28.9.2016 Liikenne Kova tavoite – vain 15 750 kuollutta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2000 Euroopan liikenteessä kuoli 54 000 ihmistä, viime vuonna enää 26 313 ihmistä. Mutta yllämmekö Euroopan teillä vuoden 2020 kovaan tavoitteeseen? Euroopan liikenneturvallisuus on monilta osin jo varsin hyvällä tolalla, mutta tehtävääkin on – ja paljon. Ongelmat ovat tuttuja: turvavöiden käyttämättömyys, hulttiomaiset ylinopeudet ja rattijuoppous.– Liikenneturvallisuus on kyllä kehittynyt, mutta otimme vastikään hieman takapakkia, sillä vuonna 2014 Euroopan teillä kuoli 25 700 ihmistä, viime vuonna hieman enemmän eli 26 313 ihmistä. Muutos on varsin pieni, mutta totaalisen väärään suuntaan, linjaa Pasi Kemppainen, euroopanlaajuisen liikennepoliisiverkosto TISPOLin johtaja.Kemppainen muistuttaa, ettei vuoteen 2020 ole pitkää aikaa. EU:n asettama hyväksyttävä liikennekuolemien määrä tulisi pudota tuolloin 15 750 kuolonuhriin.– Se on kova ja velvoittava tavoite, johon on yllettävä. Takapakki ei ole hyväksyttävissä. Iso kysymys on, mitä kaikkea voimme tehdä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaassa maan tavallaTavoitteeseen yltäminen edellyttää yhteistä näkemystä, jonka käytännön tuloksena ovat esimerkiksi TISPOLin tekemät valistusvideot 12 eri kielellä. Eri maissa tarvitaan kuitenkin erilaisia räätälöityjä ratkaisuja, jotta pahimmat liikenneturvallisuutta vaarantavat ongelmat tunnistetaan ja voidaan puuttua niiden syihin.Esimerkiksi käy Kemppaisen mukaan autoilijoiden erilainen suhtautuminen eri maissa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen tai turvavöiden käyttöön. Kemppainen viittaa laajaan tutkimukseen (Sartre 4), jossa kysyttiin voiko ajaa maistissa, jos ajaa varovaisesti. Belgiassa 18 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä, Suomessa vain muutama prosentti.Rattis joka 32:s sekuntiRattijuoppous on yhteinen ongelma Euroopan liikenteessä.Poliisihallituksessa poliisitarkastajana työskentelevä Kemppainen kertoo kuvaavan esimerkin. TISPOLin organisoiman euroopanlaajuisen yhteisen ratsian aikana rattijuoppo jäi jossain päin Eurooppaa kiinni joka 32:s sekunti!Autoilijakunta vanheneeKemppainen tuo esiin myös monien maiden vanhenevan ikärakenteen ja sen seuraukset liikenneturvalllisuudelle.– Autoilijakunta on vanhenemassa esimerkiksi Suomessa.Kehityskulku on Kemppaisen mukaan otettava huomioon monesta näkökulmasta.– Kun iäkkäät ovat myös havaintovirheitä aiheuttavine sairauksineen entistä suuremmalla osuudella mukana liikenteessä, tulee se ottaa huomioon. Tämä asettaa vaatimuksia liikenteen valvojille ja myös liikenneympäristön suunnittelulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJättisakot puhuttavatTISPOLin piirissä Kemppainen on saanut tiuhaan kertoa Suomessa vallitsemista liikenteen rangaistuslinjauksista, koska Suomen päiväsakkoihin perustuvat linjaukset eroavat monen muun maan käytännöistä. Joskus poliisikollegatkin ihmettelevät Suomessa langetettavia suuria euromääräisiä sakkoja.Kemppaisen mukaan ihmetystä on aiheuttanut myös suomalaispäättäjien esittämät linjaukset nostaa sakkojen summia fiskaalisin, ei liikenneturvallisuuteen vaikuttavin, perustein.Kemppainen muistuttaa, ettei poliisin tavoite koskaan ole kerätä mahdollisimman suurta rahamäärää sakoilla, vaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Tästä TISPOLin kollegat ovat Kemppaisen mukaan yhtä mieltä.Rikollisuus tuo liikenneuhkiaOmanlaisiaan haasteita on Euroopan itäisissä osissa, jossa myös tieliikenteen turvallisuuden näkökulmasta ongelmana ovat tietyt rikollisuuden lajit kuten tavaroiden ja ihmisten salakuljetus.– Rikolliset ovat haavoittuvaisimmillaan liikkuessaan, siksi he myös ottavat liikenneriskejä, jotka voivat johtaa vakaviin seurauksiin.Kemppainen esiintyi Kansainvälisen Autoliiton FIAn jäsenjärjestöjen vuotuisessa ECMA-seminaarissa.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?