7.5.2015 Liikenne Kolmannes kevyen liikenteen onnettomuuksista sattuu suojateillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ikäihmisten osuus kuolleista on korkea. Suojatiet ovat yhä turvallisuusongelma jalankulkijoille. Suojatieonnettomuuksien määrä on ollut viime vuodet nousussa. Kevyen liikenteen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista noin kolmannes on viime vuosina tapahtunut suojatiellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iäkkäiden uhrien osuus korkea Suojatieonnettomuuksien uhreissa korostuu iäkkäämpien osuus. Vuonna 2013 peräti kaksi kolmasosaa suojatieuhreista oli yli 65-vuotiaita. – Iäkkäällä jalankulkijalla kadun ylittäminen vie aikaa, ja vaikka hän huomaisi ajoneuvon, hän ei välttämättä ehdi alta pois, Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö Tapio Koisaari taustoittaa. Näköesteet aiheuttavat vaaraa Suojatiellä jalankulkijoille sattuneet onnettomuudet ovat tuttuja myös Moottorin Kuoleman kolarit -palstalla. Esimerkiksi käy Moottori 5/2015 lehden sivun 84 onnettomuus, jossa henkilöauton kuljettaja ei havainnut suojatietä ylittävää jalankulkijaa, koska toinen auto peitti näkyvyyttä. Kirkkaassa kelissä tapahtunut onnettomuus johti jalankulkijan kuolemaan. Tyypillistä on havaintovirhe Onnettomuus aiheutuu tyypillisesti moottoriajoneuvon kuljettajan havaintovirheestä. Yhteentörmäyksen välttäminen jää näissä tapauksissa jalankulkijan tarkkaavaisuuden ja väistämiskyvyn varaan. Suomessa tutkitaan kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Niitä selvittävän tutkijalautakunnan mukaan viime vuosina jalankulkijat ovat olleet pääaiheuttajina 30–40 prosentissa onnettomuuksista. Ylinopeus ei ollut merkittävä tekijä moottoriajoneuvon ja jalankulkijan välisissä onnettomuuksissa vuonna 2013. Peräti 88 prosenttia moottoriajoneuvojen kuljettajista noudatti onnettomuushetkellä nopeusrajoitusta. Malttia ja ennakointia Ylikomisario Pekka Höök Helsingin poliisista muistuttaa, että lähtökohta on huolellisuus, varovaisuus ja yhteispeli. Vaatimus autoilijoiden suojateitä kunnioittavasta ajotavasta ei Höökin mukaan poista jalankulkijan omaa vastuuta. – Jalankulkijan äkkinäinen ryntäily esimerkiksi pysäkille saapuvan ratikan vuoksi voi aiheuttaa tilanteita, joihin autoilija ei kykene varautumaan. Jalankulkijankin tulee kunnioittaa punaisia valoja, Höök muistuttaa. Harjaantuneen liikennevalvojan mielestä jalankulkijoiden käytöksessä on yhä parantamisen varaa. – Onneksi tässä suhteessa ei ole kuitenkaan menty huonompaan suuntaan, ainakaan pääkaupunkiseudulla, Höök arvioi. Suojatietä lähestyvän moottoriajoneuvon kuljettajan täytyy lain mukaan edetä niin, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Poliisi kuitenkin muistuttaa liikennesääntöjen noudattamisesta kaikkia osapuolia – autoilijoita, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Suojatiekäyttäytyminen on yksi valtioneuvoston painopisteistä tieliikenteen turvallisuuden kehittämisessä. Tienkäyttäjien asenteisiin pyritään vaikuttamaan poliisin valvonnalla ja kampanjoinnilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusohjeet suojateille Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on lähestyttävä suojatietä aina siten, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ajoneuvonsa ennen sitä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon tai raitiovaunun ohittaminen pysähtymättä on kiellettyä. Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä oikealta ja vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Ajoneuvon kuljettajan on väistettävä pyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus, hän on kääntymässä risteyksessä tai hän on poistumassa ajoradalta tai ylittämässä ajorataa muualla kuin risteyksessä. Pyörää taluttava henkilö katsotaan jalankulkijaksi. Lähde: Poliisihallitus Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?