17.3.2017 Liikenne If: perjantaisin ropisee – irtokivet ja nastat rikkovat tuulilaseja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalis- ja huhtikuussa sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista. Vahinkopiikkiiä vauhdittavat sulavat tiet ja routavauriot. Vahinkovakuutusyhtiö penkoi vahinkotilastojaan ja totesi perjantain viikon pahimmaksi päiväksi tuulilasirikkojen kannalta. Huippusesonki ajoittuu maalis- huhtikuuhun, jolloin sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista. Syyllinen on yleensä kiveniskemä tai nasta. Ifin vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kunnollinen turvaväli edellä ajavaan on paras keino säilyttää oma tuulilasi ehjänä. Tuulilasin rikkoutuminen on nykyään jo toiseksi yleisin autovahinko, sillä se sattuu keskimäärin joka kymmenennelle autolle, paljastavat Ifin autovahinkotilastot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain turvavälistä on apua – Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin, kertoo Ifin laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen. Ifin tilastojen valossa suhteessa useimmin tuulilasi rikkoutuu alle kolme vuotta vanhoissa autoissa. Osasyyllinen lienee se, että nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä. Rikkinäinen tuulilasi on riski Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä. Niistä suurin osa kohdistuu tuulilasin alareunaan. If muistuuttaa, että tuulilasiin ilmaantuu kiveniskemä kannattaa korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa. – Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi toimii merkittävänä osana auton turvarakennetta. Kolaritilanteessa se voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon, muistuttaa Varke-Lipponen. Pahimmillaan tonnin vahinko Pieneltä kuulostava tuulilasivahinko voi tulla yllättävän kalliiksi. – Korjaamisen hintaan vaikuttaa luonnollisesti tuulilasissa olevien iskemien määrä: yhden iskemän korjaaminen maksaa keskimäärin 50–80 euroa. Tuulilasin vaihtaminen maksaa edullisimmillaan noin 300–400 euroa, mutta erikoisvarusteilla, kuten kameralla tai lämmityksellä, varustetun tuulilasin vaihdolle hintaa voi tulla yli 1000 euroa, Varke-Lipponen toteaa. Vakuutusyhtiöt vakuuttavat myös tuulilaseja vahinkojen varalle. Sopivia vaihtoehtoja kannattaa tiedustella omasta vakuutusyhtiöstä ja hintoja tarkastaa esimerkiksi vakuutusten kilpailutuksen yhteydessä. Lähde: If Kuvitus: Antti Hentinen ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku