28.4.2020 Liikenne Kuolonkolariin syypää juoppokuski on usein sarjarattijuoppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennetutkija toivoo ongelmakuskeille eli toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyville pakollisia alkolukkoja ja ajo-oikeuden nykyistä harkitumpaa myöntämistä. Juopunut kuolonkolarin aiheuttaja on yllättävän usein sarjarattijuoppo. Vuosina 2014–18 kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien juopuneista aiheuttajakuljettajista yli kolmannes eli 38 prosenttia oli uusijoita eli sarjarattijuoppoja.Näillä kuolonkolarien aiheuttajilla oli siis kontollaan yksi tai useampia aiempia rattijuopumusrangaistuksia onnettomuutta edeltävän viiden vuoden aikana.Tiedot tulivat ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyn pitämässä esitelmässä webinaarissa, jonka järjestivät yhdessä OTI, Suomen Liikennelääketieteen yhdistys ja Liikenneturva.– Näin se on, ikävä kyllä, ollut jo vuosikausia. Sarjarattijuoppous on ongelma, joka vaan jatkuu ja jatkuu, Räty taustoittaa.– Ja varsin merkittävällä osalla näistä nyt tutkituista aiheuttajakuskeista oli taustallaan useita rattijuopumustuomioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHoltitonta ajamistaRädyn mukaan useimmissa juopuneiden kuljettajien aiheuttamissa kuolonkolareissa on taustalla monenlaista holtittomuutta. Tutkituissa kuolonkolareissa kuskeista 70 prosentilla ei ollut esimerkiksi turvavyötä kiinnitettynä.– Tyypillisesti näiden kuolonkolarien taustalla on myös törkeitä ylinopeuksia ja vanha ajokalusto. Juoppokuskeilla on myös usein suuria elämänhallinnan ongelmia kuten alkoholismia, Räty valottaa.Terävyyttä ajo-oikeuden myöntämiseenValtaosalla tutkituista vuosien 2014–2018 kuolonkolarikuskeista oli ajo-oikeus onnettomuushetkellä voimassa. Työkseen liikennevahinkojen määriä ja syitä tarkasteleva Räty on moneen kertaan pohtinut, onko ajo-oikeuden myöntäminen rattijuoppouteen syyllistyneille liian helläkätistä.– On selvää, ettei autoa muovikortilla ajeta, mutta olisi silti vakavasti syytä harkita, tulisiko rattijuopumuksen vuoksi menetetyn ajo-oikeuden palauttamisen kriteerejä tiukentaa, Räty pohtii.Auttaisiko pakollinen alkolukko?Räty väläyttää tuttua, mutta monella tavalla tutkimuksissakin tehokkaaksi todennettua keinoa.– Yksi ratkaisu ongelmaan olisi pakollinen alkolukko, jota ilman auto ei käynnistyisi. Se olisi ainakin osassa tapauksista varmasti tehokas keino estämään liikkeellelähtö, kuskilla kun ilmiselvästi ei oma harkintakyky riitä jättää autoilua väliin, jos ei ole ajokunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä vakava uhkaVaikka liikenneonnettomuuksien määrä on virallisen tilaston mukaan laskenut Suomessa, on liikenne edelleen vakava uhka kansalaisten terveydelle ja omaisuudelle. Vakuutusyhtiöt maksavat vuosittain korvauksia noin 100 000 liikennevahingosta. Tuhansia ihmisiä kuolee tai vammautuu liikenteessä joka vuosi. Mikä on Onnettomuustietoinstituutti? Onnettomuustietoinstituutti (OTI) koordinoi kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien riippumatonta tutkintaa ja hallinnoi niistä kerättyä tietoa sekä muita liikennevahinkotilastoja. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. OTIn liikennevahinkotilasto sisältää vakuutusyhtiöiltä saadut laajat vuosittaiset liikennevahinkotilastot heidän korvaamistaan liikennevahingoista. OTIn onnettomuusraporteista löytyvät tutkijalautakuntien tutkimista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tehdyt raportit, joita vuosi- ja osavuosiraporttien lisäksi ovat teemaraportit esimerkiksi eri ikäryhmien ja ajoneuvojen onnettomuuksista. Onnettomuustietoja voidaan hyödyntää liikenneturvallisuustyössä ja tieteellisessä tutkimuksessa. Puolueeton tutkimustieto myös pitää liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaiset ajan tasalla. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan