4.5.2023 Autoilu Lataa autosi ilmaiseksi ja tue kehitystä – VTT tutkii latausta Otaniemessä VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologian tutkimuskeskus VTT pyrkii ottamaan kehityskentän haltuun myös sähköautojen latauksessa. Lataustietojen lisäksi VTT:tä kiinnostavat teknologiat ja kumppanit. Espoon Otaniemessä sijaitsevan VTT:n Futurehub-päärakennuksen pihalla odottaa kahdeksan uuden uutukaista sähköautojen latauspaikkaa. Suurtehoisia latauspisteitä on kaksi ja niissä nököttävät Kempowerin tutut latauspisteet. Sen lisäksi löytyy kuusi AC-latauspistettä 22 kW maksimiteholla. Latauskenttä on nyt avattu julkiseen käyttöön kenelle tahansa kiinnostuneelle. Sähköä saa kännykällä täytettävää tietolomaketta vastaan: mikä auto on kyseessä ja millaisessa käytössä. Marko Antila VTT:ltä. VTT:n Marko Antila valottaa, että sinänsä tavallisen näköisen latauspaikkakentän salaisuus piilee rakenteissa. Omien latauspaikkojen lisäksi sähköt on vedetty valmiiksi kuuteen muuhun latausruutuun, joissa voidaan kokeilla erilaisia latausratkaisuja. Paikkoihin otetaan myös yhteistyökumppaniyrityksiä ja ensimmäiset pilottikokeiluja tekevät yritykset ovat jo mukana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeasti päivitettävä ratkaisu Betonikansirakenteen ansiosta koko latauskenttä on päivitettävissä nopeassakin tahdissa, jos lataustehoja tarvitsee nostaa tai infraa päivittää. VTT:n Marko Paakkinen mainitsee muun muassa mahdollisuuden kokeilla akkupohjaista sähkön välivarastoa ja 2025 arvioitua yhteyttä VTT:n omaan älykkään sähköverkon Smart Grid Labiin. Toinen mielenkiintoinen kokeilukohde on langaton lataus ja latauspisteille on tehty varaus langattoman latauksen alustalle, joka asennetaan kentälle vuoden 2023 aikana. Testauksessa myös kyberturvallisuus Futurehubin kahdeksan paikan latauskentällä ei toki yksin pitkälle pötkitä, minkä takia projekti on osa Otaniemen ja Espoon alueen Zemhub-latauskenttäpilotteja. Varsinaisen lataamisen sähkötekniikan ja eri latausmuotojen (työpäivä, asiointi, työkoneiden, raskaan kaluston ja V2G eli autosta verkkoon tapahtuvan latauksen) lisäksi latauspiloteissa kokeillaan latausratkaisujen kyberturvallisuutta. Kaksi startupia mukana Latauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark. KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia. iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba). Lataus tulee olemaan ensi alkuun ilmaista, mutta kun startup-yritykset saavat palvelunsa avattua, lataus tulee muuttumaan maksulliseksi. Pilotointivaihe kestää vuoden ajan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: VTT, KotiCharge, iPark Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku