28.9.2016 Liikenne Kova tavoite – vain 15 750 kuollutta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2000 Euroopan liikenteessä kuoli 54 000 ihmistä, viime vuonna enää 26 313 ihmistä. Mutta yllämmekö Euroopan teillä vuoden 2020 kovaan tavoitteeseen? Euroopan liikenneturvallisuus on monilta osin jo varsin hyvällä tolalla, mutta tehtävääkin on – ja paljon. Ongelmat ovat tuttuja: turvavöiden käyttämättömyys, hulttiomaiset ylinopeudet ja rattijuoppous. – Liikenneturvallisuus on kyllä kehittynyt, mutta otimme vastikään hieman takapakkia, sillä vuonna 2014 Euroopan teillä kuoli 25 700 ihmistä, viime vuonna hieman enemmän eli 26 313 ihmistä. Muutos on varsin pieni, mutta totaalisen väärään suuntaan, linjaa Pasi Kemppainen, euroopanlaajuisen liikennepoliisiverkosto TISPOLin johtaja. Kemppainen muistuttaa, ettei vuoteen 2020 ole pitkää aikaa. EU:n asettama hyväksyttävä liikennekuolemien määrä tulisi pudota tuolloin 15 750 kuolonuhriin. – Se on kova ja velvoittava tavoite, johon on yllettävä. Takapakki ei ole hyväksyttävissä. Iso kysymys on, mitä kaikkea voimme tehdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maassa maan tavalla Tavoitteeseen yltäminen edellyttää yhteistä näkemystä, jonka käytännön tuloksena ovat esimerkiksi TISPOLin tekemät valistusvideot 12 eri kielellä. Eri maissa tarvitaan kuitenkin erilaisia räätälöityjä ratkaisuja, jotta pahimmat liikenneturvallisuutta vaarantavat ongelmat tunnistetaan ja voidaan puuttua niiden syihin. Esimerkiksi käy Kemppaisen mukaan autoilijoiden erilainen suhtautuminen eri maissa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen tai turvavöiden käyttöön. Kemppainen viittaa laajaan tutkimukseen (Sartre 4), jossa kysyttiin voiko ajaa maistissa, jos ajaa varovaisesti. Belgiassa 18 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä, Suomessa vain muutama prosentti. Rattis joka 32:s sekunti Rattijuoppous on yhteinen ongelma Euroopan liikenteessä. Poliisihallituksessa poliisitarkastajana työskentelevä Kemppainen kertoo kuvaavan esimerkin. TISPOLin organisoiman euroopanlaajuisen yhteisen ratsian aikana rattijuoppo jäi jossain päin Eurooppaa kiinni joka 32:s sekunti! Autoilijakunta vanhenee Kemppainen tuo esiin myös monien maiden vanhenevan ikärakenteen ja sen seuraukset liikenneturvalllisuudelle. – Autoilijakunta on vanhenemassa esimerkiksi Suomessa. Kehityskulku on Kemppaisen mukaan otettava huomioon monesta näkökulmasta. – Kun iäkkäät ovat myös havaintovirheitä aiheuttavine sairauksineen entistä suuremmalla osuudella mukana liikenteessä, tulee se ottaa huomioon. Tämä asettaa vaatimuksia liikenteen valvojille ja myös liikenneympäristön suunnittelulle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jättisakot puhuttavat TISPOLin piirissä Kemppainen on saanut tiuhaan kertoa Suomessa vallitsemista liikenteen rangaistuslinjauksista, koska Suomen päiväsakkoihin perustuvat linjaukset eroavat monen muun maan käytännöistä. Joskus poliisikollegatkin ihmettelevät Suomessa langetettavia suuria euromääräisiä sakkoja. Kemppaisen mukaan ihmetystä on aiheuttanut myös suomalaispäättäjien esittämät linjaukset nostaa sakkojen summia fiskaalisin, ei liikenneturvallisuuteen vaikuttavin, perustein. Kemppainen muistuttaa, ettei poliisin tavoite koskaan ole kerätä mahdollisimman suurta rahamäärää sakoilla, vaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Tästä TISPOLin kollegat ovat Kemppaisen mukaan yhtä mieltä. Rikollisuus tuo liikenneuhkia Omanlaisiaan haasteita on Euroopan itäisissä osissa, jossa myös tieliikenteen turvallisuuden näkökulmasta ongelmana ovat tietyt rikollisuuden lajit kuten tavaroiden ja ihmisten salakuljetus. – Rikolliset ovat haavoittuvaisimmillaan liikkuessaan, siksi he myös ottavat liikenneriskejä, jotka voivat johtaa vakaviin seurauksiin. Kemppainen esiintyi Kansainvälisen Autoliiton FIAn jäsenjärjestöjen vuotuisessa ECMA-seminaarissa. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta