7.1.2017 Liikenne Lentävä mainos – Junkers F.13 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rimowa-matkalaukkujen valmistaja on rakentanut aikaa säästämättä ja alkuperäistä kunnioittaen replikan varhaisesta Junkers -matkustajalentokoneesta. Junkers F.13 oli maailman ensimmäinen kokonaan alumiinirakenteinen matkustajalentokone. Kaksitasoisten koneiden aikakaudella myös yksitasoisuus oli mullistavaa ja toteutettu vieläpä ilman streevoja, vinoja siipitukia. Yksimoottorisessa koneessa oli avo-ohjaamo lentäjälle ja mekaanikolle, mutta lämmitetty matkustamo neljälle matkustajalle. Ensilennolla 25.6.1919 moottorina oli Daimler-Benzin valmistama 170-hevosvoimainen vesijäähdytetty rivimoottori, jatkossa nokalla vaihtuivat BMW:n ja Junkersin omat moottorit teholukeman kasvaessa vuosien saatossa aina 310:n asti. Myöhemmin lisenssivalmistuksessa siinä on käytetty myös ulkomaisten valmistajien ilmajäähdytteisiä tähtimoottoreita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupallinen menestys F.13 oli Junkersin ensimmäinen alusta asti kaupalliseen käyttöön tarkoitettu ja suunniteltu lentokone. Taustalla oli se, että saksalaiset eivät saaneet rauhansopimuksen mukaan käyttää ensimmäisestä maailmansodasta ylijäänyttä kalustoa. Dessaussa rakennettu F.13 mullisti lentokoneenrakennuksen lisäksi koko lentomatkustuksen ja 1920-luvun lopulla 40 prosenttia kansainvälisestä lentomatkustajaliikenteestä lennettiin sillä. Nykymittapuulla 322 valmistunutta konetta valmistuksen loppuessa 1933 ei kuulosta paljolta, mutta Junkers F.13 oli käytössä Etelä-Amerikasta Kauko-Itään. Lisenssivalmistusta oli niin Yhdysvalloissa kuin Neuvostoliitossakin. Viimeinen kaupallinen lento lennettiin Brasiliassa vuonna 1951. Nosti Suomen siivilleen Junkers F.13 nosti myös Suomen siivilleen. F.13:lla lennettiin Aero Oy:n ensimmäinen lento Helsingistä Tallinnaan 20.3.1924. Aero operoi kaikkiaan seitsemällä F.13:lla aina vuoteen 1935 asti enimmäkseen kellukkeilla Katajanokan vesilentosatamasta. Aeron F.13 lentäjänään Gunnar Lihr sai julkisuutta vuonna 1928 löydettyään Huippuvuorilla kadonneen italialaisen ilmalaivan ja pelastaen yhden miehistön jäsenistä. Kuva: Finnair Oyj / Suomen Ilmailumuseon kuvakokoelmat Aeron hankittua isompia Junkers Ju 52 -koneita kolme F:13:sta siirrettiin Merivartiolaitokselle. Sodan aikana niitä käytettiin tiedusteluun Ahvenanmerellä. Neljäs kone saatiin talvisodan aikana Ruotsilta yhteys- ja sairaankuljetuskoneeksi. Kuva: Finnair Oyj / Suomen Ilmailumuseon kuvakokoelmat Lentointoilijan ansiota Junkers F.13:ia ei ole säilynyt lentokuntoisena ainuttakaan ja museoissakin niitä on vain viisi (Pariisi, München, Budapest, Berliini ja Tukholma). Rimowan toimitusjohtaja Dieter Morszeck Saksalaisen matkalaukkuvalmistajan Rimowan toimitusjohtaja Dieter Morszeck on onneksi normaalia enemmän innostunut ilmailusta ja saksalaisesta ilmailuhistoriasta ja käyttänyt markkinointibudjettinsa jo vuodesta 2009 täydellisen F.13-kopion valmistamiseen. Yhdistävänä tekijänä laukkuihin lienee alumiinin käytön lisäksi rakenteen jäykistämiseksi uritettu pinta. Vuodesta 1898 toiminut Rimowa (RIchard MOrszeck WArenzeichen) vaihtoi valmistusmateriaalikseen alumiinin 1937 tulipalon tuhottua kaikki muut materiaalit tehtaalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkuperäistä vankempi Uusi F.13 on rakennettu mahdollisuuksien mukaan vanhojen piirustusten mukaan samoista materiaaleista. Nykyaikaisten valmistusmenetelmien ja rakennussäädösten vuoksi uuden koneen pitäisi olla alkuperäistä vankempi, suorituskykyisempi ja turvallisempi. Radio- ja suunnistusvarustus on nykyaikainen. Suurin ulkoinen ero on Pratt&Whitneyn R-985 (pikku-Wasp) tähtimoottori (450 hv). Uudistettu F.13 lensi ensimmäisen lentonsa 15.9.2016 Dubendorfissa Sveitsissä. Sitä ei ole tarkoitettu museossa homehtumaan vaan lentämään ilmailutapahtumissa ja Rimowan mainoksena ympäri Euroopan. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Rimowa Lähde: Rimowa https://youtube.com/watch?v=KMwWQqYmZi8 Tekniset tiedot (uusi Junkers F.13): Miehistö: lentäjä ja mekaanikko Matkustajapaikkoja: 4 kpl Hyötykuorma: 540 kg Tyhjäpaino: 1 440 kg Maksimipaino: 1 980 kg Rungon pituus: 9,6 m Siipien kärkiväli: 14,8 m Teho: 450 hv Kulutus: 80 l/h Matkanopeus: 180 km/h Maksimikorkeus: 4 000 m Toimintamatka: 1 400 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?