31.8.2021

Kamux: Ajatko sinäkin sateella ilman takavaloja?

Porsche Panamera
Auton levyinen punainen valoraita on tyylikäs yksityiskohta.

Moni ajaa sateella ilman takavaloja jopa täysin tietämättään. Käytettyjen kauppaan keskittynyt Kamux kertoo omat syysvinkkinsä.

Runsaat sateet ovat piiskanneet Suomea elokuussa ja lisää on tulossa syyskuun mukana. Valitettavan moni autoilija liikkuu sateella ilman takavaloja – varmasti osin tietämättään.

Jos talvi yllättää usein autoilijan, saattaa samaa tapahtua myös syyskelien osalta. Käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneen Kamuxin automyyjä neuvoo, miten runsas vedentulo vaikuttaa autoon ja miten syksyn keleihin kannattaa valmistautua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renkaat ja pyyhkijät helppoja

Kamux Espoo Niittykummun myymälävastaava Roope Sipilä muistuttaa, että tietyt asiat kannattaa ottaa huomioon sadekeleillä. Näistä ensimmäinen on merkittävästi vesiliirron riskiin vaikuttava renkaiden riittävä urasyvyys.

– Runsaiden sateiden vallitessa kannattaa ehdottomasti varmistaa renkaiden riittävä urasyvyys. Riittävä urasyvyys renkaassa vähentää vesiliirron vaaraa merkittävästi. Sadekelillä 4 millimetriä on suositus. Urasyvyyttä voi mitata vaikkapa kolikkotestillä, jossa kahden euron kolikko asetetaan renkaan keskelle pääurien kohdalle. Jos kolikon reunus uppoaa kokonaan renkaan uraan, tiedät että urasyvyys on yli 4 milliä, kommentoi Sipilä.

Myymälävastaava kehottaa myös varmistamaan, että tuulilasinpyyhkijät ovat kunnossa, sillä niiden toimivuus turvaa paremman näkyvyyden kovallakin sateella. Myös ikkunoiden ja ovien tiivisteet sekä vedenpoisto tulee tarkistaa.

– Auton sisätiloissa lisääntyvä kosteus voi viestiä puutteellisesta ilmanvaihdosta tai toimimattomasta vedenpoistosta. Muutenkin auton sähkölaitteet tulee suojata sateelta ja kosteudelta varmistamalla, että ovet ja ikkunat ovat sateella kiinni sekä vedenpoisto esimerkiksi tuulilasin alla toimii, jatkaa Sipilä.

Moni ajaa sateella ilman takavaloja

Sipilä nostaa sadekelin aiheuttamista yllättävistä haitoista esiin myös sen, että ajovalojen automatiikka saattaa luoda potentiaalisen vaaratilanteen. Moni suomalainen nimittäin ajaa ikään kuin ”perä pimeänä” rankkasateissa. Autoliitto muistutti aiheesta viimeksi tammikuussa ja aihe on jälleen ajankohtainen.

– Autoissa yleistyvä ajovaloautomatiikka ei sytytä auton ajovaloja päiväsaikaan, ja moni suomalainen ajeleekin näin ollen tietämättään perä pimeänä. Märällä tiellä auton nostama vesipilvi ja valoton perä tekee auton havaitsemisen todella vaikeaksi takaa tulevalle. Ajovalojen toimintaan kannattaakin tutustua etukäteen ja sadekelillä varmistua siitä, että kaikki tarvittavat valot ovat päällä, kertoo Sipilä.

Varaudu ajoissa

Autokaupoilla syyskausi aloittaa talvikauteen valmistautumisen. Tämä tarkoittaa muun muassa tarvittavien talvirengastilauksien tekemistä, sillä talvirenkaiden vaihdot aloitetaan heti kun pakkaset alkavat.

Muutenkin talven tuloon kannattaa varautua ajoissa stressin ja jopa rahan säästämiseksi. Sipilän mukaan jokaisen autoilijan kannattaa omasta menopelistään tarkistaa ainakin seuraavat asiat:

  • Talvirenkaiden kunto
  • Valojen toiminta
  • Mahdollisten lisälämmittimien toiminta
  • Nesteiden pakkaskestävyys: tuulilasinpesuneste, jäähdytinneste, kesädieselin vaihto talvidieseliin
  • Akun kunto

Jos kuitenkin ongelmia ilmenee, niin kannattaa vika korjauttaa mahdollisimman pian. Ongelmien hoitamatta jättäminen voi vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon sekä heikentää ajoturvallisuutta.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen, Lähde: Kamux

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat