Liikenne Uutinen 31.5.2021

K-Latauksen hinnoittelu muuttuu: valtaosa latauspisteistä kWh-perusteiseksi

Hinnoittelu muuttuu kesän aikana minuuttiperusteisesta kilowattituntiperusteiseksi. Uusi hinnoittelu ei kuitenkaan koske pikalatauspisteitä, joissa latauksen hinta perustuu jatkossakin latauksen kestoon.

Sähköauton lataaminen hinnoitellaan jatkossa osassa K-Latauksen latauspisteitä ensisijaisesti kWh-perusteisesti minuuttiperusteisen sijaan. K-Latauksen mukaan uusi hinnoittelu ”koskee kaikkia K-Latauksen perus- ja suurteholatauspisteitä.” Pikalatauspisteillä latauksen hinta perustuu jatkossakin latauksen kestoon.

K-ryhmän autotoimialan Palveluliiketoiminnasta ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo, että hinnoittelun muutos on ollut käyttäjien hartaasti toivoma.

– Muutoksen myötä hinnoittelusta tulee asiakkaillemme tasapuolisempaa, sillä eri autot kykenevät ottamaan sähköä vastaan eri nopeudella. Jatkossa asiakas maksaa perus- ja suurteholatauspisteillä siis lähtökohtaisesti ladatusta sähkön määrästä, ei lataukseen kuluneesta ajasta, von Bonsdorff arvioi.

Peruslatauspisteillä uuteen hinnoitteluun siirrytään 1.7. alkaen. K-Latauksen ensimmäiset suurteholatauspisteet avautuvat kesäkuussa, ja ne ovat alusta alkaen kWh-perusteisesti hinnoiteltuja.

20 uutta latausasemaa

Päivittäiskaupan ketjujen latausasemaverkostosta on tullut uusi kilpailutekijä. S-ryhmä kertoi vastikään laajentavansa omaa latausasemaverkostoaan. Lidlillä on oma latausverkostonsa, jossa lataamisen on ainakin toistaiseksi ollut maksutonta.

Laajennusaikeet ovat ymmärrettäviä, sillä ladattavaien autojen määrä kasvaa ja asiakkaat haluavat hyödyntää arkisen kaupassa asioinnin ja lataamisen sujuvaksi kokonaisuudeksi.

Etuna on sekin, että päivittäistavarakauppojen pysäköintialueiden latauspaikat sijaitsevat usein otollisesti lähellä kauppaliikkeiden ulko-ovia.

Kuinka paljon K-Latauksella on suunnitteilla lisätä latausasemia?

– Vuonna 2021 K-Lataus kasvaa kahdellakymmenellä uudella asemalla. Rakennamme sekä perus-, pika- että suurteholatauspisteitä, investointien painottuessa kahteen jälkimmäiseen, von Bonsdorff taustoittaa.

– Koemme erittäin positiivisena, että muutkin toimijat ovat heränneet investoimaan sähköiseen liikenteeseen. Kaikki voittavat, kun edellytykset sähköiselle liikenteelle paranevat. K-Lataus tulee jatkossakin investoimaan voimakkaasti ja kasvattamaan latausasemien verkostoaan.

K-Latauksella on Suomessa 78 latausasemaa. Peruslatauspisteitä on 274 ja pikalatauspisteitä 109.

Sähköinen liikenne -yhdistyksen tuoreen raportissaan vallitsevan tilanteen Suomessa: ladattavien autojen julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien varassa. Moottorin uutisoiman raportin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla yksi julkinen pikalatauspiste 26,6 täyssähköautoa kohti (9 697 sähköautoa / 365 latauspistettä).

 

Näin paljon se lataus maksaa

Heinäkuusta alkaen peruslataus maksaa K-Latauksen asiakkaiksi rekisteröityneille 0,20 €/kWh ja kahden tunnin latauksen jälkeen lisäksi 0,02 €/min.

Suurteholatauspisteistä ensimmäiset aukeavat kesäkuussa, ja niissä hinta on 0,30 €/kWh ja 45 minuutin latauksen jälkeen lisäksi 0,20 €/min.

Pikalatauspisteiden hinta pysyy samana kuin aikaisemmin. Rekisteröitymättömät asiakkaat maksavat jokaisella pisteellä lisäksi yhden euron suuruisen aloitusmaksun.

Esimerkkilaskelma hybridiauton latauksesta: Peruslataus 1-vaiheisella 3,6 kW laturilla varustettu auto. Ennen 20 min = 0,4 € ja 50 min = 1 €. KWh-perusteisena 20 min = 1,2 kWh = 0,24 € ja 50 min = 3 kWh = 0,6 €.

Itse lataamiseen tai maksamiseen hinnoittelun muuttuminen ei vaikuta. Lataaminen perus-, pika- ja suurteholatauspisteillä onnistuu jatkossakin K-Lataus-mobiilisovelluksen tai erikseen tilattavan, käyttäjätiliin liitettävän K-Lataus-tunnisteen avulla. Sähköauton lataukset laskutetaan asiakkaalta kerran kuussa niin, että kuukauden aikana kertyneet lataukset veloitetaan yhdellä kertaa asiakkaan palveluun syöttämältä maksukortilta.

Täsmennetty 31.5. kello 15.50 haastatellun titteliä.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli

Keskustelu