28.4.2020 Liikenne Kuolonkolariin syypää juoppokuski on usein sarjarattijuoppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennetutkija toivoo ongelmakuskeille eli toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyville pakollisia alkolukkoja ja ajo-oikeuden nykyistä harkitumpaa myöntämistä. Juopunut kuolonkolarin aiheuttaja on yllättävän usein sarjarattijuoppo. Vuosina 2014–18 kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien juopuneista aiheuttajakuljettajista yli kolmannes eli 38 prosenttia oli uusijoita eli sarjarattijuoppoja. Näillä kuolonkolarien aiheuttajilla oli siis kontollaan yksi tai useampia aiempia rattijuopumusrangaistuksia onnettomuutta edeltävän viiden vuoden aikana. Tiedot tulivat ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyn pitämässä esitelmässä webinaarissa, jonka järjestivät yhdessä OTI, Suomen Liikennelääketieteen yhdistys ja Liikenneturva. – Näin se on, ikävä kyllä, ollut jo vuosikausia. Sarjarattijuoppous on ongelma, joka vaan jatkuu ja jatkuu, Räty taustoittaa. – Ja varsin merkittävällä osalla näistä nyt tutkituista aiheuttajakuskeista oli taustallaan useita rattijuopumustuomioita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Holtitonta ajamista Rädyn mukaan useimmissa juopuneiden kuljettajien aiheuttamissa kuolonkolareissa on taustalla monenlaista holtittomuutta. Tutkituissa kuolonkolareissa kuskeista 70 prosentilla ei ollut esimerkiksi turvavyötä kiinnitettynä. – Tyypillisesti näiden kuolonkolarien taustalla on myös törkeitä ylinopeuksia ja vanha ajokalusto. Juoppokuskeilla on myös usein suuria elämänhallinnan ongelmia kuten alkoholismia, Räty valottaa. Terävyyttä ajo-oikeuden myöntämiseen Valtaosalla tutkituista vuosien 2014–2018 kuolonkolarikuskeista oli ajo-oikeus onnettomuushetkellä voimassa. Työkseen liikennevahinkojen määriä ja syitä tarkasteleva Räty on moneen kertaan pohtinut, onko ajo-oikeuden myöntäminen rattijuoppouteen syyllistyneille liian helläkätistä. – On selvää, ettei autoa muovikortilla ajeta, mutta olisi silti vakavasti syytä harkita, tulisiko rattijuopumuksen vuoksi menetetyn ajo-oikeuden palauttamisen kriteerejä tiukentaa, Räty pohtii. Auttaisiko pakollinen alkolukko? Räty väläyttää tuttua, mutta monella tavalla tutkimuksissakin tehokkaaksi todennettua keinoa. – Yksi ratkaisu ongelmaan olisi pakollinen alkolukko, jota ilman auto ei käynnistyisi. Se olisi ainakin osassa tapauksista varmasti tehokas keino estämään liikkeellelähtö, kuskilla kun ilmiselvästi ei oma harkintakyky riitä jättää autoilua väliin, jos ei ole ajokunnossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhä vakava uhka Vaikka liikenneonnettomuuksien määrä on virallisen tilaston mukaan laskenut Suomessa, on liikenne edelleen vakava uhka kansalaisten terveydelle ja omaisuudelle. Vakuutusyhtiöt maksavat vuosittain korvauksia noin 100 000 liikennevahingosta. Tuhansia ihmisiä kuolee tai vammautuu liikenteessä joka vuosi. Mikä on Onnettomuustietoinstituutti? Onnettomuustietoinstituutti (OTI) koordinoi kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien riippumatonta tutkintaa ja hallinnoi niistä kerättyä tietoa sekä muita liikennevahinkotilastoja. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. OTIn liikennevahinkotilasto sisältää vakuutusyhtiöiltä saadut laajat vuosittaiset liikennevahinkotilastot heidän korvaamistaan liikennevahingoista. OTIn onnettomuusraporteista löytyvät tutkijalautakuntien tutkimista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tehdyt raportit, joita vuosi- ja osavuosiraporttien lisäksi ovat teemaraportit esimerkiksi eri ikäryhmien ja ajoneuvojen onnettomuuksista. Onnettomuustietoja voidaan hyödyntää liikenneturvallisuustyössä ja tieteellisessä tutkimuksessa. Puolueeton tutkimustieto myös pitää liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaiset ajan tasalla. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku