11.9.2022 Liikenne Kuinka sähkötaksien lataus voitaisiin järjestää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”On käsittämätöntä, ettei Helsinki-Vantaan lentoaseman taksien keräilyalueelle ole saatu aikaiseksi latauspisteitä”, kritisoi Suomen Taksiliitto. Suomen Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola pohtii täyssähköisten taksiautojen latauksen haasteellisuutta. Perustoive on yksinkertainen, toiveen ratkaiseminen kaikkea muuta.– Takseille tulisi järjestää julkisia latauspisteitä sinne, missä taksit seisovat odottamassa asiakkaita.Jaakolaa närästää maan suurimman lentoaseman tilanne.– On käsittämätöntä, ettei Helsinki-Vantaan lentoaseman taksien keräilyalueelle ole saatu aikaiseksi latauspisteitä. Siellä on valmiina liikenteenohjaus ja sähkönkin luulisi riittävän. Kuitenkin Finavia edellytti kilpailutuksessaan toimijoilta tiettyä määrää täyssähköisiä takseja, Jaakola äimistelee.Hänen mukaansa esimerkkiä voisi hakea Oslosta.– Siellä käytetään taksiasemilla induktiivista latausta, jolloin taksit lataantuvat automaattisesti asiakkaita odottaessaan.Jaakolan esiintuoma lataustapa on langaton ja perustuu sähkömagneettiseen induktioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkötaksien määrä kasvussaLiikenteessä olevien täyssähköisten taksien määrät ovat kasvussa. Traficomin tilastojen mukaan huhtikuun lopussa Manner-Suomessa oli rekisterissä 296 täyssähköistä taksia, elokuun alussa jo 566 täyssähkötaksia, joista henkilöautoja oli 555. Elokuun alussa taksiliikennekäytössä oli kaikkiaan 13 973 ajoneuvoa.VTT: taksien lataus ratkaistavaKuten Moottori aiemmin kertoi, on VTT huolissaan siitä, kuinka ratkaistaan julkisen liikenteen sähköistyminen ja lataustarpeet. VTT:n mukaan liikenteen sähköistymisen onnistumisen yksi kivijalka on turvata tehokkaasti kaupallisten ajoneuvojen, kuten taksien ja pakettiautojen, sähköistymisen edellytykset.Moottorin haastatteleman VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aallon mukaan erityisesti taksien ja pakettiautojen sähköistäminen on matalalla roikkuva hedelmä ja merkittävää päästöjen leikkaamiselle. Pakettiautojen pienhiukkaspäästöt muodostavat esimerkiksi Helsingissä peräti 33 % kaikista liikenteen pienhiukkaspäästöistä. Sähkötaksien ja pakettiautojen määrä kasvaa tulevaisuudessa, mutta nykyinen latausverkosto ei riitä kattamaan kasvua.Taksitolppia siirtyy latauksen perässäTaksiyhtiö Menevä Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen kertoo yrityksellään olevan aktiivisessa ajossa noin 130 sähkötaksia. Taksiautojen latauksen suhteen Halminen uskoo markkinoiden ohjaukseen: takseille syntyy heidän tarvitsemiaan palveluita yksityisten toimijoiden voimin.– Osa taksitolpista siirtyy sinne, missä latausinfra on. Hyvän latausinfran rakentaminen on myös taksiyritysten keskinäinen kilpailutekijä. Me olemme rakentaneet oman latausaseman, jolla turvaamme väreissämme toimivien taksien toimintakyvyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToiveissa useita suurteholatureitaCabonline Finland Oy toimii Suomessa pääkaupunkiseudulla ja Oulun alueella, kahdella eri tuotemerkillä, jotka ovat Kovanen ja FixuTaxi.Cabonline Finlandin operatiivinen johtaja Lasse Huttunen tuo esiin, että sähkötaksien latauksen nykyhaasteet ovat merkittäviä.– Taksit tarvitsevat laajoja, usean suurteholaturin latauspisteitä lähelle niitä paikkoja missä taksit odottavat asiakkaita. Latauskentällä tulisi olla niin paljon latauspisteitä, että jonottamisen todennäköisyys saadaan minimoitua. Tässä ollaan kuitenkin vielä lapsenkengissä.Huttunen huomauttaa, että esimerkiksi taksiasemilla ei lupauksista huolimatta ole vielä latauspisteitä.– Myös lentokentän tai satamien yhteyteen tarvittaisiin erityisesti takseja palvelevia latausasemia. Vaikka kaupallinen latausverkosto laajeneekin vauhdikkaasti, niin verkostoa rakennetaan kuluttajien ehdoilla. Ammattiautoilijat kaipaavatkin myös heidän tarpeisiinsa räätälöityjä latausratkaisuja, Huttunen kiteyttää.Lataustarpeet moninaisiaTaksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäisen mukaan lataustarpeet ovat moninaisia.– Ensinnäkin latausasemien tulee olla riittävän tehokkaita, jotta autoa ei tarvitse pitää johdon päässä pitkää aikaa.Taksiliikenne on Pentikäisen mukaan luonteeltaan suhteellisen paikallista mutta toisaalta ennakoimatonta, joten latausasemien pitäisi sijaita myös sielläpäin, minne asiakas haluaa mennä.– Ei tietenkään joka niemessä ja notkelmassa, mutta niitä pitää joka tapauksessa olla maantieteellisesti kattavasti.Pentikäisen mukaan olisi ”hiukan haastavaa ” jos taksitoimijana he alkaisivat valtaamaan markettien tai muiden julkisten paikkojen latausasemia.– Sen sijaan tulisi olla ammattiliikenteelle tarkoitettuja suurteholatausasemia. Takseilla ei usein ole käytössään mitään bussivarikko-tyyppistä aluetta, moni yrittäjistä ja kuljettajista pitää autoa kotipihassaan. Yksi vaihtoehto voisi olla esim. merkityksellisen tuen ulottaminen tällaisen latausaseman hankkimiseen.Taksiliikenteen merkittävät solmukohdat ovat vielä erikseen.– Toki myös taksiasemilla ja esimerkiksi suurissa taksien odotusterminaaleissa (satamat, lentoasemat) tulisi olla latausmahdollisuus.Suurtehoa taksiasemilleLähitaksin vt. toimitusjohtaja Pasi Rokosa tuo esiin, että taksiasemien yhteyteen tulisi rakentaa yhteiskunnan subventoimana suurteholatausasemia.– Se säästäisi ympäristöä sekä auttaisi taksiyrittäjiä merkittävässä investointipäätöksessään. On myös huomioitava, että Uudellamaalla iso osa taksiyrittäjistä asuu kerrostaloissa, eikä latausratkaisu ole vielä edennyt riittävällä nopeudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenteen sähköistymisen taustalla kovat päästötavoitteet Taksien sähköistyminen ja latausratkaisut liittyvät Suomen kunnianhimoisiin päästötavoitteisiin, joiden keskiössä on siirtymä pois fossiilisista polttoaineista. Hallitusohjelman sekä energia- ja ilmastostrategian mukainen tavoite on, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tavoitteita tukemaan on laadittu Fossiilittoman liikenteen tiekartta, joka ulottuu vuoteen 2030 asti. Se tarkoittaa keinokokonaisuutta, jolla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt aluksi puolitetaan, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Liikenteen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on hieman alle viidennes, henkilöautojen osuus kokonaispäästöistä on laskentatavasta riippuen 9–11 prosenttia. Liikenteen päästöt jakaantuvat eri kulkutapojen kesken seuraavasti: Tilastokeskuksen ja VTT:n käyttämän laskentatavan (osuus päästöistä ilman LULUCF-sektoria) mukaan tieliikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä 20,6 %, josta henkilöautoliikenteen osuus on 10,8 %, kuorma-autoliikenteen 6,8 %, pakettiautoliikenteen 1,7 % ja linja-autojen 0,9 %. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: VTT, Suomen Taksiliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, taksiyhtiöta:2:{i:0;s:6:"119863";i:1;s:6:"119766";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen