31.3.2021 Liikenne Kolaritutkimus: turvavyö olisi säästänyt 22 nuoren hengen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien 2015–2019 kolareissa henkilöautoissa kuolleista 18–24-vuotiaista nuorista hieman yli puolet ei käyttänyt turvavyötä. Turvavyö olisi pelastanut monen nuoren hengen, käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) Nuorisoraportti 2021 -tutkimuksesta. Siinä on tarkasteltu nuorten eli 18–24-vuotiaiden osallisuutta liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2015–2019 tutkimissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa. OTIn tutkimuksen perusteella vuosina 2015–2019 kaikista 163 kuolemaan johtaneessa moottoriajoneuvo-onnettomuudessa mukana olleesta nuoresta henkilöauton kuljettajasta 44 % ei käyttänyt turvavyötä. Turvavyötä käyttämättömien osuus korostui etenkin aiheuttajakuljettajilla, joista puolet ei käyttänyt turvavyötä. Yhteenajojen vastapuolena olleista nuorista kuljettajista kaksi ei käyttänyt turvavyötä. Vanhempien aiheuttajakuljettajien ikäryhmässä turvavyön käyttämättömyys oli yhtä yleistä kuin nuoremmilla. Henkilöautoissa kuolleista 142 nuoresta hieman yli puolet (54 %) ei käyttänyt turvavyötä. Vastaavasti kuolleista kuljettajista 52 % ei käyttänyt turvavyötä. Yleisintä turvavyön käyttämättömyys oli takamatkustajilla, joista peräti 89 % ei käyttänyt turvavyötä. Onnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat arvioineet, että turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa kyseisen viiden vuoden tarkastelujakson aikana joka kolmannen turvavyöttömän eli 22 nuorta, joista 17 kuljettajaa ja viisi matkustajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rattijuopumus mukana tiuhaan Nuorista kuoleman johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 36 % ajoi onnettomuushetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena (vähintään 0,50 ‰). Kaikista rattijuopumuksista törkeiden rattijuopumusten (yli 1,2 ‰) osuus oli peräti 71 prosenttia. OTIn raportin perusteella rattijuopumukseen ja erityisesti törkeään rattijuopumukseen syyllistyneitä kuljettajia oli paljon etenkin yksittäisonnettomuuksissa, joissa rattijuoppojen osuus oli 55 prosenttia ja näistä törkeitä 78 prosenttia. Yhteenajojen aiheuttajista rattijuoppojen osuus 21 prosenttia ja näistä törkeitä 56 prosenttia. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen oli nuorilla yleisempää silloin, kun kyydissä oli matkustaja/matkustajia (46 % vs. 32 %). Huumeiden vaikutuksen alaisena nuorista aiheuttajakuljettajista ajoi 16 prosenttia. Kaksi kolmesta ajoi ylinopeutta Ylinopeudet olivat nekin läsnä, sillä nuorista aiheuttajakuljettajista kaksi kolmesta (64 %) ajoi onnettomuushetkellä vähintään 10 km/h ylinopeutta. Erityisen yleistä ylinopeudella ajaminen oli nuorilla miehillä, joista 68 % ajoi vähintään 10 km/h ylinopeutta. On merkillepantavaa, että valtaosa (69 %) yli 10 km/h ylinopeutta ajaneista ajoi yli 30 km/h ylinopeutta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: OTI Lähde: Onnettomuustietoinstituutti (OTI) Nuorisoraportti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta