17.3.2017 Liikenne If: perjantaisin ropisee – irtokivet ja nastat rikkovat tuulilaseja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalis- ja huhtikuussa sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista. Vahinkopiikkiiä vauhdittavat sulavat tiet ja routavauriot. Vahinkovakuutusyhtiö penkoi vahinkotilastojaan ja totesi perjantain viikon pahimmaksi päiväksi tuulilasirikkojen kannalta. Huippusesonki ajoittuu maalis- huhtikuuhun, jolloin sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista. Syyllinen on yleensä kiveniskemä tai nasta.Ifin vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kunnollinen turvaväli edellä ajavaan on paras keino säilyttää oma tuulilasi ehjänä.Tuulilasin rikkoutuminen on nykyään jo toiseksi yleisin autovahinko, sillä se sattuu keskimäärin joka kymmenennelle autolle, paljastavat Ifin autovahinkotilastot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain turvavälistä on apua– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin, kertoo Ifin laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen.Ifin tilastojen valossa suhteessa useimmin tuulilasi rikkoutuu alle kolme vuotta vanhoissa autoissa. Osasyyllinen lienee se, että nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.Rikkinäinen tuulilasi on riskiYli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä. Niistä suurin osa kohdistuu tuulilasin alareunaan.If muistuuttaa, että tuulilasiin ilmaantuu kiveniskemä kannattaa korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa.– Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi toimii merkittävänä osana auton turvarakennetta. Kolaritilanteessa se voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon, muistuttaa Varke-Lipponen.Pahimmillaan tonnin vahinkoPieneltä kuulostava tuulilasivahinko voi tulla yllättävän kalliiksi.– Korjaamisen hintaan vaikuttaa luonnollisesti tuulilasissa olevien iskemien määrä: yhden iskemän korjaaminen maksaa keskimäärin 50–80 euroa. Tuulilasin vaihtaminen maksaa edullisimmillaan noin 300–400 euroa, mutta erikoisvarusteilla, kuten kameralla tai lämmityksellä, varustetun tuulilasin vaihdolle hintaa voi tulla yli 1000 euroa, Varke-Lipponen toteaa.Vakuutusyhtiöt vakuuttavat myös tuulilaseja vahinkojen varalle. Sopivia vaihtoehtoja kannattaa tiedustella omasta vakuutusyhtiöstä ja hintoja tarkastaa esimerkiksi vakuutusten kilpailutuksen yhteydessä.Lähde: If Kuvitus: Antti Hentinen ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti