Liikenne 14.3.2014

Hylkäystilasto erottaa jyvät akanoista

Kehnot ja laadukkaat autot erottuvat katsastustilastossa toisistaan jo kolmivuotiaina. A-Katsastus katsasti vuonna 2013 kaikkiaan 870 000 henkilöautoa, joista joka neljäs hylättiin.

Kehnot ja laadukkaat autot erottuvat katsastustilastossa toisistaan jo kolmivuotiaina: Mazda2, Ford C-Max ja BMW X1 selvisivät puhtain paperein. Toista äärtä oli Dodge Journey, joista joka viides hylättiin.

A-Katsastus katsasti vuonna 2013 kaikkiaan 870 000 henkilöautoa, joista joka neljäs hylättiin. Yleisimmät hylkäyksen syyt määräaikaiskatsastuksessa ovat käyttöjarrun viat ja liian suuret pakokaasupäästöt.

Toyotan ylivoimaa

A-Katsastuksen tilastossa Toyotalla on 2–5 automallia 10 parhaan joukossa kaikissa 13 autojen ikäryhmässä. Toyota ansaitsi kymmenen kärjessä -sijoituksia ylivoimaisesti eniten, huikeat 47 kappaletta, seuraavina Honda (20), Ford (10), Nissan (9), Mitsubishi (6), Subaru ja Volkswagen (5).

Heikoimman kymmenen joukossa 13 ikäryhmässä ovat useimmin Renault (18 kertaa), Fiat (14), Mercedes-Benz (14), Chrysler (12), Citroën (11) Peugeot (10) ja Ford (9).

Erot merkittäviä

Erot etenkin eurooppalaisten merkkien eri mallien ja vuosimallien välillä ovat järkyttävän suuria. Sama merkki voi löytyä sekä kymmenen kärjessä että kymmenen huonointa -listoilta. Tällaisia merkkejä ovat esimerkiksi Ford ja Seat, joiden uusimpia malleja löytyy kärkipäästä ja vanhimpia malleja hänniltä.

Hylkäysprosenttien erot ovat järkyttävän suuria. Esimerkiksi viisivuotiaitten paras Ford Fusion hylättiin harvoin (vain 0,63 prosenttia), mutta heikoin Dodge Caliber usein (41,71 prosenttia).  Chrysler-yhtymän Dodge ja Chrysler ovat hännillä 3–7-vuotiaiden ryhmässä, Renault Laguna puolestaan on viimeisenä 8–12-vuotiaiden ryhmässä.

Koko tilaston suurin hylkäysprosentti on 16 vuotta vanhalla Seat Toledolla, 58,72 prosenttia. Osasyynä Toledon heikkoon tulokseen on suuri mittarilukema, keskimäärin 330 000 kilometriä verrattuna 16-vuotiaiden autojen keskiarvoon, 236 000 kilometriin.

Seat Toledo oli aikoinaan suosittu nimenomaan dieselinä, mikä selittää suuren ajokilometrimäärän.   Suuri ajomäärä selittää osaltaan myös isoimpien mersujen heikonpuoleisen menestyksen.

Laajoja takaisinkutsuja

Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki.

Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta.  Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun. Sitä tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.

Mukana vain vakavat viat

A-Katsastuksen vikatilasto julkaistiin nyt kuudennen kerran. Tiedot ovat vuosina 1997–2008 ja vuonna 2010 käyttöön otetuista henkilöautoista.

Mukana ovat mallit, joita on katsastettu vähintään sata kappaletta ikäryhmässään. Mallien yleisimmät hylkäykseen johtaneet viat on mainittu, mikäli vikoja on vähintään kymmenessä tietyn mallisessa autossa ikäryhmässään.

Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Ne edellyttävät, että auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen vian korjaamisen jälkeen. Hylkäykseen johtavat useimmin ongelmat käyttöjarruissa, pakokaasupäästöissä, etuakselistossa ja seisontajarruissa.

Huonot renkaat ovat hylkäyksen syy, mutta valovioista saa yleensä korjauskehotuksen ilman jälkitarkastusvaatimusta. Korjauskehotuksiin johtaneet lievemmät viat on jätetty tilastosta pois.

Mittarilukema auttaa vertailua

A-Katsastuksen vikalistan suuri ansio on se, että mittarilukemat on mainittu. Ajokilometrimäärä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu myös kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa.

Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä. Kolmivuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,6 prosenttia, mutta 16-vuotiaista lähes 40 prosenttia.

Timo Turkula

A-Katsastuksen tilasto

Jaa artikkeli