6.11.2016

Jätä kolikot säästöpossuun – Helsingissä hilut eivät kelpaa parkkimittariin

Pysäköintimaksu

Joka toinen ei tiedä, että kolikot ovat historiaa Helsingin pysäköintiautomaateilla. Kolikkokukkaron jälkeen maksuvälineistä kyytiä saanee pankkikortti.

Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark selvitti parkkiautomaattien uudistuksen tietotasoa ja tuntemuksia. Monelle Helsingissä parkkeeraavalle autoilijalle kolikkomaksamisen poistuminen tulee yllätyksenä. Automaattien muutos oli jäänyt EasyParkin mukaan hämärän peittoon jopa yli puolelle pysäköijistä. Eikä kovin tuttua ollut mobiilipysäköintikään.

Puhelimessa toimiva pysäköintisovellus tekee älypuhelimesta parkkimittarin. Uutta entiseen on monelle mieleinen mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa auton luona käymättä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolikkomaksu pian mahdotonta

Helsingin 558 pysäköintiautomaatista jo noin 70 prosenttia on uudistettu, mutta joka toinen pysäköijä ei vielä tiedä, että uusilla automaateilla on mahdotonta maksaa kolikoilla. Uusissa automaateissa maksun voi maksaa ainoastaan pankki- tai luottokortilla. Mobiilipysäköintipalvelua käyttävä voi puolestaan hoitaa parkkimaksun puhelinsoitolla, tekstiviestillä tai älypuhelimen sovelluksella.

Puhelimitse maksettavan pysäköinnin suosio kasvaa vuosi vuodelta. EasyPark kertoo oman palvelunsa kautta tapahtuneen Suomessa yli 4 miljoonaa pysäköintiä. Tälle vuodelle yritys ennustaa 66 prosentin kasvua.

Pysäköinnistä maksetaan liian vähän tai aivan liikaa

Useampi kuin neljä viidesosaa kyselyyn vastanneista maksaa edelleen parkkeerauksesta liian vähän tai liikaa, sillä lähes 85 prosenttia vastaajista kertoi maksavansa pysäköinnin kortilla ennakkoon. Tilanne muuttuu hankalaksi, jos ei tiedä pysäköintiaikaa tarkkaan etukäteen. Yleisin vaihtoehto on silloin maksaa varmuuden vuoksi vähän liikaa. Peräti 61 prosenttia katukyselyyn vastanneista kertoi maksavansa varmuuden vuoksi pysäköinnistä hieman ylimääräistä.

Yksi mobiilimaksamisen suurimmista hyödyistä on mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa etänä, oli tuntematon ominaisuus yli puolelle pysäköintiautomaattikyselyn (54 %) vastaajista. Lähes puolet (47%) ei tiennyt, että puhelimitse parkkeeraaja maksaa minuutilleen vain pysäköintiin käytetystä ajasta.

– Mobiilimaksu säästäisi monen pysäköijän hermoja, jalkoja ja rahaa. Sovelluksella pysäköijä maksaa sekunnilleen käytetystä ajasta ja pystyy jatkamaan pysäköintiaikaa ilman, että joutuu maksamaan liikaa ennakkoon tai ryntäämään automaatille kesken asioinnin, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson muistuttaa.

Katoaako seuraavaksi pankkikortti?

Helsingin katukuvassa pysäköintiautomaatteja odottanee puhelinkoppien kohtalo. Ihmisten siirtyessä maksamaan arkiset pikkumaksut älypuhelimella, ei automaatteja enää tarvita. Muutoksen nopeutta voi vain arvailla. Naapurimaihin verrattuna Suomessa tahti on todennäköisesti hieman verkkaisempi.

EasyParkin syyskuun alussa julkaiseman pohjoismaisen liikennekulttuurien eroja koskevan kyselyn mukaan suomalaisista vain joka kymmenes käyttää mobiilisovellusta pysäköintimaksun suorittamiseen. Ruotsissa ja Norjassa näin toimii jo joka viides.

– Suomalaiset lämpiävät muihin pohjoismaalaisiin verrattuna hitaasti uusille maksutavoille. Esimerkiksi laskujen maksaminen pankissa menetti meillä suosiotaan vasta, kun siitä tuli palvelumaksujen myötä merkittävästi kalliimpaa kuin muista maksutavoista. Todennäköistä kuitenkin on, että korttimaksaminen on seuraavaksi katoava maksutapa. Monelle puhelin on jo lompakko ja siitä pidetään jopa parempaa huolta kuin kotiavaimista, Stefan Anderson kertoo.

EasyParkin teettämä kysely paljasti myös, että nykytilan taustalla on muutosvastarinnan sijaan lähinnä tiedon puute. Useampi kuin joka viides (23 %) kyselyyn vastanneista kertoi, että ei tunne puhelimitse toimivia pysäköintimaksusovelluksia. Lähes joka viides vastaaja (17 %) ei ole tullut ajatelleeksi mobiilimaksamista.

Kyselyyn vastanneista joka kymmenes ei omistanut älykännykkää, mutta se ei ole este mobiilipysäköinnin käyttämiselle. Vaikka suurin osa EasyParkin pysäköinneistä maksetaan älypuhelimen sovelluksella, on palvelulla edelleen vankka käyttäjäkunta perinteisen soittopalvelun puolella. Peräti lähes joka kymmenes palvelun käyttäjä käynnistää ja lopettaa pysäköinnin edelleen soittamalla palvelunumeroon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Soittopalvelun suosio jatkuu

– Viimeisin Tilastokeskuksen tilasto kertoo, että suomalaisista 69 prosenttia käyttää älypuhelinta. Käyttäjätilastomme sovelluksen ja soittopalvelun välillä noudattelee tuota samaa tasoa. Ne, jotka ovat tottuneet soittopalveluun eivät herkästi vaihda sovellukseen. Eikä välttämättä tarvitsekaan, koska meillä ei ole suunnitelmia poistaa soittopalvelua, Anderson toteaa.

Työsuhdeliittymän omistajista 12 prosenttia kertoo, että eivät pysty käyttämään maksullisia palveluita, koska ne on työnantajan puolelta estetty. Pysäköinnin mobiilisovellukselle pystyy EasyPaskin mukaan antamaan oman pankki- tai luottokorttinsa tiedot ja näin myös pysäköintimaksut menevät omalta henkilökohtaiselta kortilta puhelinlaskun sijaan.

EasyParkin teettämä kysely Helsingin pysäköintiautomaattien uudistuksesta toteutettiin 26.9.–1.10.2016 haastatteluina. Kyselyyn vastasi 294 yli 18-vuotiasta kolikoilla, tekstiviestillä tai maskukortilla maksavaa autoilijaa pysäköintiautomaateilla eri puolilla kaupunkia. Vastaajista enemmistö oli 18–40–vuotiaita. Hieman yli puolet kyselyyn osallistujista oli miehiä.

Lähde: EasyPark, kuva: Antti Hentinen

Luetuimmat