15.11.2022 Liikenne Koska talvirenkaat alle? – Ajokeli ja terve järki määräävät, ei kalenteri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvirenkaat voidaan vaihtaa auton alle säiden, eikä vain kalenterin perusteella. Mutta mistä autoilija tietää, milloin sää vaatii talvirenkaita? Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, kun keli- tai sääolosuhteet sitä edellyttävät. Talvirenkaita ovat kitka- ja nastarenkaat. Kitkarenkaita voi halutessaan käyttää ympäri vuoden – joskaan mitkään kesärenkaat ne eivät ominaisuuksiltaan ole. Myös nastarenkaita saa käyttää ennen marraskuun alkua ja maaliskuun lopun jälkeen, mikäli sää ja keliolosuhteet niiden käyttöä edellyttävät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä keli vaatii talvirenkaita? Kysyimme nykyisen lain voimaan tullessa Poliisihallituksesta tulkintaa siihen, mitä käytännössä tarkoittaa lain ilmaisu talvirenkaiden käyttämisestä ”jos sää tai keli sitä edellyttää”. Kysyimme myös, miten lakia tien päällä valvova poliisia on asiassa ohjeistettu eli milloin on ajettava talvirenkailla. – Silloin kun on liukasta ei kesärenkailla saa ajaa. Liukkauden määrittelee valvontatilanteessa oleva poliisimies ja se pystytään dokumentoimaan poliisin Revika-laitteiden (automaattinen rekisterikilpien lukulaite) videolla tai normaalilla kameralla. Lainsäätäjän tarkoitus on ollut antaa auton kuljettajalle vastuu asiasta, vastattiin tuolloin Poliisihallituksen viestinnästä. Avuksi säiden ennakointi Poliisihallituksen näkemyksen mukaan ohjenuorana autoilijalle on, että talvirenkaat vaihdetaan, kun liukkaat kelit alkavat, joten autoilijoiden on syytä seurata säätiedotuksia ja ennakoida liukkaita kelejä, myös ajoreitin pienemmillä teillä. – Aamulla ei kannata lähteä ajamaan kesärenkailla, jos päivällä on odotettavissa lumisadetta tai muuten liukasta keliä. Jos liukas keli jälleen kerran yllättää, niin kesärenkaisella autolla ei tietenkään pidä lähteä ajamaan esimerkiksi takaisin kotiin, Poliisihallituksesta tähdennettiin. Milloin rapsahtaa sakkoa? Autoilijaa kiinnostaa myös se, miten poliisi toimii, jos se kohtaa liikenteessä sopimattomilla renkailla liikkeellä olevan, rapsahtaako tuoreen lain valtuuksin heti ja poikkeuksetta sakkoa? – Pääsääntöisesti poliisi antaa sadan euron liikennevirhemaksun ja kieltää ajon jatkumisen siihen asti, kunnes keli ei ole enää liukas. Poliisin antaessa kiellon yksittäistapauksessa vaaran välttämiseksi, ajoa jatkaessaan kuljettaja syyllistyy niskoitteluun ja siitä voi olla seurauksena sakko, Poliisihallituksesta linjattiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttöaika pitenemässä Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen harmittelee, että autoilijan kannalta on hieman epäselvää tilanne, jossa ei ole annettu tai voida ylipäätään antaa kovinkaan tarkkoja sääkriteerejä talvirengaskelille. – Suosittelen, että talvirenkaat asennetaan alle ajoissa ennen talven tuloa ja pidetään ne käytössä riittävän pitkälle kevääseen. Suomessa talviset ajo-olosuhteet ovat sellaiset, että esimerkiksi työmatkan varrella voi olla hyvinkin erilaisia keliolosuhteita ja säätila voi myös muuttua hyvinkin äkisti ja yllättäen, Tolvanen muistuttaa, Hän myös arvioi, että uuden lain myötä talvirenkaiden käyttöaika laajenee maantieteellisesti suuressa osassa Suomea liki viiteen kuukauteen. Ilmatieteen laitos auttaa Ilmatieteen laitos antaa varoituksia säästä ja kelistä johtuvista heikentyneistä liikenneolosuhteista pääteillä. Tarkat kelihaasteet pienemmillä teillä eivät kuitenkaan selviä tätä kautta. – Alemmalla tieverkolla ja katuverkostolla keliolosuhteet voivat kuitenkin olla hyvinkin erilaiset, eikä Ilmatieteen laitoksen varoituksissa oteta kantaa niillä vallitseviin olosuhteisiin, Ilmatieteen laitoksen Turvallisuussääpäivystyksen ryhmäpäällikkö Henri Nyman selvittää. Päivittyvää tieliikenteen tilannetietoa kannattaa seurata myös Fintrafficin Liikennetilanne-palvelusta, jossa on Fintrafficin, Väyläviraston sekä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiä tietoja liikenteestä havainnollisesti kartalla, josta näkee paitsi paikkakuntakohtaiset ajokelit, niin myös esimerkiksi liikennemäärät, talvikunnossapitotiedot, kelikamerakuvat ja tiesääasematiedot. Koskee myös erikoisautoja Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että edellä kerrotut talvirengassäännökset koskevat laajaa ajoneuvojen joukkoa. Määräykset koskevat henkilö- ja erikoisautoja, joiden luokittelumassa on enintään 3,5 tonnia, pakettiautoja, moottoripyöriä, mopoja, kolmi- ja nelipyöriä, raskaita nelipyöriä sekä kevyitä nelipyöriä. Vesalainen kertoo, että talvirengasvaatimus koskee myös edellä listatuilla ajoneuvolla vedettäviä perävaunuja, joiden luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia. Kuorma- ja linja-autoissa, rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 km/h olevissa traktoreissa sekä painavimmissa erikoisautoissa on käytettävä talvirenkaita vetävissä pyörissä – lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä akseleita. Muilla kuin vetävillä akseleilla sekä näillä ajoneuvoilla vedettävässä perävaunussa voi käyttää myös kesärenkaita – tosin kesäkäytössä olevia renkaita suuremmalla vähimmäiskulutuspintavaatimuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoilija – muista oma rengasvastuusi Nykyinen tieliikennelaki korostaa autoilijan omaa vastuuta renkaiden kunnon ja niiden käyttöaikojen suhteen. Lain kirjaus tarkoittaa, että teoriassa talvikuukausina voisi siis ajaa kesärenkaillakin – mutta kunkin autoilijan on syytä käyttää tervettä järkeä. Lain ohjeistama aika marraskuun alusta maaliskuun loppuun on hyvä perusohje oikealle talvikeliin sopivalle rengastukselle. Kalenteriin katsominen ei tee autuaaksi tai syrjäytä terveen järjen ja itsesuojeluvaiston käyttöä. Oikeanlaiset turvalliset ja hyväkuntoiset talvirenkaat auton alla on turvallisuuteko paitsi omaan autokuntaan kuuluvia, myös kaikkia kanssaliikkujia kohtaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Ville-Veikko Heinonen Lähteet: Poliisihallitus, Traficom, Autoliitto, Onnettomuustietoinstituutti OTI, llmatieteen laitos, Traffic Management Finland Artikkeli julkaistu alunperin 9.10.2020, muokattu aikamäärä-ilmauksia ja tiivistetty tekstiä 14.11.2022. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku