23.3.2022 Liikenne Holtiton sähköpotkulautailu kuriin – promilleraja ja/vai muita rajoituksia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan tutkimuspäällikkö riskeistä: Juovuksissa ajo, yöaika ja päävammat. Poliisi kaipaa lautailuun promillerajaa valvontaa tehostamaan. Kevät etenee ja tuovat mukanaan sähköpotkulaudat. Sähköpotkulautojen käyttö kaupunkiympäristöissä on yleistynyt rivakasti. Eikä ihme, ovathan edut eittämättömät: sähköpotkulaudat ovat ketteriä ja helpottavat liikkumista lyhyillä matkoilla. Vuokralautoja on myös ollut kätevästi saatavilla. Ja yhä useammalle on tärkeätä, että lautailu on ajossa päästötöntä liikkumista. Yleistyminen on tuonut mukanaan epätoivottuja lieveilmiöitä, joita ovat holtiton ajotapa ja vaaran aiheuttaminen. Vuokralaudoilla myös ajetaan alkoholin vaikutuksen alaisena. Kaupunkilaisia ärsyttää myös se, että käytön jälkeen laudat jätetään lojumaan minne sattuu. Erityisen hankalia keskellä kulkuväyliä jätetyt laudat ovat näkövammaisille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarvitaanko kurikampanjaa? Liikenneturvan keväällä 2021 toteuttaman kyselyn mukaan aivan valtaosa vastaajista (77 %) pitää hyvänä asiana, että kaupungeissa on tarjolla sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Vajaa viidennes on asiasta eri mieltä. Kyselyssä nousi myös esiin, että kaupungeilta toivotaan tiukempaa rajausta siitä, mihin vuokrattavan sähköpotkulaudan saa jättää. – Juovuksissa ajo, yöaika ja päävammat, kiteyttää Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kiteyttää sähköpotkulautailun riskit. – Kännissä saa ajaa sähköpotkulaudalla, se ei ole lain mukaan kiellettyä, koska ei ole promillerajaa. Alkoholi on hyvin usein mukana sähköpotkulaudoilla sattuneissa onnettomuuksissa. Pää edellä sattuneissa kaatumisissa lautailija voi satuttaa vaikeasti kasvonsa ja hampaansa, Valtonen toteaa. Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen odottaa kesää epäileväisin mielin, sillä hän tviittasi vastikään, että ”on odotettavissa, että näemme sähköpotkulautojen onnettomuuksien suhteen samanlaisen kesäkauden kuin viime vuonna.” Tarvitaanko promillerajaa? Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmisteltava liikenneturvallisuusstrategia koskettaa kaikkia liikennemuotoja autoilusta pyöräilyyn ja raideliikenteestä ilmailuun. Kuten Moottori aiemmin kertoi, strategiaan kuuluvan toimenpideohjelman luonnoksen on tehty kirjaus selvittää promillerajan asettamista pyöräilyyn ja niin sanottuun mikroliikkumiseen kuten sähköpotkulautailuun. Toimenpideohjelman luonnoksen mukaan promilleraja lähettäisi ”selkeän viestin” siitä, että alkoholin käyttö pyöräilyssä tai mikroliikkumisessa ei ole hyväksyttävää. Nykyisin poliisi ei voi puhalluttaa sähköpotkulautailijaa. Poliisi on kannattanut valvontaa helpottavaa selkeää promillerajaa. Luonnoksessa on lisäksi kirjaus, jonka mukaan muutetaan tieliikennelain 183 §:ä niin, että poliisilla olisi mahdollisuus ”kieltää ja tarvittaessa estää kuljettamasta mitä tahansa ajoneuvoa, kuten pyörää tai sähköpotkulautaa, jos päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn.” Joka neljäs kokenut vaaratilanteen Moni kevään 2021 kyselyn vastaajista koki sähköpotkulautojen tehneen liikenteestä vaikeammin ennakoitavaa – sähköpotkulaudan vauhti voi olla moninkertainen kävelyvauhtiin verrattuna. Kyselyn mukaan jopa 68 prosenttia kokee, että sähköpotkulaudat heikentävät jalankulkijoiden turvallisuutta. Ja lähes joka neljäs kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan takia. – Miltei äänettömästi liikkuva laite saattaa syöksyä liian läheltä ohi ja aiheuttaa vaaratilanteen. Lautailijalta vaaditaan riittävän alhaista nopeutta ja muiden huomiointia. Ennakoitavuutta helpottaa, jos potkulautailija osoittaa ajoissa kääntymisaikeensa kädellä tai vilkuin, jos lauta on sellaisella varustettu, Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi pohti sähköpotkulautojen tuomia haasteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enimmäisnopeus 25 km/h Sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Sähköpotkulaudat rinnastuvat lainsäädännössä polkupyöriin ja niiden käyttäjiltä vaaditaan täten pyöräilijän liikennesääntöjen noudattamista. Sähköpotkulaudalla ei siis saa ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuskin löytyy lakipykälien välistä. Sähköpotkulaudalla saa kuitenkin ajaa jalkakäytävällä, jos sen rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, mutta noudattaen jalankulkijoita koskevia säännöksiä. Lain velvoittamana on myös varottava muita tienkäyttäjiä. Ongelmia havaittu muissakin maissa Monissa maissa on havaittu samankaltaisia ongelmia ja on tuotu esiin tarve sähköpotkulautailun sääntöjen tarkistamiseen. Esiin on noussut esimerkiksi kypärän käyttöpakko. Tiedot käyvät ilmi Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n (European Transport Safety Council) keräämistä tiedoista. ETSC:n tietojen mukaan Saksassa tehty tutkimus sähköpotkulaudoilla aiheutuneista lukuisista päävammoista sai tutkijat suosittelemaan kypärän käyttöä. – Esimerkiksi Tanskassa tuli vuoden alusta käyttöön promilleraja (0,5) sekä sääntö, jonka mukaan lautailijoille tuli kypäräpakko ja laudalla saa ajaa vain yksi henkilö. Kööpenhaminan alueella myös päätettiin rajoittaa tarjolla olevien lautojen määrää kaupungin alueella, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen taustoittaa. Hänen mukaansa tiukan linjan Hollannissa tavanomainen sähköpotkulauta ei ole edes laillinen, vaan sen pitää täyttää omat turvallisuusvaatimukset. – Hollannissa lautailijoille on alaikäraja 16 vuotta, promilleraja (0,5) sekä laitteen vakuutusvelvollisuus ja moposäännöillä ajaminen. Saksassa sähköpotkulautaa ei katsota moottorittomiksi ajoneuvoiksi, vaan ne pitää hyväksyttää ja vakuuttaa. Muutoin mennään pyöräilyn säännöillä ja promillerajalla, Valtonen kertoo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Liikenneturva / Kaisa Tanskanen Lähteet: Liikenneturva, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, ETSC a:5:{i:0;s:6:"106837";i:1;s:5:"97429";i:2;s:5:"97459";i:3;s:5:"96699";i:4;s:5:"93151";} Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?