4.5.2023 Autoilu Lataa autosi ilmaiseksi ja tue kehitystä – VTT tutkii latausta Otaniemessä VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologian tutkimuskeskus VTT pyrkii ottamaan kehityskentän haltuun myös sähköautojen latauksessa. Lataustietojen lisäksi VTT:tä kiinnostavat teknologiat ja kumppanit. Espoon Otaniemessä sijaitsevan VTT:n Futurehub-päärakennuksen pihalla odottaa kahdeksan uuden uutukaista sähköautojen latauspaikkaa. Suurtehoisia latauspisteitä on kaksi ja niissä nököttävät Kempowerin tutut latauspisteet. Sen lisäksi löytyy kuusi AC-latauspistettä 22 kW maksimiteholla. Latauskenttä on nyt avattu julkiseen käyttöön kenelle tahansa kiinnostuneelle. Sähköä saa kännykällä täytettävää tietolomaketta vastaan: mikä auto on kyseessä ja millaisessa käytössä. Marko Antila VTT:ltä. VTT:n Marko Antila valottaa, että sinänsä tavallisen näköisen latauspaikkakentän salaisuus piilee rakenteissa. Omien latauspaikkojen lisäksi sähköt on vedetty valmiiksi kuuteen muuhun latausruutuun, joissa voidaan kokeilla erilaisia latausratkaisuja. Paikkoihin otetaan myös yhteistyökumppaniyrityksiä ja ensimmäiset pilottikokeiluja tekevät yritykset ovat jo mukana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeasti päivitettävä ratkaisu Betonikansirakenteen ansiosta koko latauskenttä on päivitettävissä nopeassakin tahdissa, jos lataustehoja tarvitsee nostaa tai infraa päivittää. VTT:n Marko Paakkinen mainitsee muun muassa mahdollisuuden kokeilla akkupohjaista sähkön välivarastoa ja 2025 arvioitua yhteyttä VTT:n omaan älykkään sähköverkon Smart Grid Labiin. Toinen mielenkiintoinen kokeilukohde on langaton lataus ja latauspisteille on tehty varaus langattoman latauksen alustalle, joka asennetaan kentälle vuoden 2023 aikana. Testauksessa myös kyberturvallisuus Futurehubin kahdeksan paikan latauskentällä ei toki yksin pitkälle pötkitä, minkä takia projekti on osa Otaniemen ja Espoon alueen Zemhub-latauskenttäpilotteja. Varsinaisen lataamisen sähkötekniikan ja eri latausmuotojen (työpäivä, asiointi, työkoneiden, raskaan kaluston ja V2G eli autosta verkkoon tapahtuvan latauksen) lisäksi latauspiloteissa kokeillaan latausratkaisujen kyberturvallisuutta. Kaksi startupia mukana Latauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark. KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia. iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba). Lataus tulee olemaan ensi alkuun ilmaista, mutta kun startup-yritykset saavat palvelunsa avattua, lataus tulee muuttumaan maksulliseksi. Pilotointivaihe kestää vuoden ajan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: VTT, KotiCharge, iPark Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan