6.11.2016 Liikenne Jätä kolikot säästöpossuun – Helsingissä hilut eivät kelpaa parkkimittariin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joka toinen ei tiedä, että kolikot ovat historiaa Helsingin pysäköintiautomaateilla. Kolikkokukkaron jälkeen maksuvälineistä kyytiä saanee pankkikortti. Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark selvitti parkkiautomaattien uudistuksen tietotasoa ja tuntemuksia. Monelle Helsingissä parkkeeraavalle autoilijalle kolikkomaksamisen poistuminen tulee yllätyksenä. Automaattien muutos oli jäänyt EasyParkin mukaan hämärän peittoon jopa yli puolelle pysäköijistä. Eikä kovin tuttua ollut mobiilipysäköintikään.Puhelimessa toimiva pysäköintisovellus tekee älypuhelimesta parkkimittarin. Uutta entiseen on monelle mieleinen mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa auton luona käymättä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolikkomaksu pian mahdotontaHelsingin 558 pysäköintiautomaatista jo noin 70 prosenttia on uudistettu, mutta joka toinen pysäköijä ei vielä tiedä, että uusilla automaateilla on mahdotonta maksaa kolikoilla. Uusissa automaateissa maksun voi maksaa ainoastaan pankki- tai luottokortilla. Mobiilipysäköintipalvelua käyttävä voi puolestaan hoitaa parkkimaksun puhelinsoitolla, tekstiviestillä tai älypuhelimen sovelluksella.Puhelimitse maksettavan pysäköinnin suosio kasvaa vuosi vuodelta. EasyPark kertoo oman palvelunsa kautta tapahtuneen Suomessa yli 4 miljoonaa pysäköintiä. Tälle vuodelle yritys ennustaa 66 prosentin kasvua.Pysäköinnistä maksetaan liian vähän tai aivan liikaaUseampi kuin neljä viidesosaa kyselyyn vastanneista maksaa edelleen parkkeerauksesta liian vähän tai liikaa, sillä lähes 85 prosenttia vastaajista kertoi maksavansa pysäköinnin kortilla ennakkoon. Tilanne muuttuu hankalaksi, jos ei tiedä pysäköintiaikaa tarkkaan etukäteen. Yleisin vaihtoehto on silloin maksaa varmuuden vuoksi vähän liikaa. Peräti 61 prosenttia katukyselyyn vastanneista kertoi maksavansa varmuuden vuoksi pysäköinnistä hieman ylimääräistä.Yksi mobiilimaksamisen suurimmista hyödyistä on mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa etänä, oli tuntematon ominaisuus yli puolelle pysäköintiautomaattikyselyn (54 %) vastaajista. Lähes puolet (47%) ei tiennyt, että puhelimitse parkkeeraaja maksaa minuutilleen vain pysäköintiin käytetystä ajasta.– Mobiilimaksu säästäisi monen pysäköijän hermoja, jalkoja ja rahaa. Sovelluksella pysäköijä maksaa sekunnilleen käytetystä ajasta ja pystyy jatkamaan pysäköintiaikaa ilman, että joutuu maksamaan liikaa ennakkoon tai ryntäämään automaatille kesken asioinnin, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson muistuttaa.Katoaako seuraavaksi pankkikortti?Helsingin katukuvassa pysäköintiautomaatteja odottanee puhelinkoppien kohtalo. Ihmisten siirtyessä maksamaan arkiset pikkumaksut älypuhelimella, ei automaatteja enää tarvita. Muutoksen nopeutta voi vain arvailla. Naapurimaihin verrattuna Suomessa tahti on todennäköisesti hieman verkkaisempi.EasyParkin syyskuun alussa julkaiseman pohjoismaisen liikennekulttuurien eroja koskevan kyselyn mukaan suomalaisista vain joka kymmenes käyttää mobiilisovellusta pysäköintimaksun suorittamiseen. Ruotsissa ja Norjassa näin toimii jo joka viides.– Suomalaiset lämpiävät muihin pohjoismaalaisiin verrattuna hitaasti uusille maksutavoille. Esimerkiksi laskujen maksaminen pankissa menetti meillä suosiotaan vasta, kun siitä tuli palvelumaksujen myötä merkittävästi kalliimpaa kuin muista maksutavoista. Todennäköistä kuitenkin on, että korttimaksaminen on seuraavaksi katoava maksutapa. Monelle puhelin on jo lompakko ja siitä pidetään jopa parempaa huolta kuin kotiavaimista, Stefan Anderson kertoo.EasyParkin teettämä kysely paljasti myös, että nykytilan taustalla on muutosvastarinnan sijaan lähinnä tiedon puute. Useampi kuin joka viides (23 %) kyselyyn vastanneista kertoi, että ei tunne puhelimitse toimivia pysäköintimaksusovelluksia. Lähes joka viides vastaaja (17 %) ei ole tullut ajatelleeksi mobiilimaksamista.Kyselyyn vastanneista joka kymmenes ei omistanut älykännykkää, mutta se ei ole este mobiilipysäköinnin käyttämiselle. Vaikka suurin osa EasyParkin pysäköinneistä maksetaan älypuhelimen sovelluksella, on palvelulla edelleen vankka käyttäjäkunta perinteisen soittopalvelun puolella. Peräti lähes joka kymmenes palvelun käyttäjä käynnistää ja lopettaa pysäköinnin edelleen soittamalla palvelunumeroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoittopalvelun suosio jatkuu– Viimeisin Tilastokeskuksen tilasto kertoo, että suomalaisista 69 prosenttia käyttää älypuhelinta. Käyttäjätilastomme sovelluksen ja soittopalvelun välillä noudattelee tuota samaa tasoa. Ne, jotka ovat tottuneet soittopalveluun eivät herkästi vaihda sovellukseen. Eikä välttämättä tarvitsekaan, koska meillä ei ole suunnitelmia poistaa soittopalvelua, Anderson toteaa.Työsuhdeliittymän omistajista 12 prosenttia kertoo, että eivät pysty käyttämään maksullisia palveluita, koska ne on työnantajan puolelta estetty. Pysäköinnin mobiilisovellukselle pystyy EasyPaskin mukaan antamaan oman pankki- tai luottokorttinsa tiedot ja näin myös pysäköintimaksut menevät omalta henkilökohtaiselta kortilta puhelinlaskun sijaan.EasyParkin teettämä kysely Helsingin pysäköintiautomaattien uudistuksesta toteutettiin 26.9.–1.10.2016 haastatteluina. Kyselyyn vastasi 294 yli 18-vuotiasta kolikoilla, tekstiviestillä tai maskukortilla maksavaa autoilijaa pysäköintiautomaateilla eri puolilla kaupunkia. Vastaajista enemmistö oli 18–40–vuotiaita. Hieman yli puolet kyselyyn osallistujista oli miehiä.Lähde: EasyPark, kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?