7.1.2017

Lentävä mainos – Junkers F.13

Junkers

Rimowa-matkalaukkujen valmistaja on rakentanut aikaa säästämättä ja alkuperäistä kunnioittaen replikan varhaisesta Junkers -matkustajalentokoneesta.

Junkers F.13 oli maailman ensimmäinen kokonaan alumiinirakenteinen matkustajalentokone. Kaksitasoisten koneiden aikakaudella myös yksitasoisuus oli mullistavaa ja toteutettu vieläpä ilman streevoja, vinoja siipitukia. Yksimoottorisessa koneessa oli avo-ohjaamo lentäjälle ja mekaanikolle, mutta lämmitetty matkustamo neljälle matkustajalle.

Junkers

Ensilennolla 25.6.1919 moottorina oli Daimler-Benzin valmistama 170-hevosvoimainen vesijäähdytetty rivimoottori, jatkossa nokalla vaihtuivat BMW:n ja Junkersin omat moottorit teholukeman kasvaessa vuosien saatossa aina 310:n asti. Myöhemmin lisenssivalmistuksessa siinä on käytetty myös ulkomaisten valmistajien ilmajäähdytteisiä tähtimoottoreita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaupallinen menestys

F.13 oli Junkersin ensimmäinen alusta asti kaupalliseen käyttöön tarkoitettu ja suunniteltu lentokone. Taustalla oli se, että saksalaiset eivät saaneet rauhansopimuksen mukaan käyttää ensimmäisestä maailmansodasta ylijäänyttä kalustoa.

Dessaussa rakennettu F.13 mullisti lentokoneenrakennuksen lisäksi koko lentomatkustuksen ja 1920-luvun lopulla 40 prosenttia kansainvälisestä lentomatkustajaliikenteestä lennettiin sillä.

Junkers

Nykymittapuulla 322 valmistunutta konetta valmistuksen loppuessa 1933 ei kuulosta paljolta, mutta Junkers F.13 oli käytössä Etelä-Amerikasta Kauko-Itään. Lisenssivalmistusta oli niin Yhdysvalloissa kuin Neuvostoliitossakin. Viimeinen kaupallinen lento lennettiin Brasiliassa vuonna 1951.

Nosti Suomen siivilleen

Junkers F.13 nosti myös Suomen siivilleen. F.13:lla lennettiin Aero Oy:n ensimmäinen lento Helsingistä Tallinnaan 20.3.1924. Aero operoi kaikkiaan seitsemällä F.13:lla aina vuoteen 1935 asti enimmäkseen kellukkeilla Katajanokan vesilentosatamasta.

Junkers

Aeron F.13 lentäjänään Gunnar Lihr sai julkisuutta vuonna 1928 löydettyään Huippuvuorilla kadonneen italialaisen ilmalaivan ja pelastaen yhden miehistön jäsenistä.

Junkers
Kuva: Finnair Oyj / Suomen Ilmailumuseon kuvakokoelmat

Aeron hankittua isompia Junkers Ju 52 -koneita kolme F:13:sta siirrettiin Merivartiolaitokselle. Sodan aikana niitä käytettiin tiedusteluun Ahvenanmerellä. Neljäs kone saatiin talvisodan aikana Ruotsilta yhteys- ja sairaankuljetuskoneeksi.

Junker
Kuva: Finnair Oyj / Suomen Ilmailumuseon kuvakokoelmat

Lentointoilijan ansiota

Junkers F.13:ia ei ole säilynyt lentokuntoisena ainuttakaan ja museoissakin niitä on vain viisi (Pariisi, München, Budapest, Berliini ja Tukholma).

Junkers
Rimowan toimitusjohtaja Dieter Morszeck

Saksalaisen matkalaukkuvalmistajan Rimowan toimitusjohtaja Dieter Morszeck on onneksi normaalia enemmän innostunut ilmailusta ja saksalaisesta ilmailuhistoriasta ja käyttänyt markkinointibudjettinsa jo vuodesta 2009 täydellisen F.13-kopion valmistamiseen.

Junkers

Yhdistävänä tekijänä laukkuihin lienee alumiinin käytön lisäksi rakenteen jäykistämiseksi uritettu pinta. Vuodesta 1898 toiminut Rimowa (RIchard MOrszeck WArenzeichen) vaihtoi valmistusmateriaalikseen alumiinin 1937 tulipalon tuhottua kaikki muut materiaalit tehtaalla.

Junkers

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuperäistä vankempi

Uusi F.13 on rakennettu mahdollisuuksien mukaan vanhojen piirustusten mukaan samoista materiaaleista. Nykyaikaisten valmistusmenetelmien ja rakennussäädösten vuoksi uuden koneen pitäisi olla alkuperäistä vankempi, suorituskykyisempi ja turvallisempi.

Junkers

Radio- ja suunnistusvarustus on nykyaikainen. Suurin ulkoinen ero on Pratt&Whitneyn R-985 (pikku-Wasp) tähtimoottori (450 hv).

Uudistettu F.13 lensi ensimmäisen lentonsa 15.9.2016 Dubendorfissa Sveitsissä. Sitä ei ole tarkoitettu museossa homehtumaan vaan lentämään ilmailutapahtumissa ja Rimowan mainoksena ympäri Euroopan.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Rimowa Lähde: Rimowa

https://youtube.com/watch?v=KMwWQqYmZi8

Tekniset tiedot (uusi Junkers F.13):

  • Miehistö: lentäjä ja mekaanikko
  • Matkustajapaikkoja: 4 kpl
  • Hyötykuorma: 540 kg
  • Tyhjäpaino: 1 440 kg
  • Maksimipaino: 1 980 kg
  • Rungon pituus: 9,6 m
  • Siipien kärkiväli: 14,8 m
  • Teho: 450 hv
  • Kulutus: 80 l/h
  • Matkanopeus: 180 km/h
  • Maksimikorkeus: 4 000 m
  • Toimintamatka: 1 400 km

Luetuimmat