18.9.2015

Kansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob Bangsgaard: ”Kaiken keskiössä on liikkuvuus”

Moderni yhteiskunta ei toimisi elleivät ihmiset ja tavarat liikkuisi – mahdollisimman joustavasti.

– Kaiken keskiössä on liikkuvuus, mutta itse omistettu henkilöauto on vain yksi tapa liikkua. Liikkuvuus tulee monin tavoin pirstaloitumaan, kansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob Bangsgaard arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoistuminen jatkuu

Kansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob Bangsgaard

Pirstaloitumisen taustalla ovat useat eri tekijät kuten väestönkasvu ja kaupungistuminen. Suurkaupunkien tukalissa ruuhkissa ei ole lysti autoilla.

Toisaalta enemmistö maailman ihmisistä elää maissa, joissa riippuvuus autoiluun on vasta kehittymässä. Autojen määrän on ennustettu kasvavan noin miljardista autosta 2,5 miljardiin autoon vuoteen 2015 mennessä.

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin järjestämässä tilaisuudessa Espoossa puhunut Bangsgaard pohtii työkseen liikkuvuutta monista eri näkökulmista 38 miljoonan jäsenen ja 111 kansallisen autojärjestön katto-organisaatiossa.

Liikennepolitiikassa myös Suomessa tavoitellaan pitkällä aikavälillä muutosta, jossa liikenne muuttuu palveluksi. Huomio on siirtymässä liikenneverkkojen rakentamisesta matkojen ja kuljetusten toimivuuteen.

– Meidän on palattava juurillemme, oivallettava kuinka ihmiset käyttäytyvät ja miten etenkin nuoret haluavat liikkua. Yksi ilmiö on, että moni nuori ei nykyisin hanki ajokorttia heti kun se olisi mahdollista, vaan vasta myöhemmällä iällä perheen perustamisen jälkeen.

Liikkumisen monet tavat

Jacob Bangsgaardin mukaan älykkäiden liikkuvuuspalvelujen kuten yhteiskäyttöautoilun yleistyminen ei tarkoita sitä, että yksityisautoilu katoaisi, mutta sen rinnalle tulee nykyistä kattavammin muita tapoja ratkaista arkiset liikkumistarpeet.

Tanskalainen Bangsgaard kertoo kuvaavan esimerkin Brysselissä asuvasta ystävästään, 41-vuotiaasta Sergiosta, joka on asuu kaupunkialueella. Hän ei omista omaa autoa, mutta käyttää julkista liikennettä,  yhteiskäyttöautoja tai vuokraa auton. Ystävän käytössä on myös oma moottoripyörä ja maastopyörä.

Ja matka jatkuu…

Bangsgaard muistuttaa, että erilaiset reaaliaikaiset 24/7-periaatteella toimivat ja joustavasti uutta tekniikkaa hyödyntävät matkanjatkamispalvelut ovat tarpeen jatkossakin. Vaikka liikenneympäristön turvallisuus, autojen älytekniikkaan perustuvat avustimet ja liikenteen ruuhkista ja onnettomuuksista varoittavat järjestelmät kehittyvät, sattuu silti niin, että matka joskus yllättävästi katkeaa.

– Silloin auttaa kansallisen autojärjestön tiepalvelu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älyliikenne on tullut jäädäkseen – ja laajetakseen

Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin toiminnanjohtaja Sampo Hietanen arvioi, että liikkumisessa siirrytään yhä enemmän oman auton omistamisesta ostettaviin palveluihin. Muutos ei Hietasen mukaan tarkoita yksityisautoilun katoamista edes pitkällä aikavälillä.

– Meillä on pitkät välimatkat, joten autoille on tarvetta. Auton omistamisen rinnalle tulee erilaisia liikumispalveluja, joita voi ostaa niitä tarvitessaan.

Robottiautot tulevat

Langaton laajakaista, älypuhelimet ja muut kannettavat älylaitteet sekä paikannuspalvelut ovat yleistyneet ja autoista on tullut älykkäitä.

– Jos 15 vuotta sitten joku olisi sanonut minulle, että ajan autolla, joka osaa pysäköidä itsekseen, en olisi moista uskonut. Nyt ajan sellaisella autolla.

Mitä Apple aikoo?

Hietanen kiittelee, että Suomessa ollaan viranomaisten puolelta vapaamielisiä esimerkiksi robottiautokokeilujen sallimisessa. Suomessa on älyliikenteen tarvitsemaa osaamista, mutta me olemme kuitenkin pieni toimija.

– Isot yritykset kuten Microsoft ja autojätit vievät kehitystä eteenpäin. Yllättäjät tulevat usein vähän sivummalta kuten Google aikoinaan.

Hietanen odottaa kiinnostuneena mitä tietokonejätti Apple aikoo.

– Jännä nähdä kuinka vahvasti ja millä tavoin Apple tulee liikenne- ja autoilumarkkinoille. Tuleeko heiltä jokin ratkaisu, joka yhdistää sähköautot ja robottiautoilun.

Mutta koska Suomessa voi tilata älykännykällä täyteen ladatun sähkörobottiauton kotiovelleen.

– Siihen voi mennä vielä kymmenen vuotta, muttei välttämättä kauempaa, Hietanen uskaltautuu ennnustamaan.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Luetuimmat