19.10.2021

Lahden eteläinen kehätie: siltakansia korjattu, liikennemerkit asennettu

Sillankansien ongelmista pahimmat korjataan tässä kuussa, loput siltatyöt tehdään ensi kesänä. Peräti 500 liikennemerkin viitoitusurakka on jo valmis, mutta nurmikon juurruttaminen odottaa tulevaa kesää.

Lahden eteläinen kehätie on ollut käytössä joulukuusta 2020. Tietyö on tuonut merkittäviä etuja: liikenne on tullut turvallisemmaksi ja sujuvammaksi jopa 20 000 päivittäisen autoilijan osalta.

Viime kesänä havaitut päällysteongelmat sillankansilla saadaan hankalimmilta paikoin korjattua kuluvan lokakuun aikana.

– Yllättäviä murheita aiheutti tänä kesänä kehätien päällyste, jossa huomattiin kesän aikana muodonmuutoksia siltakansilla. Olemme yhdessä urakoitsijoiden kanssa selvittäneet mistä muodonmuutokset ovat johtuneet. Selvitykset jatkuvat, mutta pahimmat paikat korjataan lokakuun aikana ja loput vaurioituneet kohdat korjataan kesäkaudella 2022, yksi tiehankkeen projektipäälliköistä Janne Wikström Väylävirastolta kertoo.

Kehätien rakennussavotta oli käynnissä ollessaan Suomen suurin tierakennushanke 275 miljoonan euron kustannusarviolla. Työt valtatien 12 osalta alkoivat keväällä 2018. Tavoiteaikataulun mukaisesti valtatie 12 avattiin liikenteelle vuoden 2020 lopulla. Moottori seurasi kattavasti valtakunnallisesti ja liikenteellisesti merkittävän tiehankkeen edistymistä.

Wikström kertoo, että viimeistelytöitä tehdään vuonna 2021 ja viimeinen päällystekerros tehdään vuonna 2023.

– Viimeistelytyöt valmistuivat tänä vuonna – Liipolan virkistysalue sekä Patomäen kentät – jotka tosin tarvitsevat vielä nurmikonjuurtumisaikaa ensi kesäkauteen asti. Näiden lisäksi kehätien ympäristössä on toteutettu mittava viitoitusurakka, jossa 500 opastetta on vaihdettu uusiin – osin uusien reittien takia, osin viime kesänä käyttöön tulleiden uusien liikennemerkkien seurauksena, projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen Väylävirastolta taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuoden etuajassa, budjetissa pysyen

Lahden eteläisen kehätien rakentaminen käynnistyi vuonna 2017 ja uusi tie otettiin liikenteelle joulukuussa 2020. Uusi kehätie valmistui budjetissa, alkuperäistä suunnitelmaa laajemmassa kokonaisuudessa ja noin vuoden etuajassa.

Kehätie muodostuu 13 kilometristä uutta moottoriliikenne- ja moottoritietä ja Lahden eteläisestä sisääntulotiestä eli Uudenmaankadun nelikaistaistamisesta.

Lahden ohitustie

Kolme tavoitetta, kaksi palkintoa

Mittavalla tiehankkeella oli kolme tavoitetta:

  • Sujuvampi ja turvallisempi liikenne
  • Elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämisen edellytysten parantaminen
  • Viihtyisämpi asuinympäristö ja pohjaveden pilaantumisen ehkäiseminen

Väyläviraston asiantuntija-arvion mukaan Lahden eteläinen kehätie on synnyttänyt Suomeen täysin uuden logistisen vyöhykkeen, josta on alle tunnin ajomatka Helsinki–Vantaan lentoasemalle ja Vuosaaren satamaan sekä aiempaa sujuvammat liikenneyhteydet kaikkialle maahan.

Uudelle logistiikkavyöhykkeelle on jo sijoittunut yrityksiä, joiden sijoittumisvaihtoehdot ovat ulottuneet myös Suomen ulkopuolelle.

Väyläviraston mukaan myös raskas liikenne on löytänyt uuden kehätien. Raskaan liikenteen määrä on vähentynyt noin kolmannekseen vanhalla Lahden ja Hollolan keskustan sekä pohjavesialueen läpi kulkevalla valtatiellä 12. Kaiken kaikkiaan liikenne on tullut turvallisemmaksi ja sujuvammaksi jopa 20 000 päivittäisen autoilijan osalta.

Väyläviraston Vt 12 Lahden eteläinen kehätie -hanke palkittiin syys–lokakuun vaihteessa kahdella rakennusalan palkinnolla. Maanrakennusalan neuvottelukunta MANK ry:n arvostetulla Iso-Tömppä-palkinnolla. Lahden Rakentajien Yhdistys valitsi Väyläviraston Vuoden Rakentajaksi, perusteena kehätiehanke.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Jari Saarentaus Lähde: Väylävirasto 

a:9:{i:0;s:5:"62052";i:1;s:5:"86596";i:2;s:5:"61945";i:3;s:5:"87396";i:4;s:5:"61371";i:5;s:5:"86755";i:6;s:5:"62051";i:7;s:5:"62050";i:8;s:5:"62048";}

Luetuimmat