18.12.2022 Liikenne Kysely: Sähköauton lataajat suosivat sovellusta maksutapana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Nuoremmat eivät näe ongelmaa erilaisten sovellusten käyttämisessä, kun taas yli 60-vuotiaat asiakkaat haluaisivat maksaa pankkikortilla.” Sähköauton virta alkaa ehtyä ja auto pitäisi ladata kesken matkan. Mutta milläs tunnistelätkällä tai latausoperaattorin sovelluksella se latauspömpeli nyt taas heräsikään käyttöön kätevimmin ja kenen latauspisteitä tässä lähistöllä ylipäätään olikaan? Arkiset lataustarpeet tulisi saada tyydytettyä mahdollisimman jouhevasti ja joutuisasti, mitä rivakammin akkuihin saa ladattua ajokilometrejä, sen parempi. Ja jos latauspaikalle löytäminen, latauksen käynnistäminen ja sen maksaminen onnistuisivat kätevästi ja ennakoidusti, jatkuisi matka sähköautolla tai ladattavalla hybridillä mahdollisimman vähin vaivoin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysely paljastaa tyytyväisyyden Tuore kyselytutkimus tiivistää hyvin alussa kuvatut arkiset sähköiset liikkumishaasteet. – Sähköautojen määrä Suomen liikenteessä on kasvanut lähes räjähdysmäisesti viime vuosina, ja tämä asettaa kasvavia paineita asiakkaiden tyytyväisyyden edellytysten luomiselle ja ylläpitämiselle, Heidi Laitinen, EPSI Rating Suomen maajohtaja, taustoittaa tutkimusta, jossa mitattiin asiakaskokemusta pohjoismaisittainkin vertaillen. – Haluamme tutkimuksillamme tuoda esiin asiakkaiden näkemiä haasteita ja sitä, miten toimiala voi kehittyä asiakkaan näkökulmasta. Pohjoismaihin verrattuna Suomi on asiakastyytyväisyydessä kärjessä. Norjassa, jossa sähköautojen ekosysteemi on kehittyneempi, asiakkailla on korkeammat vaatimukset ja siellä asiakastyytyväisyys on jonkin verran alhaisempaa, kuin Suomessa ja Ruotsissa. EPSI Ratingin asiakastyytyväisyysindeksiksi mitataan toimialalla 74,7, kun asteikolla 0–100 voidaan pitää nyrkkisääntönä 0–60 tarkoittavan tyytymättömiä, 60–75 tyytyväisiä ja yli 75 erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Maksutavat jakavat kantoja Yli puolet EPSI Ratingin kyselyyn vastaajista suosisi vapaan valinnan saadessaan sovellusta, joko operaattorin omaa tai useamman operaattorin pisteillä toimivaa. Näistä selvästi suurempi osa, kaikista vastaajista 38 %, suosisi latausoperaattorikohtaista sovellusta. Debit-/creditkorttia suosisi hieman alle viidennes ja tägejä/lataustunnisteita noin joka kuudes. Ikäryhmä jakaa kantoja vahvasti. Ensisijaisissa maksutavoissa on huomattavia eroja eri ikäryhmien välillä. – Hieman yksinkertaistaen, nuoremmat asiakkaat eivät näe ongelmaa erilaisten sovellusten käyttämisessä, kun taas yli 60-vuotiaat asiakkaat puolestaan haluaisivat maksaa pankkikortilla. Myös tägien suosio suhteessa sovelluksiin erottaa iäkkäintä ryhmää muista, Laitinen erittelee tuloksia. Latauskokemus koostuu monesta Sähköautoilijan saama latauskokemus on kudelma, jonka osasia ovat latausaseman saavutettavuus kuten etäisyys ajoreitiltä ja latauspisteen kätevä sijainti, itse lataustapahtuma ja sen sujuvuus sekä lataussähköstä maksaminen. – On tietysti selvää, että harvakseltaan ripoteltu tai muuten hankaliksi koetuille paikoille ripoteltu latauspisteverkosto aiheuttaa ongelmia sujuvan ja kitkattoman kokemuksen luomisessa, Laitinen huomauttaa. Hänestä olisi tärkeää, että esimerkiksi latausasemien siisteydestä on huolehdittu. Näin talvisin osa siisteyttä on tietty latauspaikan mahdollisten lumiesteiden poisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin lataustoiveita tutkittiin EPSI Data Collection Services haastatteli Sähköautojen latauspisteet 2022 -tutkimukseen 1 095 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta henkilöä, joista 335 vastasi tutkimuksen pitempään osioon. Lomake sisälsi yli 50 kysymystä, ja suurimpaan osaan on vastattu asteikolla 1–10. Haastattelut tehtiin 11.11–1.12.2022. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen. Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit ovat kuluttajilla yleisesti haarukassa noin +/- 2. EPSI Rating on voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio, jonka omistaa Swedish Institute for Quality (SIQ), jonka puolestaan omistaa Ruotsin valtio. EPSI Rating perustettiin EU-tutkimushankkeena Tukholman kauppakorkeakoulussa vuonna 1989, ja organisaatio on toteuttanut Suomessa kansallisia laatuindeksejä mittaavia toimialatutkimuksia vuodesta 1999. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: EPSI Rating Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?