31.3.2021 Liikenne Kolaritutkimus: turvavyö olisi säästänyt 22 nuoren hengen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien 2015–2019 kolareissa henkilöautoissa kuolleista 18–24-vuotiaista nuorista hieman yli puolet ei käyttänyt turvavyötä. Turvavyö olisi pelastanut monen nuoren hengen, käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) Nuorisoraportti 2021 -tutkimuksesta. Siinä on tarkasteltu nuorten eli 18–24-vuotiaiden osallisuutta liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2015–2019 tutkimissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa.OTIn tutkimuksen perusteella vuosina 2015–2019 kaikista 163 kuolemaan johtaneessa moottoriajoneuvo-onnettomuudessa mukana olleesta nuoresta henkilöauton kuljettajasta 44 % ei käyttänyt turvavyötä. Turvavyötä käyttämättömien osuus korostui etenkin aiheuttajakuljettajilla, joista puolet ei käyttänyt turvavyötä.Yhteenajojen vastapuolena olleista nuorista kuljettajista kaksi ei käyttänyt turvavyötä. Vanhempien aiheuttajakuljettajien ikäryhmässä turvavyön käyttämättömyys oli yhtä yleistä kuin nuoremmilla.Henkilöautoissa kuolleista 142 nuoresta hieman yli puolet (54 %) ei käyttänyt turvavyötä. Vastaavasti kuolleista kuljettajista 52 % ei käyttänyt turvavyötä. Yleisintä turvavyön käyttämättömyys oli takamatkustajilla, joista peräti 89 % ei käyttänyt turvavyötä.Onnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat arvioineet, että turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa kyseisen viiden vuoden tarkastelujakson aikana joka kolmannen turvavyöttömän eli 22 nuorta, joista 17 kuljettajaa ja viisi matkustajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRattijuopumus mukana tiuhaanNuorista kuoleman johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 36 % ajoi onnettomuushetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena (vähintään 0,50 ‰). Kaikista rattijuopumuksista törkeiden rattijuopumusten (yli 1,2 ‰) osuus oli peräti 71 prosenttia.OTIn raportin perusteella rattijuopumukseen ja erityisesti törkeään rattijuopumukseen syyllistyneitä kuljettajia oli paljon etenkin yksittäisonnettomuuksissa, joissa rattijuoppojen osuus oli 55 prosenttia ja näistä törkeitä 78 prosenttia. Yhteenajojen aiheuttajista rattijuoppojen osuus 21 prosenttia ja näistä törkeitä 56 prosenttia.Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen oli nuorilla yleisempää silloin, kun kyydissä oli matkustaja/matkustajia (46 % vs. 32 %).Huumeiden vaikutuksen alaisena nuorista aiheuttajakuljettajista ajoi 16 prosenttia.Kaksi kolmesta ajoi ylinopeuttaYlinopeudet olivat nekin läsnä, sillä nuorista aiheuttajakuljettajista kaksi kolmesta (64 %) ajoi onnettomuushetkellä vähintään 10 km/h ylinopeutta. Erityisen yleistä ylinopeudella ajaminen oli nuorilla miehillä, joista 68 % ajoi vähintään 10 km/h ylinopeutta.On merkillepantavaa, että valtaosa (69 %) yli 10 km/h ylinopeutta ajaneista ajoi yli 30 km/h ylinopeutta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: OTI Lähde: Onnettomuustietoinstituutti (OTI) Nuorisoraportti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen