24.3.2021 Liikenne Kevät tuo kelirikon Lapin teille – teiden sulaminen rikkoo pintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden pinnat ovat kovilla kevään edetessä ja teiden sulaessa, pahimmin ajoväyliä rapauttaa pintakelirikko. Kun lämpötila talven jäljiltä nousee, alkavat teit sulaa. Se tietää toisaalta kuivuvilla ajoväyliä, mutta myös teiden pintaa rikkovaa kelirikkokautta, joka on vuotuinen riesa Lapin maanteillä. Näillä näkymillä vaikein kelirikko olisi tulossa Tunturi- sekä Keski- ja Itä-Lappiin. Ongelmia syntyy tyypillisesti erityisesti teiden alkaessa sulaa, jolloin syntyy pintakelirikkoa. Lapin ELY-keskus on laatinut muun muassa paikallistuntemuksensa ja Ilmatieteenlaitoksen ennustemallin tieväylien painorajoitusennusteen, johon vaikuttavat esimerkiksi pohjaveden korkeus, routaantumisaika sekä tiestön kelirikkoalttius. Tedien sulamisen seurauksena voi syntyä routaheittoja ja tien pintarakenteiden pehmenemistä ja sortumia. ELY-keskuksen tienpidon asiantuntija Tiina Salmi avaa ongelmien syntysyitä. – On tulossa suunnilleen viime vuosien tasoinen kelirikko, mutta säällä on merkittävä vaikutus sen toteutumiseen. Ennusteen toteutumiseen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi kevään sääolosuhteet. Vähäsateinen, tuulinen ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset vähentävät painorajoitustarvetta, Salmi selvittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Painorajoituksia yli tuhat kilometriä Lapin ELY-keskuksen tiestöä tullaan mahdollisesti painorajoittamaan noin 1 160 kilometrin mitalta, joista päällystettyjen teiden osuus on 320 kilometriä ja sorateiden 840 kilometriä. Salmi kertoo, että viimeisen viiden vuoden aikana toteutuneet painorajoitukset ovat vaihdelleet välillä 718–1 045 kilometriä. Viime keväänä painorajoituksia asetettiin 1 020 kilometrin matkalle. Lapin ELY:n alueella on päällystettyjä teitä kaikkiaan 6 131 kilometriä ja sorateitä 2 943 kilometriä. Sorateille ei ole määritetty huonokuntoisuuden kriteereitä ja mittareita, mutta jos kriteerinä käytetään painorajoitusten määrää (ennusteen noin 840 km), niin noin kolmannes sorateistä on painorajoitusuhan alla. – Päällystetystä tiestöstä painorajoitusuhka on noin viidellä prosentilla tiestöstä, Salmi kertoo. Kelirikko vaatii autoilijoilta malttia Kelirikko ilmenee ensin tien pintaosan pehmenemisenä ja myöhemmin tien rungon kantavuuden heikkenemisenä. Tienpitäjä varoittaa autoilijoita kelirikkoisista teistä teiden alkuun asetettavilla kelirikkomerkeillä. Tällaisilla teillä tulisi raskasta liikennettä välttää, jotta painorajoituksia ei tarvitsisi asettaa. Jos jokin kuljetus on todella välttämätön, tulisi se tehdä yöpakkasten aikana tienpinnan ollessa jäässä ja ennen kuin kantavuuden heikkenemistä alkaa tapahtua. Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittamisen tarkoituksena on estää teiden vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja turvata elintärkeiksi katsottavat kuljetukset ainakin minimitasolla. Lapin ELY-keskuksen aluetta koskeva reaaliaikainen ja kattavin tieto kulloinkin vallitsevasta painorajoitustilanteesta löytyy näiltä sivuilta (valitse painorajoitukset). Painorajoituksista saa lisäksi tietoa puhelimitse Tienkäyttäjän linjalta numerosta 0200 2100.Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe