21.9.2016

Kumipyörät liikkuvat yhä vinhemmin

liikenne

Kuljetusyritysten talous on kehittynyt suotuisasti.

Kuljetusyritysten talous kehittyi suotuisasti kesäkauden aikana, kertoo tuore SKAL Kuljetusbarometri. Liikevaihdon ja kannattavuuden kehitystä ennustavat viisarit asettuivat alan kyselyssä plussan puolelle. Sekin selvisi, että kysynnän veturina on edelleen eteläisen Suomen infrarakennusbuumi.

Joka neljäs kuljetusyritys (26 %) kuljetti kesän aikana enemmän tavaraa kuin keväällä sekä tonneina että ajosuoritteena (km/kk).

Kilometrejä kertyi melko tasaisesti koko maassa ja eri kuljetuslajeissa. Pääkaupunkiseudun kuljetuksia kuten Keski-Pasilan työmaata hoitamaan saapui kalustoa maakunnista asti.

Ruuhka-Suomen infrahankkeissa kuljetettiin monipuolisesti massatavaraa, kappaletavaraa ja maa-aineksia. Myös näihin kuljetuslajeihin liittyvä liikevaihto oli kehittynyt varsin suotuisasti kesän aikana ympäri Suomea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiilijalanjälkeä seuraten

Suomen tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä 15 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Paketti- ja kuorma-autoliikenne tuottavat noin kolmanneksen kaikista liikenteen päästöistä.

Hiilijalanjälki kertoo kuljetuksen ympäristökuormituksesta. Hiilijalanjäljen mittaamisessa voidaan huomioida seikkoja kuten polttoaineen laatu ja kulutus, kuorma ja täyttöaste sekä kuljettajan ajotapa ja reitti.

Puolet tuoreeseen kyselyyn vastanneista kuljetusyrittäjistä on sitä mieltä, että hiilijalanjälkeä tulisi seurata ajoneuvokohtaisesti esimerkiksi vuositasolla. Näistä vastaajista 11 prosenttia oli ehdottomasti tätä mieltä, muut hieman empivämmin.

Vastaavasti 15 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, ettei hiilijalanjäleä tulisi seurata ajoneuvokohtaisesti.

Kuusi prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kuljetuksen hiilijalanjäljen (hiilidioksidipäästöt) seuranta toisi lisäarvoa vastaajan yritykselle. Ja 32 prosenttia oli sitä mieltä, että lisäarvoa tulisi mahdollisesti.

Automaattinen eCall kiinnostaa

Yli puolet kuljetusyrittäjistä suhtautui kuorma-autoihin asennettavaan eCall-laitteeseen myönteisesti ja kuudennes kielteisesti. Vajaa puolet olisi valmis avaamaan lastitiedot viranomaiselle onnettomuustilanteessa varmasti ja kolmannes mahdollisesti. Vain neljä prosenttia suhtautui lastitietojen luovuttamiseen kielteisesti.

E-call-järjestelmä välittää onnettomuustilanteessa hätäkeskukseen automaattisesti tiedon onnettomuuspaikasta ja auton suunnasta sekä avaa auton ja hätäkeskuksen välille puhe- ja viestiyhteyden. Laitteen asennus tulee pakolliseksi uusiin tyyppihyväksyttyihin henkilö- ja pakettiautoihin keväällä 2018

Mikä on Kuljetusbarometri?

Kuljetusalan tunnelmat käyvät ilmi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n Kuljetusbarometristä. Kyselytutkimus lähetetään noin 4 300 jäsenyrittäjälle ja tehdään kolmasti vuodesssa.

Kuluvan vuoden kolmanteen sähköiseen kyselyyn vastasi 585 jäsenyritystä. Vastaajat edustivat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Kysely toteutettiin 7.–13.9. välisenä aikana.

www.skal.fi

Lähde: SKAL Kuva: Santeri Petrell

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat