Liikenne 25.9.2014

Käyttövoimavertailu

Vertailussa viisi vuosimallin 2011 Volkswagen Passat Variantia ja neljä käyttövoimaa.

Biopolttoaine, biomaakaasu vai perinteiset bensiini ja diesel? Mikä on kolme vuotta vanhaa autoa ostavalle edullisin vaihtoehto?

Kolmessa vuodessa on tapahtunut paljon: esimerkiksi korkeaseosetanolia käyttävän auton polttoainekulut olivat suuremmat kuin 95E10-bensiinin, nyt tilanne on päinvastainen. Maakaasu pitää käyttövoimaverosta huolimatta edelleen pintansa.

Moottori vertaili vuonna 2011 viittä kaksoiskytkinvaihteistolla varustettua Volkswagen Passat Variant -henkilöautoa tarkoituksena selvittää edullisin käyttövoima.

Passat Varianteja vauhdittivat bensiini- (95E), diesel-, biomaakaasu ja biopolttoaine (RE85). Päivitimme tulokset vuoden 2014 polttoainehintoihin, vakuutusmaksuihin, perus- ja käyttövoimaveroon.

Viisikon todellinen polttoaineenkulutus mitattiin Moottori-lehden parivertailusta tutulla 320 kilometrin mittaisella polttoainekulutusreitillä. Laskelmissa keskityttiin vertaamaan bensiini-, diesel-, korkeaseosetanoli- ja maakaasukäyttöisten henkilöautojen todellisia arkiajon kustannuseroja keskenään.

Tämän artikkelin vertailun tulos perustuu tämän hetken tilanteeseen. Vertailu on suuntaa antava, sillä tulevaisuuden polttoaineiden verotuskäytännöstä ei kenelläkään ole varmaa tietoa.

Korkeaseosetanoli yleistyy Suomessa

Flexifuel-autot yleistyvät hyvää tahtia Suomessa. Näissä autoissa voidaan käyttää RE85 korkeaseosetanolia tai 95E10/98E5 -bensiiniseoksia. Flexifuel-autoja valmistavat ja markkinoivat tällä hetkellä Audi, Dacia, Ford, Renault, Volkswagen ja Volvo.

Myyntiin on tullut myös muutaman sadan euron hintaisia muunnossarjoja, joilla ruiskutuksella varustettu bensiinimoottori saadaan toimimaan korkeaseosetanolilla. Se, miten muutossarjoilla varustetun moottorin muovi- ja kumiosat kestävät kulutusta, jää kuluttajan vastuulle.

Flexifuel-autot eroavat tavallisista bensiinimoottorisista moottoritilaan asennetun polttoaineen etanolipitoisuuden tunnistavan järjestelmän avulla. Flexifuel-moottori on suunniteltu siten, että sen muovi- ja kumiosat kestävät korkean etanolipitoisuuden.

Mikä tahansa etanoli–bensiini-seos välillä 0–85 prosenttia ja myös tavallinen bensiini käy flexifuel-auton polttoaineeksi.

Etanolin energiasisältö on bensiiniä pienempi, joten sitä kuluu 25–30 prosenttia enemmän kun bensiiniä. Talvella etanolin määrää lasketaan teknisistä syistä, siksi kulutuksen ero kesällä ja talvella saattaa olla jopa huomattava.

St1 valmistaa etanolin elintarviketeollisuuden biojätteestä. Yhtiöllä on RE85-laatua myyviä St1- ja Shell -jakeluasemia 47 ja suunnitelmissa on laajentaa verkosto kattamaan koko Suomen niin että RE85:ta tulee jatkossa saamaan 60–80 asemalta. ABC-ketjun asemilta voi niinikään tankata flexifuel-autoihin sopivaa EkoFlex E85 -polttonestettä.

Diesel ja maakaasu edullisimmat

Diesel on käyttövoimana nostanut suosiotaan 2000-luvulla. Nykyaikaiset yhteispaineruiskutuksen omaavat turbodieselmoottorit ovat paitsi suorituskykyisiä niin ne ovat myös polttoainetaloudellisia voimanlähteitä.

Maakaasuautot eivät meillä ole yleistyneet toivotulla tavalla. Suomessa on rekisterissä tällä hetkellä noin 1 700 maakaasuautoa. Maakaasun asemaverkosto on keskittynyt Etelä-Suomen alueelle, pääasiassa pääkaupunkiseudulle. Maakaasua on ryhdytty myös verottamaan käyttövoimaverolla, joka syö sen kilpailuetua.

Maakaasuautossa on oma polttoainesäiliö bensiinille ja maakaasulle. Auto käynnistyy bensiinillä ja vaihtaa ajon aikana automaattisesti tai manuaalisesti maakaasulle. Passat Ecofuel -maakaasuauton bensiinisäiliön tilavuus on 31 litraa.

Auton ajotietokone antoi täydelle maakaasutankille 440 kilometrin toimintasäteen. Maakaasuautoja valmistavat myös Audi, Fiat, Mercedes-Benz ja Opel.

Polttoaineen suihkutuksella varustetun bensiinimoottorin voi muuttaa jälkikäteen toimimaan maakaasulla. Muutostyön hinta varusteineen maksaa hieman yli 4 000 euroa.

Vertailu on vaikeaa

Henkilöautojen bensiini- ja dieselpolttoaineiden hintaa säätelevät maailmanmarkkinahinnat ja kilpailu. Saman mallisarjankin kesken eri polttoaineiden kustannusvertailu oli työlästä.

Auton hankinta on aina pitkäaikainen investointi, johon vaikuttaa polttoaineverotuksen rakenne ja käyttövoimaveron mahdolliset tulevaisuuden muutokset, joista ei tiedä kukaan. Esimerkiksi metsäyhtiöiden dieselpolttoainehankkeet voivat muuttaa dieselin ympäristökilpailukykyä nopeallakin aikavälillä.

Biokaasuakin valmistetaan jo usealla paikkakunnalla. Jos uusiutuvan biopolttoaineen myynti laajenee kattamaan koko maan, niin sen hintakin todennäköisesti laskee.

St1:n toimittaman RE85:n vähittäishinta on pysynyt kolmen viime vuoden ajan käytännössä samana. St1 laajentaa yhä kotimaisen jätepohjaisen etanolin tuotantoverkostoa ja rakentaa Suomeen tehtaita, joiden tavoitteena on tuottaa vuonna 2020 jätteistä ja tähteistä jopa 300 000 m3 bioetanolia liikennekäyttöön.

Flexifuel vastaan 95E10

Biojätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Myös polttoaineen jäteraaka-aine on 100-prosenttisesti uusiutuvaa. Se on ilmaston kannalta hyödyllistä ja yritysten ympäristöraporteissa maininnan arvoista.

Kolme vuotta sitten korkeaseosetanolia käyttävän auton polttoainekulut olivat suuremmat kuin 95E10-bensiinin. Nyt tilanne on päinvastainen.

RE85:n hinta on pysynyt samana kun vastaavasti 95E:n hinta on noussut 15 sentillä/litra. Toki flexifuel-auto kuluttaa RE85-laatua enemmän, mutta tällä kertaa laadun edullinen hinta kompensoi tehokkaasti kulutuseroa.

Koeajolenkin mitattu keskikulutus 95E10:n osalta oli 6,12 l/100 km, kun RE85:sta kului samalla reitillä 7,98 l/100 km. Kyseinen matka taittuu tämän päivän litrahinnalla RE85:lla 1,20 euroa edullisemmin.

flexifuel-auton etu on myös se, että valinnanvara käyttövoiman suhteen säilyy: mikäli esimerkiksi uusiutuvien ja fossiilisten polttoaineiden verotuskäytäntö muuttuu, kuluttaja voi valita kolmesta polttoaineesta aina edullisimman.

Diesel vastaan maakaasu

Kolme vuotta sitten käyttövoimavertailun edullisimmat autot polttoaineenkulutuksen osalta olivat diesel- ja maakaasukäyttöisiä. Vuoden 2014 hintatasolla maakaasu pitää käyttövoimaverosta huolimatta edelleen pintansa, mutta dieselin paikalle toiseksi nousee RE85-laatu.

Dieselin litrahinta on kolmessa vuodessa noussut reilulla viidellä sentillä, kun maakaasun osalta nousua on ollut 20 senttiä/litra.

Kun ynnää polttoaineen todellisen kulutuksen ja verot 18 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella yhteen, maakaasu on yhä ykkönen lähes sadan euron erolla ennen RE85-laadun flexifuel-autoa.

Diesel on kolmanneksi edullisin ennen 95E-bensiinilaatua käyttävää autoa.

Lopullinen järjestys määräytyy lisäksi auton ostohinnan, vakuutusmaksujen ja huoltokustannusten summana.

Kokonaiskustannuksia laskettaessa tärkein muuttuja on vuosittainen ajomäärä. Suomalainen ajaa vuodessa keskimäärin 18 000 kilometriä, dieselautoilla enemmän.

Käytä laskuria apuna!

Paras tapa vertailla ja arvioida autoiluvaihtoehtojen kustannuksia on tutustua vertailun tulokseen. Kannattaa myös käyttää Autoliiton kustannuslaskuria, jonka avulla autoilukustannuksia voi tutkia monesta eri näkökulmasta.

Kustannuslaskurin avulla voi ottaa myös huomioon polttoainehintojen tai korkojen muutokset.

Alla taulukko käyttövoimavertailun tuloksista. Mallikohtaiset tekniikka tiedot löytyvät kuvagalleriasta.

Käyttövoimavertailun tulos
Malli, vuosimallit 2011 Polttoaine Mitattu kulutus
l/100 km
Polttoaineen hinta € /l Polttoaine-kustannus
/100 km
Käyttövoima-vero /vuosi Perusvero
/vuosi
Kokonais-kustannus
18 000 km/vuosi
VW Passat 1,4 TSI 90 kW Bluemotion DSG 95E 6,12 1,66 € 10,15 € 123,00 € 1 950,00 €
VW Passat 1,4 TSI Multifuel 118 kW DSG RE85 7,98 1,12 € 8,93 € 131,00 € 1 738,40 €
VW Passat 2,0 TDI 103 kW Bluemotion DSG Diesel 5,00 1,48 € 7,39 € 342,00 € 117,00 € 1 789,20 €
VW Passat 1,4 TSI Ecofuel 110 kW DSG CNG 4,95 kg 1,505 €/kg 7,45 € 192,00 € 101,00 € 1 634,00 €
VW Passat V6 FSI 220 kW DSG 95E 8,19 1,66 € 13,59 € 243,00 € 2 689,20 €

Jaa artikkeli