisia ärsyttää myös se, että käytön jälkeen laudat jätetään lojumaan minne sattuu. Erityisen hankalia keskellä kulkuväyliä jätetyt laudat ovat näkövammaisille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarvitaanko kurikampanjaa?

Liikenneturvan keväällä 2021 toteuttaman kyselyn mukaan aivan valtaosa vastaajista (77 %) pitää hyvänä asiana, että kaupungeissa on tarjolla sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Vajaa viidennes on asiasta eri mieltä. Kyselyssä nousi myös esiin, että kaupungeilta toivotaan tiukempaa rajausta siitä, mihin vuokrattavan sähköpotkulaudan saa jättää.

– Juovuksissa ajo, yöaika ja päävammat, kiteyttää Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kiteyttää sähköpotkulautailun riskit.

– Kännissä saa ajaa sähköpotkulaudalla, se ei ole lain mukaan kiellettyä, koska ei ole promillerajaa. Alkoholi on hyvin usein mukana sähköpotkulaudoilla sattuneissa onnettomuuksissa. Pää edellä sattuneissa kaatumisissa lautailija voi satuttaa vaikeasti kasvonsa ja hampaansa, Valtonen toteaa.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen odottaa kesää epäileväisin mielin, sillä hän tviittasi vastikään, että ”on odotettavissa, että näemme sähköpotkulautojen onnettomuuksien suhteen samanlaisen kesäkauden kuin viime vuonna.”

Tarvitaanko promillerajaa?

Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmisteltava liikenneturvallisuusstrategia koskettaa kaikkia liikennemuotoja autoilusta pyöräilyyn ja raideliikenteestä ilmailuun. Kuten Moottori aiemmin kertoi, strategiaan kuuluvan toimenpideohjelman luonnoksen on tehty kirjaus selvittää promillerajan asettamista pyöräilyyn ja niin sanottuun mikroliikkumiseen kuten sähköpotkulautailuun.

Toimenpideohjelman luonnoksen mukaan promilleraja lähettäisi ”selkeän viestin” siitä, että alkoholin käyttö pyöräilyssä tai mikroliikkumisessa ei ole hyväksyttävää. Nykyisin poliisi ei voi puhalluttaa sähköpotkulautailijaa.

Poliisi on kannattanut valvontaa helpottavaa selkeää promillerajaa. Luonnoksessa on lisäksi  kirjaus, jonka mukaan muutetaan tieliikennelain 183 §:ä niin, että poliisilla olisi mahdollisuus ”kieltää ja tarvittaessa estää kuljettamasta mitä tahansa ajoneuvoa, kuten pyörää tai sähköpotkulautaa, jos päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn.”

Joka neljäs kokenut vaaratilanteen

Moni kevään 2021 kyselyn vastaajista koki sähköpotkulautojen tehneen liikenteestä vaikeammin ennakoitavaa – sähköpotkulaudan vauhti voi olla moninkertainen kävelyvauhtiin verrattuna.

Kyselyn mukaan jopa 68 prosenttia kokee, että sähköpotkulaudat heikentävät jalankulkijoiden turvallisuutta. Ja lähes joka neljäs kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan takia.

– Miltei äänettömästi liikkuva laite saattaa syöksyä liian läheltä ohi ja aiheuttaa vaaratilanteen. Lautailijalta vaaditaan riittävän alhaista nopeutta ja muiden huomiointia. Ennakoitavuutta helpottaa, jos potkulautailija osoittaa ajoissa kääntymisaikeensa kädellä tai vilkuin, jos lauta on sellaisella varustettu, Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi pohti sähköpotkulautojen tuomia haasteita.

Sähköpotkulautailun liikennesäännöt – Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enimmäisnopeus 25 km/h

Sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Sähköpotkulaudat rinnastuvat lainsäädännössä polkupyöriin ja niiden käyttäjiltä vaaditaan täten pyöräilijän liikennesääntöjen noudattamista. Sähköpotkulaudalla ei siis saa ajaa jalkakäytävällä.

Poikkeuskin löytyy lakipykälien välistä. Sähköpotkulaudalla saa kuitenkin ajaa jalkakäytävällä, jos sen rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, mutta noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Lain velvoittamana on myös varottava muita tienkäyttäjiä.

Ongelmia havaittu muissakin maissa

Monissa maissa on havaittu samankaltaisia ongelmia ja on tuotu esiin tarve sähköpotkulautailun sääntöjen tarkistamiseen. Esiin on noussut esimerkiksi kypärän käyttöpakko. Tiedot käyvät ilmi Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n (European Transport Safety Council) keräämistä tiedoista.

ETSC:n tietojen mukaan Saksassa tehty tutkimus sähköpotkulaudoilla aiheutuneista lukuisista päävammoista sai tutkijat suosittelemaan kypärän käyttöä.

– Esimerkiksi Tanskassa tuli vuoden alusta käyttöön promilleraja (0,5) sekä sääntö, jonka mukaan lautailijoille tuli kypäräpakko ja laudalla saa ajaa vain yksi henkilö. Kööpenhaminan alueella myös päätettiin rajoittaa tarjolla olevien lautojen määrää kaupungin alueella, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen taustoittaa.

Hänen mukaansa tiukan linjan Hollannissa tavanomainen sähköpotkulauta ei ole edes laillinen, vaan sen pitää täyttää omat turvallisuusvaatimukset.

– Hollannissa lautailijoille on alaikäraja 16 vuotta, promilleraja (0,5) sekä laitteen vakuutusvelvollisuus ja moposäännöillä ajaminen. Saksassa sähköpotkulautaa ei katsota moottorittomiksi ajoneuvoiksi, vaan ne pitää hyväksyttää ja vakuuttaa. Muutoin mennään pyöräilyn säännöillä ja promillerajalla, Valtonen kertoo.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Liikenneturva / Kaisa Tanskanen Lähteet: Liikenneturva, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, ETSC  

a:5:{i:0;s:6:"106837";i:1;s:5:"97429";i:2;s:5:"97459";i:3;s:5:"96699";i:4;s:5:"93151";}

Luetuimmat