4.5.2023

Lataa autosi ilmaiseksi ja tue kehitystä – VTT tutkii latausta Otaniemessä

VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen.

Teknologian tutkimuskeskus VTT pyrkii ottamaan kehityskentän haltuun myös sähköautojen latauksessa. Lataustietojen lisäksi VTT:tä kiinnostavat teknologiat ja kumppanit.

Espoon Otaniemessä sijaitsevan VTT:n Futurehub-päärakennuksen pihalla odottaa kahdeksan uuden uutukaista sähköautojen latauspaikkaa. Suurtehoisia latauspisteitä on kaksi ja niissä nököttävät Kempowerin tutut latauspisteet. Sen lisäksi löytyy kuusi AC-latauspistettä 22 kW maksimiteholla.

Latauskenttä on nyt avattu julkiseen käyttöön kenelle tahansa kiinnostuneelle. Sähköä saa kännykällä täytettävää tietolomaketta vastaan: mikä auto on kyseessä ja millaisessa käytössä.

Marko Antila VTT:ltä.

VTT:n Marko Antila valottaa, että sinänsä tavallisen näköisen latauspaikkakentän salaisuus piilee rakenteissa. Omien latauspaikkojen lisäksi sähköt on vedetty valmiiksi kuuteen muuhun latausruutuun, joissa voidaan kokeilla erilaisia latausratkaisuja.

Paikkoihin otetaan myös yhteistyökumppaniyrityksiä ja ensimmäiset pilottikokeiluja tekevät yritykset ovat jo mukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeasti päivitettävä ratkaisu

Betonikansirakenteen ansiosta koko latauskenttä on päivitettävissä nopeassakin tahdissa, jos lataustehoja tarvitsee nostaa tai infraa päivittää. VTT:n Marko Paakkinen mainitsee muun muassa mahdollisuuden kokeilla akkupohjaista sähkön välivarastoa ja 2025 arvioitua yhteyttä VTT:n omaan älykkään sähköverkon Smart Grid Labiin.

Toinen mielenkiintoinen kokeilukohde on langaton lataus ja latauspisteille on tehty varaus langattoman latauksen alustalle, joka asennetaan kentälle vuoden 2023 aikana.

Testauksessa myös kyberturvallisuus

Futurehubin kahdeksan paikan latauskentällä ei toki yksin pitkälle pötkitä, minkä takia projekti on osa Otaniemen ja Espoon alueen Zemhub-latauskenttäpilotteja. Varsinaisen lataamisen sähkötekniikan ja eri latausmuotojen (työpäivä, asiointi, työkoneiden, raskaan kaluston ja V2G eli autosta verkkoon tapahtuvan latauksen) lisäksi latauspiloteissa kokeillaan latausratkaisujen kyberturvallisuutta.

Kaksi startupia mukana

Latauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark.

KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia.

iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba).

Lataus tulee olemaan ensi alkuun ilmaista, mutta kun startup-yritykset saavat palvelunsa avattua, lataus tulee muuttumaan maksulliseksi. Pilotointivaihe kestää vuoden ajan.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: VTT, KotiCharge, iPark 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat