21.9.2016 Liikenne Kumipyörät liikkuvat yhä vinhemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuljetusyritysten talous on kehittynyt suotuisasti. Kuljetusyritysten talous kehittyi suotuisasti kesäkauden aikana, kertoo tuore SKAL Kuljetusbarometri. Liikevaihdon ja kannattavuuden kehitystä ennustavat viisarit asettuivat alan kyselyssä plussan puolelle. Sekin selvisi, että kysynnän veturina on edelleen eteläisen Suomen infrarakennusbuumi.Joka neljäs kuljetusyritys (26 %) kuljetti kesän aikana enemmän tavaraa kuin keväällä sekä tonneina että ajosuoritteena (km/kk).Kilometrejä kertyi melko tasaisesti koko maassa ja eri kuljetuslajeissa. Pääkaupunkiseudun kuljetuksia kuten Keski-Pasilan työmaata hoitamaan saapui kalustoa maakunnista asti.Ruuhka-Suomen infrahankkeissa kuljetettiin monipuolisesti massatavaraa, kappaletavaraa ja maa-aineksia. Myös näihin kuljetuslajeihin liittyvä liikevaihto oli kehittynyt varsin suotuisasti kesän aikana ympäri Suomea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilijalanjälkeä seuratenSuomen tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä 15 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Paketti- ja kuorma-autoliikenne tuottavat noin kolmanneksen kaikista liikenteen päästöistä.Hiilijalanjälki kertoo kuljetuksen ympäristökuormituksesta. Hiilijalanjäljen mittaamisessa voidaan huomioida seikkoja kuten polttoaineen laatu ja kulutus, kuorma ja täyttöaste sekä kuljettajan ajotapa ja reitti.Puolet tuoreeseen kyselyyn vastanneista kuljetusyrittäjistä on sitä mieltä, että hiilijalanjälkeä tulisi seurata ajoneuvokohtaisesti esimerkiksi vuositasolla. Näistä vastaajista 11 prosenttia oli ehdottomasti tätä mieltä, muut hieman empivämmin.Vastaavasti 15 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, ettei hiilijalanjäleä tulisi seurata ajoneuvokohtaisesti.Kuusi prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kuljetuksen hiilijalanjäljen (hiilidioksidipäästöt) seuranta toisi lisäarvoa vastaajan yritykselle. Ja 32 prosenttia oli sitä mieltä, että lisäarvoa tulisi mahdollisesti.Automaattinen eCall kiinnostaaYli puolet kuljetusyrittäjistä suhtautui kuorma-autoihin asennettavaan eCall-laitteeseen myönteisesti ja kuudennes kielteisesti. Vajaa puolet olisi valmis avaamaan lastitiedot viranomaiselle onnettomuustilanteessa varmasti ja kolmannes mahdollisesti. Vain neljä prosenttia suhtautui lastitietojen luovuttamiseen kielteisesti.E-call-järjestelmä välittää onnettomuustilanteessa hätäkeskukseen automaattisesti tiedon onnettomuuspaikasta ja auton suunnasta sekä avaa auton ja hätäkeskuksen välille puhe- ja viestiyhteyden. Laitteen asennus tulee pakolliseksi uusiin tyyppihyväksyttyihin henkilö- ja pakettiautoihin keväällä 2018Mikä on Kuljetusbarometri?Kuljetusalan tunnelmat käyvät ilmi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n Kuljetusbarometristä. Kyselytutkimus lähetetään noin 4 300 jäsenyrittäjälle ja tehdään kolmasti vuodesssa.Kuluvan vuoden kolmanteen sähköiseen kyselyyn vastasi 585 jäsenyritystä. Vastaajat edustivat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Kysely toteutettiin 7.–13.9. välisenä aikana.www.skal.fiLähde: SKAL Kuva: Santeri PetrellMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?