23.5.2017

If uudistaa vakuutusten hinnoittelun – ajokilometrit ja lisäkuskin ikä huomioidaan

Kolari ulkomaa

If uudistaa henkilöasiakkaiden vakuutusten hinnoittelun. Ajonevuovakuutuksen hintaan vaikuttavat jatkossa muun muassa ajokilometrit ja mahdollisen lisäkuljettajan ikä.

If kertoo uudistavansa henkilöasiakkaiden vakuutusten hinnoittelun. Muutoksen tavoitteena on vakuutusyhtiön mukaan lisätä asiakkaille läpinäkyvyyttä ja ennakoitavuutta. Tämä toteutetaan tarjoamalla vakaa hinta ja luopumalla määräaikaisista alennuskampanjoista.

– Tällä hetkellä vakuutusalalla kilpaillaan uusista asiakkaista aggressiivisesti erilaisilla määräaikaisilla alennuksilla. Alennukset hämärtävät kuitenkin helposti vakuutuksen todellisen hinnan ja aiheuttavat yllättäviä hinnannousuja esimerkiksi ensimmäisen vakuutuskauden päätyttyä, kertoo Ifin henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Timo Harju.

– Ifissä olemme päättäneet irtisanoutua määräaikaisista alennuskampanjoista ja sitoutua siihen, että emme myönnä uusille asiakkaille hinta-alennuksia nykyisten asiakkaidemme kustannuksella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tasapuolisesti ennakoitavuutta

Ifin mukaan vakaan hinnan strategian tavoite on tuoda tasapuolisest ennakoitavuutta kaikille asiakkaille. Tällä tarkoitetaan sitä, että asiakas tietää tarkasti, mitä vakuutuksistaan maksaa.

Vakuutusyhtiön näkemys on se, että kuluttajalle tämänhetkiseen hintakampanjoihin perustuvaan kilpailuun sisältyy riski vakuutusturvan heikkenemisestä ja pettymyksestä korvaustilanteessa.

– Vakuutusalaa syytetään usein pienestä präntistä eli siitä, että vakuutusten hintojen ja sisältöjen vertailu on vaikeaa. Kritiikki ei ole mielestäni täysin aiheetonta. Erilaisten pelkästään hintaan keskittyvien kampanjoiden riski on, että pahimmillaan kuluttaja ei tiedä, millaista vakuutusturvaa hän on itse asiassa ostanut. Vahingon sattuessa voi käydä ilmi, että alennuksella myydyssä vakuutuksessa onkin ollut oletettua suppeampi turva, Timo Harju kuvaa.

Kilometrit ja kuski vaikuttavat hintaan

Muutos edellyttää myös vakuutustuotteiden kehittämistä edelleen. If kertoo tähtäävänsä siihen, että asiakas tietää varmasti, mitä yhtiöltä ostaa.

Ifin esittelemä vakaan hinnan strategia pohjautuu tilastoihin ja kuluttajien riskien tuntemiseen. Yhtiö kertoo koonneensa laajan aineiston  kaikkiaan 3,7 miljoonasta asiakkailleen sattuneesta vahingoista.

– Tuntemalla asiakkaan riskit pystymme määrittämään kerralla hinnan, jota ei tarvitse jo vuoden päästä muuttaa merkittävästi. Tunnistamiemme riskien avulla olemme kehittäneet hinnoittelua myös entistä yksilöllisemmäksi. Toukokuussa markkinoille tuomissamme uusissa ajoneuvovakuutuksissa hintaan vaikuttavat uusina tekijöinä esimerkiksi ajokilometrien määrä ja se, ajaako autoa vakuutuksenottajan lisäksi nuori kuljettaja, Harju kertoo.

Lähde: If Kuvituskuva: Santeri Petrell/Moottorin arkisto

Luetuimmat