7.5.2015 Liikenne Kolmannes kevyen liikenteen onnettomuuksista sattuu suojateillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ikäihmisten osuus kuolleista on korkea. Suojatiet ovat yhä turvallisuusongelma jalankulkijoille. Suojatieonnettomuuksien määrä on ollut viime vuodet nousussa.Kevyen liikenteen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista noin kolmannes on viime vuosina tapahtunut suojatiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIäkkäiden uhrien osuus korkeaSuojatieonnettomuuksien uhreissa korostuu iäkkäämpien osuus. Vuonna 2013 peräti kaksi kolmasosaa suojatieuhreista oli yli 65-vuotiaita.– Iäkkäällä jalankulkijalla kadun ylittäminen vie aikaa, ja vaikka hän huomaisi ajoneuvon, hän ei välttämättä ehdi alta pois, Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö Tapio Koisaari taustoittaa.Näköesteet aiheuttavat vaaraaSuojatiellä jalankulkijoille sattuneet onnettomuudet ovat tuttuja myös Moottorin Kuoleman kolarit -palstalla.Esimerkiksi käy Moottori 5/2015 lehden sivun 84 onnettomuus, jossa henkilöauton kuljettaja ei havainnut suojatietä ylittävää jalankulkijaa, koska toinen auto peitti näkyvyyttä.Kirkkaassa kelissä tapahtunut onnettomuus johti jalankulkijan kuolemaan.Tyypillistä on havaintovirheOnnettomuus aiheutuu tyypillisesti moottoriajoneuvon kuljettajan havaintovirheestä. Yhteentörmäyksen välttäminen jää näissä tapauksissa jalankulkijan tarkkaavaisuuden ja väistämiskyvyn varaan.Suomessa tutkitaan kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Niitä selvittävän tutkijalautakunnan mukaan viime vuosina jalankulkijat ovat olleet pääaiheuttajina 30–40 prosentissa onnettomuuksista.Ylinopeus ei ollut merkittävä tekijä moottoriajoneuvon ja jalankulkijan välisissä onnettomuuksissa vuonna 2013. Peräti 88 prosenttia moottoriajoneuvojen kuljettajista noudatti onnettomuushetkellä nopeusrajoitusta.Malttia ja ennakointiaYlikomisario Pekka Höök Helsingin poliisista muistuttaa, että lähtökohta on huolellisuus, varovaisuus ja yhteispeli.Vaatimus autoilijoiden suojateitä kunnioittavasta ajotavasta ei Höökin mukaan poista jalankulkijan omaa vastuuta.– Jalankulkijan äkkinäinen ryntäily esimerkiksi pysäkille saapuvan ratikan vuoksi voi aiheuttaa tilanteita, joihin autoilija ei kykene varautumaan. Jalankulkijankin tulee kunnioittaa punaisia valoja, Höök muistuttaa.Harjaantuneen liikennevalvojan mielestä jalankulkijoiden käytöksessä on yhä parantamisen varaa.– Onneksi tässä suhteessa ei ole kuitenkaan menty huonompaan suuntaan, ainakaan pääkaupunkiseudulla, Höök arvioi.Suojatietä lähestyvän moottoriajoneuvon kuljettajan täytyy lain mukaan edetä niin, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Poliisi kuitenkin muistuttaa liikennesääntöjen noudattamisesta kaikkia osapuolia – autoilijoita, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.Suojatiekäyttäytyminen on yksi valtioneuvoston painopisteistä tieliikenteen turvallisuuden kehittämisessä. Tienkäyttäjien asenteisiin pyritään vaikuttamaan poliisin valvonnalla ja kampanjoinnilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusohjeet suojateille Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on lähestyttävä suojatietä aina siten, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ajoneuvonsa ennen sitä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon tai raitiovaunun ohittaminen pysähtymättä on kiellettyä. Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä oikealta ja vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Ajoneuvon kuljettajan on väistettävä pyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus, hän on kääntymässä risteyksessä tai hän on poistumassa ajoradalta tai ylittämässä ajorataa muualla kuin risteyksessä. Pyörää taluttava henkilö katsotaan jalankulkijaksi. Lähde: Poliisihallitus Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?