Peugeot e-208

Liikenne Uutinen 10.1.2021

Autoliitto muistuttaa: (taka)valot päälle!

Moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä huomiovaloja käyttäessään. Jokaisen tulee osata ja ymmärtää kytkeä valot päälle tarvittaessa.

Millään tavoin rajoittuneessa näkyvyydessä on syytä kytkeä valot päälle. Tämä voi olla edellytys takavalojen palamiselle ja siksi tärkeä asia. Autoliitto muistuttaa nyt autoilijoita aiheesta.

Mieluummin valot päälle

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joista jälkimmäisiä kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Monessa autossa takavalot eivät pala silloin, kun huomiovalot ovat päällä. Ne saattavat syttyä vasta, kun kuljettaja kytkee valot päälle ja on jokaisen kuljettajan vastuulla tuntea kuinka oma auto toimii. 

– Pimeässä tai hämärässä sekä näkyvyyden ollessa sään tai muun syyn vuoksi huonontunut on tieliikennelain mukaan huomiovalojen sijaan käytettävä ajovaloja ja takavaloja. Toki ajovaloja ja takavaloja kannattaa käyttää myös valoisaan aikaan ja hyvässä säässä. Kyllä ne silloinkin auton havaittavuutta parantavat, painottaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Huomiovaloilla vain hyvissä olosuhteissa

Jos kuljettaja ei huolehdi olosuhteiden huonontuessa valokatkaisijaa oikeaan asentoon, on auton havaitseminen takaapäin hankalaa. Edestä lähestyttäessä huomiovalot kyllä havaitaan, mutta tietä ne eivät juuri valaise eivätkä siten helpota kyseisen auton kuljettajan havainnointia.

Osassa autoja valokatkaisijassa on automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä autosta riippuen tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella.

– Joissakin autoissa takavalot on ohjelmoitu palamaan yhdessä huomiovalojen kanssa. Tällaisessakin autossa on kuitenkin huolehdittava siitä, että pimeässä tai sään muuten vaatiessa tulee käytettyä ajovaloja huomiovalojen sijaan, muistuttaa Vesalainen.

Käytä takasumuvaloa oikein

Takasumuvaloa saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana sekä silloin, jos ajoviima nostattaa tienpinnasta lunta, pölyä tai lokaa. Läheskään kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan tiedä, että heidän autoissaan on takasumuvalo tai miten sen saa päälle.

Kuljettajan onkin syytä opetella, mistä ja miten takasumuvalo kytketään, jotta sen käyttäminen tarpeen tullen onnistuu. Turhaan takasumuvaloa ei kuitenkaan pidä käyttää, sillä se häikäisee herkästi takana ajavia.

– Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos olosuhteiden vuoksi on vaikea erottaa edellä ilman takasumuvaloa kulkeva auto, painii takana tuleva todennäköisesti saman ongelman kanssa, Vesalainen neuvoo.

Huono näkyvyys ja valojen väärinkäyttö, tai käyttämättömyys, on jokaisen talven ongelma. Toivottavasti sen yleisyys vähenee asiasta viestimällä ja tiedottamalla.

Kuvituskuva: Eetu Kokkonen/Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto

Jaa artikkeli