24.3.2021 Liikenne Kevät tuo kelirikon Lapin teille – teiden sulaminen rikkoo pintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden pinnat ovat kovilla kevään edetessä ja teiden sulaessa, pahimmin ajoväyliä rapauttaa pintakelirikko. Kun lämpötila talven jäljiltä nousee, alkavat teit sulaa. Se tietää toisaalta kuivuvilla ajoväyliä, mutta myös teiden pintaa rikkovaa kelirikkokautta, joka on vuotuinen riesa Lapin maanteillä.Näillä näkymillä vaikein kelirikko olisi tulossa Tunturi- sekä Keski- ja Itä-Lappiin. Ongelmia syntyy tyypillisesti erityisesti teiden alkaessa sulaa, jolloin syntyy pintakelirikkoa.Lapin ELY-keskus on laatinut muun muassa paikallistuntemuksensa ja Ilmatieteenlaitoksen ennustemallin tieväylien painorajoitusennusteen, johon vaikuttavat esimerkiksi pohjaveden korkeus, routaantumisaika sekä tiestön kelirikkoalttius.Tedien sulamisen seurauksena voi syntyä routaheittoja ja tien pintarakenteiden pehmenemistä ja sortumia. ELY-keskuksen tienpidon asiantuntija Tiina Salmi avaa ongelmien syntysyitä.– On tulossa suunnilleen viime vuosien tasoinen kelirikko, mutta säällä on merkittävä vaikutus sen toteutumiseen. Ennusteen toteutumiseen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi kevään sääolosuhteet. Vähäsateinen, tuulinen ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset vähentävät painorajoitustarvetta, Salmi selvittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainorajoituksia yli tuhat kilometriäLapin ELY-keskuksen tiestöä tullaan mahdollisesti painorajoittamaan noin 1 160 kilometrin mitalta, joista päällystettyjen teiden osuus on 320 kilometriä ja sorateiden 840 kilometriä.Salmi kertoo, että viimeisen viiden vuoden aikana toteutuneet painorajoitukset ovat vaihdelleet välillä 718–1 045 kilometriä. Viime keväänä painorajoituksia asetettiin 1 020 kilometrin matkalle.Lapin ELY:n alueella on päällystettyjä teitä kaikkiaan 6 131 kilometriä ja sorateitä 2 943 kilometriä. Sorateille ei ole määritetty huonokuntoisuuden kriteereitä ja mittareita, mutta jos kriteerinä käytetään painorajoitusten määrää (ennusteen noin 840 km), niin noin kolmannes sorateistä on painorajoitusuhan alla.– Päällystetystä tiestöstä painorajoitusuhka on noin viidellä prosentilla tiestöstä, Salmi kertoo.Kelirikko vaatii autoilijoilta malttiaKelirikko ilmenee ensin tien pintaosan pehmenemisenä ja myöhemmin tien rungon kantavuuden heikkenemisenä. Tienpitäjä varoittaa autoilijoita kelirikkoisista teistä teiden alkuun asetettavilla kelirikkomerkeillä. Tällaisilla teillä tulisi raskasta liikennettä välttää, jotta painorajoituksia ei tarvitsisi asettaa.Jos jokin kuljetus on todella välttämätön, tulisi se tehdä yöpakkasten aikana tienpinnan ollessa jäässä ja ennen kuin kantavuuden heikkenemistä alkaa tapahtua. Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittamisen tarkoituksena on estää teiden vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja turvata elintärkeiksi katsottavat kuljetukset ainakin minimitasolla.Lapin ELY-keskuksen aluetta koskeva reaaliaikainen ja kattavin tieto kulloinkin vallitsevasta painorajoitustilanteesta löytyy näiltä sivuilta (valitse painorajoitukset). Painorajoituksista saa lisäksi tietoa puhelimitse Tienkäyttäjän linjalta numerosta 0200 2100.Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?