7.7.2021 Liikenne Holtiton sähköpotkulautailu riepoo hermoja – ministeri vaatii toimia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpotkulautailun ongelmina ovat holtiton ajokäytös, loukkaantumiset ja kulkuväylien tukkiminen lojumaan jätetyillä sähköpotkulaudoilla. Sähköpotkulaudat ovat käteviä kaupunkikulkimia – ja herättävät närää piittaamattoman käytön vuoksi. Sähköpotkulautojen aiheuttamat ongelmat kiteytyvät kahteen: holtittomaan humalapäissä ajeluun ja potkulautojen heitteillejättöön käytön jälkeen. Ongelmat ovat kesän kuluessa kasvaneet – etenkin Helsingin katukuvassa – siihen mittaan ja kielteiset lieveilmiöt voimistuneet niin, että liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) kutsui alan toimijat koolle käsittelemään sähköpotkulautojen turvallisuutta. Alan toimijoiden kanssa on määrä tänään keskustella yhteisistä pelisäännöistä. Harakka ennakoi julkisuudessa (HS 2.7.), että tarkoitus ei ole ruveta määräilemään, vaan ”katsomme, millainen käsitys alan toimijoilla on tilanteesta. Olisi hyvä, jos keksittäisiin tapoja, miten ongelmiin voitaisiin saman tien puuttua.” Harakan mukaan lakien mahdollinen rukkaaminen ei auta ongelmiin tässä ja nyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poliisille runsaasti palautetta Poliisi on saanut paljon kansalaispalautetta sähköpotkulaudoista, joka kiteytyy siihen, että potkulaudoilla ajetaan vaarallisesti jalkakäytävillä ja ne jätetään käytön jälkeen lojumaan kulkuteille. Ministeri Harakka totesi vastikään twitterissä sähköpotkulautailun nykymenosta, että ”pyöräilysääntöjä ei noudateta, ajetaan jalkakäytävällä, poliisi ei voi valvoa.” Ministeri penää sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten vastuuta asiassa. Alan toimijatkin ovat heränneet, sillä esimerkiksi sähköpotkulautayhtiö Voi rajoitti kokeilunomaisesti viime viikonloppuna lautojensa nopeutta Helsingissä yöaikaan aikavälillä kello 23–06 alueilla, joissa on ravintolakeskittymiä. Harakka otti neljä päivää sitten twitterissä esiin myös sen, että kaupunki kuten Helsinki on vastuussa katualueidensa turvallisuudesta: ”Helsinki huolehtikoon, etteivät hujan hajan jätetyt kulkupelit ole vaaraksi.” Laudoilta suistutaan asvalttiin Sähköpotkulautailijat telovat itseään etenkin aamuyön tunteina ravintoloista lähdettyään. Horjuvainen meno voi suistaa sähköpotkulautailijan asvalttiin ja jos lautailija ei ehdi hiljentää vauhtia tai varautua kaatumiseen ovat jäljet ikäviä, lautailija kun ei välttämättä ehdi ottaa iskua käsillä tai muutoin vastaan. Sähköpotkulautailijoiden onnettomuudet ovat näkyneet piikkinä ensiavussa ja sairaaloiden leikkauspöydillä. Husin akuutin yleislääketieteen osastonylilääkäri totesi Helsingin Sanomien haastattelussa (HS 3.7.), että tilanne rasittaa päivystyksen resursseja, eritoten illan ja yön tunteina. Samaisen tahon mukaan kaikkein todennäköisimmin onnettomuuteen joutuu 20–30-vuotias päihtynyt nuori, joka on illanvietosta matkalla kotiin. Husin mukaan yksin Meilahdessa on alkukesän akkana hoidettu 143 sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta henkilöä. Näkövammaisten uhkana Käytön jälkeen holtittomasti sinne tänne lojumaan jätetyt sähköpotkulaudat ovat ikävä riesa ja myös vakava terveysuhka kaikille näkövammaisille, jotka eivät voi kulkea jalkakäytävillä ilman pelkoa lojumaan jätetyistä potkulaudoista. Näkövammaisten liitto on ollut jo pitkään huolissaan väärin pysäköidyistä sähköpotkulaudoista, sillä ne aiheuttavat vaaratilanteita, kun näkövammainen ihminen törmää niihin jalkakäytävällä. – Olemme yrittäneet ratkoa tilannetta sähköpotkulautayritysten kanssa muun muassa käyttäjille suunnatulla viestinnällä, ja vaikka tiedon lisääminen myös käyttäjien keskuudessa on edelleen tärkeää, ei tällä keinolla näkyviä tuloksia ole syntynyt, liitto harmittelee mielipidekirjoituksessaan (HS 6.7.). Näkövammaisten liitto epäilee vahvasti, että kiellot ja rajoitukset ovat ainoa keino puuttua syntyneeseen turvallisuusriskiin. – Näin on tehty muun muassa Kööpenhaminassa ja Pariisissa, ja nyt on Suomen aika seurata ripeästi muiden maiden mallia, liitto linjaa. Liiton mukaan ”vähintä, mitä haittojen ehkäisemiseksi voidaan tehdä, on rakentaa sähköpotkulaudoille kaupunkipyöristä tutut pysäköintiasemat.” Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku