4.5.2023 Autoilu Lataa autosi ilmaiseksi ja tue kehitystä – VTT tutkii latausta Otaniemessä VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologian tutkimuskeskus VTT pyrkii ottamaan kehityskentän haltuun myös sähköautojen latauksessa. Lataustietojen lisäksi VTT:tä kiinnostavat teknologiat ja kumppanit. Espoon Otaniemessä sijaitsevan VTT:n Futurehub-päärakennuksen pihalla odottaa kahdeksan uuden uutukaista sähköautojen latauspaikkaa. Suurtehoisia latauspisteitä on kaksi ja niissä nököttävät Kempowerin tutut latauspisteet. Sen lisäksi löytyy kuusi AC-latauspistettä 22 kW maksimiteholla.Latauskenttä on nyt avattu julkiseen käyttöön kenelle tahansa kiinnostuneelle. Sähköä saa kännykällä täytettävää tietolomaketta vastaan: mikä auto on kyseessä ja millaisessa käytössä.Marko Antila VTT:ltä.VTT:n Marko Antila valottaa, että sinänsä tavallisen näköisen latauspaikkakentän salaisuus piilee rakenteissa. Omien latauspaikkojen lisäksi sähköt on vedetty valmiiksi kuuteen muuhun latausruutuun, joissa voidaan kokeilla erilaisia latausratkaisuja.Paikkoihin otetaan myös yhteistyökumppaniyrityksiä ja ensimmäiset pilottikokeiluja tekevät yritykset ovat jo mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeasti päivitettävä ratkaisuBetonikansirakenteen ansiosta koko latauskenttä on päivitettävissä nopeassakin tahdissa, jos lataustehoja tarvitsee nostaa tai infraa päivittää. VTT:n Marko Paakkinen mainitsee muun muassa mahdollisuuden kokeilla akkupohjaista sähkön välivarastoa ja 2025 arvioitua yhteyttä VTT:n omaan älykkään sähköverkon Smart Grid Labiin.Toinen mielenkiintoinen kokeilukohde on langaton lataus ja latauspisteille on tehty varaus langattoman latauksen alustalle, joka asennetaan kentälle vuoden 2023 aikana.Testauksessa myös kyberturvallisuusFuturehubin kahdeksan paikan latauskentällä ei toki yksin pitkälle pötkitä, minkä takia projekti on osa Otaniemen ja Espoon alueen Zemhub-latauskenttäpilotteja. Varsinaisen lataamisen sähkötekniikan ja eri latausmuotojen (työpäivä, asiointi, työkoneiden, raskaan kaluston ja V2G eli autosta verkkoon tapahtuvan latauksen) lisäksi latauspiloteissa kokeillaan latausratkaisujen kyberturvallisuutta.Kaksi startupia mukanaLatauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark.KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia.iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba).Lataus tulee olemaan ensi alkuun ilmaista, mutta kun startup-yritykset saavat palvelunsa avattua, lataus tulee muuttumaan maksulliseksi. Pilotointivaihe kestää vuoden ajan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: VTT, KotiCharge, iPark Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Autoilu Junamatkustaminen kasvussa erityisesti nuorilla – joka neljäs suunnittelee autoilun vähentämistä 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Autoilu Antti Nevalainen on Vuoden tiepalvelumies 2025 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster