24.3.2021 Liikenne Kevät tuo kelirikon Lapin teille – teiden sulaminen rikkoo pintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden pinnat ovat kovilla kevään edetessä ja teiden sulaessa, pahimmin ajoväyliä rapauttaa pintakelirikko. Kun lämpötila talven jäljiltä nousee, alkavat teit sulaa. Se tietää toisaalta kuivuvilla ajoväyliä, mutta myös teiden pintaa rikkovaa kelirikkokautta, joka on vuotuinen riesa Lapin maanteillä.Näillä näkymillä vaikein kelirikko olisi tulossa Tunturi- sekä Keski- ja Itä-Lappiin. Ongelmia syntyy tyypillisesti erityisesti teiden alkaessa sulaa, jolloin syntyy pintakelirikkoa.Lapin ELY-keskus on laatinut muun muassa paikallistuntemuksensa ja Ilmatieteenlaitoksen ennustemallin tieväylien painorajoitusennusteen, johon vaikuttavat esimerkiksi pohjaveden korkeus, routaantumisaika sekä tiestön kelirikkoalttius.Tedien sulamisen seurauksena voi syntyä routaheittoja ja tien pintarakenteiden pehmenemistä ja sortumia. ELY-keskuksen tienpidon asiantuntija Tiina Salmi avaa ongelmien syntysyitä.– On tulossa suunnilleen viime vuosien tasoinen kelirikko, mutta säällä on merkittävä vaikutus sen toteutumiseen. Ennusteen toteutumiseen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi kevään sääolosuhteet. Vähäsateinen, tuulinen ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset vähentävät painorajoitustarvetta, Salmi selvittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainorajoituksia yli tuhat kilometriäLapin ELY-keskuksen tiestöä tullaan mahdollisesti painorajoittamaan noin 1 160 kilometrin mitalta, joista päällystettyjen teiden osuus on 320 kilometriä ja sorateiden 840 kilometriä.Salmi kertoo, että viimeisen viiden vuoden aikana toteutuneet painorajoitukset ovat vaihdelleet välillä 718–1 045 kilometriä. Viime keväänä painorajoituksia asetettiin 1 020 kilometrin matkalle.Lapin ELY:n alueella on päällystettyjä teitä kaikkiaan 6 131 kilometriä ja sorateitä 2 943 kilometriä. Sorateille ei ole määritetty huonokuntoisuuden kriteereitä ja mittareita, mutta jos kriteerinä käytetään painorajoitusten määrää (ennusteen noin 840 km), niin noin kolmannes sorateistä on painorajoitusuhan alla.– Päällystetystä tiestöstä painorajoitusuhka on noin viidellä prosentilla tiestöstä, Salmi kertoo.Kelirikko vaatii autoilijoilta malttiaKelirikko ilmenee ensin tien pintaosan pehmenemisenä ja myöhemmin tien rungon kantavuuden heikkenemisenä. Tienpitäjä varoittaa autoilijoita kelirikkoisista teistä teiden alkuun asetettavilla kelirikkomerkeillä. Tällaisilla teillä tulisi raskasta liikennettä välttää, jotta painorajoituksia ei tarvitsisi asettaa.Jos jokin kuljetus on todella välttämätön, tulisi se tehdä yöpakkasten aikana tienpinnan ollessa jäässä ja ennen kuin kantavuuden heikkenemistä alkaa tapahtua. Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittamisen tarkoituksena on estää teiden vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja turvata elintärkeiksi katsottavat kuljetukset ainakin minimitasolla.Lapin ELY-keskuksen aluetta koskeva reaaliaikainen ja kattavin tieto kulloinkin vallitsevasta painorajoitustilanteesta löytyy näiltä sivuilta (valitse painorajoitukset). Painorajoituksista saa lisäksi tietoa puhelimitse Tienkäyttäjän linjalta numerosta 0200 2100.Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen