18.4.2023

Kevät saa ja mopo kyytiä – mutta onko vakuutukset hoidettu?

Sähköskootteri Niu

Moni välttelee koronapandemian vuoksi joukkoliikennettä, joten kevään tulleen avuksi otetaan varastoista ulos myös mopot ja moottoripyörät. Mutta ovatko rekisteröinnit ja vakuutukset kunnossa?

Koronakeväänä ei välttämättä tee tartuntauhkien vuoksi mieli käyttää joukkoliikennettä. Kulkuväylien sulaessa ja kuivaessa moni kaivaa varastoista esiin mopot ja moottoripyörät. Ennen niiden käyttöä kannattaa kuitenkin uhrata hetki sen selvittämiselle, ovatko kaikkia lakisääteiset vaatimukset hoidettu.

Liikennevakuutuskeskus muistuttaa, että ennen kuin moottoriajoneuvolla lähtee liikkeelle, tulee hoitaa kaksi tärkeää velvollisuutta: liikennekäyttöönotto ja liikennevakuutus. Näiden velvollisuuksien laiminlyönti voi yllättää karusti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roimasti maksettavaa

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajamisesta kiinni jääneelle rapsahtaa paljon maksettavaa.

– Takautuvat maksut ja vahingonkorvauksia ilman jääminen voivat tulla erittäin kalliiksi. Kun ajoneuvolla ajetaan, sen tulee olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen voimassa, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen painottaa.

Velvollisuuksien laiminlyönti tulee kalliiksi takautuvasti maksettavien ja korotettujen vakuuttamiseen liittyvien maksujen ja mahdollisen ajoneuvoveron takia. Maksut lasketaan koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut poistettuna liikennekäytöstä tai vakuuttamatta, vaikka ajoneuvolla olisi ajettu luvatta vain yhtenä päivänä.

Jos liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajaa, vakuuttamiseen liittyviä maksuja tulee huolimatta siitä, onko liikennevakuutus irtisanottu vai ei. Mikäli ajoneuvon liikennevakuutus on irtisanottu, Liikennevakuutuskeskus perii maksun laiminlyönnistä. Muussa tapauksessa perinnän tekee vakuutusyhtiö.

Liikennevakuutuksen laiminlyönnistä seuraavat maksut voivat olla satoja tai tuhansia euroja, tapauksesta riippuen.

Muista rekisteröidä käyttöön

Moni tekee moottoripyörille, mopoille ja muille kesäajoneuvoille liikennekäytöstäpoiston talven ajaksi. Tällöin ajoneuvo tulee muistaa rekisteröidä uudelleen liikennekäyttöön ennen kuin sillä lähtee liikkeelle. Koronaepidemian alkaessa ajoneuvoja poistettiin liikennekäytöstä ylipäänsä tavallista enemmän, todennäköisesti etätöiden ja taloudellisten syiden vuoksi.

Jos ajoneuvon liikennevakuutus on lisäksi irtisanottu, sille täytyy ottaa uusi liikennevakuutus. Ajoneuvon liikennevakuuttaminen on lakisääteinen velvollisuus.

Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo on ajokiellossa. Käyttökielto koskee myös ajoneuvoa, jonka liikennevakuutus ei ole voimassa. Molemmissa tapauksissa poliisi poistaa ajokiellossa olevasta ajoneuvosta rekisterikilvet havaitessaan sen liikenteessä.

Ennätysmäisesti kiinnijääneitä

Asioiden hoitamatta jättäminen on merkittävä riski, sillä esimerkiksi onnettomuuden sattuessa omista henkilövahingoista ei saa korvauksia, jos liikennevakuutus on hoitamatta. Korvauksia ei saa siinäkään tapauksessa, vaikka onnettomuudessa menettäisi työkykynsä.

Viime vuonna liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajamisesta jäätiin kiinni ennätysmäärin: 3 521 tapausta kaikkiaan. Piikki oli erityisen suuri elokuussa, jolloin 439 kuljettajaa jäi kiinni, kun tyypillisesti kiinnijääneitä on viime vuosina ollut kuukausitasolla noin 200–300 tapausta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Homma hoituu verkossa

Asioiden hoitaminen ei ole kovin vaivalloista, sillä liikennekäyttöön ottaminen ja vakuuttaminen hoituvat verkossa. Vakuutusyhtiöiden verkkopalveluissa on mahdollista hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta muitakin ajoneuvoasioita vakuuttamisen lisäksi. Ajoneuvon voi ilmoittaa verkossa maksutta ja nopeasti takaisin liikennekäyttöön.

Myös omistajanvaihdosrekisteröinnin saa tehtyä vakuutusyhtiön verkkopalvelussa, jos on ostanut uuden ajoneuvon ja se täytyy rekisteröidä omiin nimiin.

– Vakuutusyhtiöiden palveluissa on nykyään mahdollista hoitaa myös ajoneuvon rekisteröinti samalla, kun hoitaa liikennevakuutuksen kuntoon, Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna neuvoo.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto

Artikkeli julkaistu alun perin 28.3.2021. Luvut tuoreutettu 3/2023.

Luetuimmat