18.9.2015 Liikenne Kansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob Bangsgaard: ”Kaiken keskiössä on liikkuvuus” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moderni yhteiskunta ei toimisi elleivät ihmiset ja tavarat liikkuisi – mahdollisimman joustavasti. – Kaiken keskiössä on liikkuvuus, mutta itse omistettu henkilöauto on vain yksi tapa liikkua. Liikkuvuus tulee monin tavoin pirstaloitumaan, kansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob Bangsgaard arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoistuminen jatkuuKansainvälisen autoliiton FIA:n johtaja Jacob BangsgaardPirstaloitumisen taustalla ovat useat eri tekijät kuten väestönkasvu ja kaupungistuminen. Suurkaupunkien tukalissa ruuhkissa ei ole lysti autoilla.Toisaalta enemmistö maailman ihmisistä elää maissa, joissa riippuvuus autoiluun on vasta kehittymässä. Autojen määrän on ennustettu kasvavan noin miljardista autosta 2,5 miljardiin autoon vuoteen 2015 mennessä.Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin järjestämässä tilaisuudessa Espoossa puhunut Bangsgaard pohtii työkseen liikkuvuutta monista eri näkökulmista 38 miljoonan jäsenen ja 111 kansallisen autojärjestön katto-organisaatiossa.Liikennepolitiikassa myös Suomessa tavoitellaan pitkällä aikavälillä muutosta, jossa liikenne muuttuu palveluksi. Huomio on siirtymässä liikenneverkkojen rakentamisesta matkojen ja kuljetusten toimivuuteen.– Meidän on palattava juurillemme, oivallettava kuinka ihmiset käyttäytyvät ja miten etenkin nuoret haluavat liikkua. Yksi ilmiö on, että moni nuori ei nykyisin hanki ajokorttia heti kun se olisi mahdollista, vaan vasta myöhemmällä iällä perheen perustamisen jälkeen.Liikkumisen monet tavatJacob Bangsgaardin mukaan älykkäiden liikkuvuuspalvelujen kuten yhteiskäyttöautoilun yleistyminen ei tarkoita sitä, että yksityisautoilu katoaisi, mutta sen rinnalle tulee nykyistä kattavammin muita tapoja ratkaista arkiset liikkumistarpeet.Tanskalainen Bangsgaard kertoo kuvaavan esimerkin Brysselissä asuvasta ystävästään, 41-vuotiaasta Sergiosta, joka on asuu kaupunkialueella. Hän ei omista omaa autoa, mutta käyttää julkista liikennettä, yhteiskäyttöautoja tai vuokraa auton. Ystävän käytössä on myös oma moottoripyörä ja maastopyörä.Ja matka jatkuu…Bangsgaard muistuttaa, että erilaiset reaaliaikaiset 24/7-periaatteella toimivat ja joustavasti uutta tekniikkaa hyödyntävät matkanjatkamispalvelut ovat tarpeen jatkossakin. Vaikka liikenneympäristön turvallisuus, autojen älytekniikkaan perustuvat avustimet ja liikenteen ruuhkista ja onnettomuuksista varoittavat järjestelmät kehittyvät, sattuu silti niin, että matka joskus yllättävästi katkeaa.– Silloin auttaa kansallisen autojärjestön tiepalvelu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älyliikenne on tullut jäädäkseen – ja laajetakseen Älykkään liikenteen verkosto ITS Finlandin toiminnanjohtaja Sampo Hietanen arvioi, että liikkumisessa siirrytään yhä enemmän oman auton omistamisesta ostettaviin palveluihin. Muutos ei Hietasen mukaan tarkoita yksityisautoilun katoamista edes pitkällä aikavälillä. – Meillä on pitkät välimatkat, joten autoille on tarvetta. Auton omistamisen rinnalle tulee erilaisia liikumispalveluja, joita voi ostaa niitä tarvitessaan. Robottiautot tulevat Langaton laajakaista, älypuhelimet ja muut kannettavat älylaitteet sekä paikannuspalvelut ovat yleistyneet ja autoista on tullut älykkäitä. – Jos 15 vuotta sitten joku olisi sanonut minulle, että ajan autolla, joka osaa pysäköidä itsekseen, en olisi moista uskonut. Nyt ajan sellaisella autolla. Mitä Apple aikoo? Hietanen kiittelee, että Suomessa ollaan viranomaisten puolelta vapaamielisiä esimerkiksi robottiautokokeilujen sallimisessa. Suomessa on älyliikenteen tarvitsemaa osaamista, mutta me olemme kuitenkin pieni toimija. – Isot yritykset kuten Microsoft ja autojätit vievät kehitystä eteenpäin. Yllättäjät tulevat usein vähän sivummalta kuten Google aikoinaan. Hietanen odottaa kiinnostuneena mitä tietokonejätti Apple aikoo. – Jännä nähdä kuinka vahvasti ja millä tavoin Apple tulee liikenne- ja autoilumarkkinoille. Tuleeko heiltä jokin ratkaisu, joka yhdistää sähköautot ja robottiautoilun. Mutta koska Suomessa voi tilata älykännykällä täyteen ladatun sähkörobottiauton kotiovelleen. – Siihen voi mennä vielä kymmenen vuotta, muttei välttämättä kauempaa, Hietanen uskaltautuu ennnustamaan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista