14.3.2014 Liikenne Hylkäystilasto erottaa jyvät akanoista Katsastustilastot seulovat esiin vähävikaisimmat autot. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kehnot ja laadukkaat autot erottuvat katsastustilastossa toisistaan jo kolmivuotiaina. A-Katsastus katsasti vuonna 2013 kaikkiaan 870 000 henkilöautoa, joista joka neljäs hylättiin. Kehnot ja laadukkaat autot erottuvat katsastustilastossa toisistaan jo kolmivuotiaina: Mazda2, Ford C-Max ja BMW X1 selvisivät puhtain paperein. Toista äärtä oli Dodge Journey, joista joka viides hylättiin. A-Katsastus katsasti vuonna 2013 kaikkiaan 870 000 henkilöautoa, joista joka neljäs hylättiin. Yleisimmät hylkäyksen syyt määräaikaiskatsastuksessa ovat käyttöjarrun viat ja liian suuret pakokaasupäästöt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyotan ylivoimaa A-Katsastuksen tilastossa Toyotalla on 2–5 automallia 10 parhaan joukossa kaikissa 13 autojen ikäryhmässä. Toyota ansaitsi kymmenen kärjessä -sijoituksia ylivoimaisesti eniten, huikeat 47 kappaletta, seuraavina Honda (20), Ford (10), Nissan (9), Mitsubishi (6), Subaru ja Volkswagen (5). Heikoimman kymmenen joukossa 13 ikäryhmässä ovat useimmin Renault (18 kertaa), Fiat (14), Mercedes-Benz (14), Chrysler (12), Citroën (11) Peugeot (10) ja Ford (9). Erot merkittäviä Erot etenkin eurooppalaisten merkkien eri mallien ja vuosimallien välillä ovat järkyttävän suuria. Sama merkki voi löytyä sekä kymmenen kärjessä että kymmenen huonointa -listoilta. Tällaisia merkkejä ovat esimerkiksi Ford ja Seat, joiden uusimpia malleja löytyy kärkipäästä ja vanhimpia malleja hänniltä. Hylkäysprosenttien erot ovat järkyttävän suuria. Esimerkiksi viisivuotiaitten paras Ford Fusion hylättiin harvoin (vain 0,63 prosenttia), mutta heikoin Dodge Caliber usein (41,71 prosenttia). Chrysler-yhtymän Dodge ja Chrysler ovat hännillä 3–7-vuotiaiden ryhmässä, Renault Laguna puolestaan on viimeisenä 8–12-vuotiaiden ryhmässä. Koko tilaston suurin hylkäysprosentti on 16 vuotta vanhalla Seat Toledolla, 58,72 prosenttia. Osasyynä Toledon heikkoon tulokseen on suuri mittarilukema, keskimäärin 330 000 kilometriä verrattuna 16-vuotiaiden autojen keskiarvoon, 236 000 kilometriin. Seat Toledo oli aikoinaan suosittu nimenomaan dieselinä, mikä selittää suuren ajokilometrimäärän. Suuri ajomäärä selittää osaltaan myös isoimpien mersujen heikonpuoleisen menestyksen. Laajoja takaisinkutsuja Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla. Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun. Sitä tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukana vain vakavat viat A-Katsastuksen vikatilasto julkaistiin nyt kuudennen kerran. Tiedot ovat vuosina 1997–2008 ja vuonna 2010 käyttöön otetuista henkilöautoista. Mukana ovat mallit, joita on katsastettu vähintään sata kappaletta ikäryhmässään. Mallien yleisimmät hylkäykseen johtaneet viat on mainittu, mikäli vikoja on vähintään kymmenessä tietyn mallisessa autossa ikäryhmässään. Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Ne edellyttävät, että auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen vian korjaamisen jälkeen. Hylkäykseen johtavat useimmin ongelmat käyttöjarruissa, pakokaasupäästöissä, etuakselistossa ja seisontajarruissa. Huonot renkaat ovat hylkäyksen syy, mutta valovioista saa yleensä korjauskehotuksen ilman jälkitarkastusvaatimusta. Korjauskehotuksiin johtaneet lievemmät viat on jätetty tilastosta pois. Mittarilukema auttaa vertailua A-Katsastuksen vikalistan suuri ansio on se, että mittarilukemat on mainittu. Ajokilometrimäärä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu myös kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa. Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä. Kolmivuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,6 prosenttia, mutta 16-vuotiaista lähes 40 prosenttia. Timo Turkula A-Katsastuksen tilasto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?