7.1.2017 Liikenne Lentävä mainos – Junkers F.13 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Rimowa-matkalaukkujen valmistaja on rakentanut aikaa säästämättä ja alkuperäistä kunnioittaen replikan varhaisesta Junkers -matkustajalentokoneesta. Junkers F.13 oli maailman ensimmäinen kokonaan alumiinirakenteinen matkustajalentokone. Kaksitasoisten koneiden aikakaudella myös yksitasoisuus oli mullistavaa ja toteutettu vieläpä ilman streevoja, vinoja siipitukia. Yksimoottorisessa koneessa oli avo-ohjaamo lentäjälle ja mekaanikolle, mutta lämmitetty matkustamo neljälle matkustajalle. Ensilennolla 25.6.1919 moottorina oli Daimler-Benzin valmistama 170-hevosvoimainen vesijäähdytetty rivimoottori, jatkossa nokalla vaihtuivat BMW:n ja Junkersin omat moottorit teholukeman kasvaessa vuosien saatossa aina 310:n asti. Myöhemmin lisenssivalmistuksessa siinä on käytetty myös ulkomaisten valmistajien ilmajäähdytteisiä tähtimoottoreita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupallinen menestys F.13 oli Junkersin ensimmäinen alusta asti kaupalliseen käyttöön tarkoitettu ja suunniteltu lentokone. Taustalla oli se, että saksalaiset eivät saaneet rauhansopimuksen mukaan käyttää ensimmäisestä maailmansodasta ylijäänyttä kalustoa. Dessaussa rakennettu F.13 mullisti lentokoneenrakennuksen lisäksi koko lentomatkustuksen ja 1920-luvun lopulla 40 prosenttia kansainvälisestä lentomatkustajaliikenteestä lennettiin sillä. Nykymittapuulla 322 valmistunutta konetta valmistuksen loppuessa 1933 ei kuulosta paljolta, mutta Junkers F.13 oli käytössä Etelä-Amerikasta Kauko-Itään. Lisenssivalmistusta oli niin Yhdysvalloissa kuin Neuvostoliitossakin. Viimeinen kaupallinen lento lennettiin Brasiliassa vuonna 1951. Nosti Suomen siivilleen Junkers F.13 nosti myös Suomen siivilleen. F.13:lla lennettiin Aero Oy:n ensimmäinen lento Helsingistä Tallinnaan 20.3.1924. Aero operoi kaikkiaan seitsemällä F.13:lla aina vuoteen 1935 asti enimmäkseen kellukkeilla Katajanokan vesilentosatamasta. Aeron F.13 lentäjänään Gunnar Lihr sai julkisuutta vuonna 1928 löydettyään Huippuvuorilla kadonneen italialaisen ilmalaivan ja pelastaen yhden miehistön jäsenistä. Kuva: Finnair Oyj / Suomen Ilmailumuseon kuvakokoelmat Aeron hankittua isompia Junkers Ju 52 -koneita kolme F:13:sta siirrettiin Merivartiolaitokselle. Sodan aikana niitä käytettiin tiedusteluun Ahvenanmerellä. Neljäs kone saatiin talvisodan aikana Ruotsilta yhteys- ja sairaankuljetuskoneeksi. Kuva: Finnair Oyj / Suomen Ilmailumuseon kuvakokoelmat Lentointoilijan ansiota Junkers F.13:ia ei ole säilynyt lentokuntoisena ainuttakaan ja museoissakin niitä on vain viisi (Pariisi, München, Budapest, Berliini ja Tukholma). Rimowan toimitusjohtaja Dieter Morszeck Saksalaisen matkalaukkuvalmistajan Rimowan toimitusjohtaja Dieter Morszeck on onneksi normaalia enemmän innostunut ilmailusta ja saksalaisesta ilmailuhistoriasta ja käyttänyt markkinointibudjettinsa jo vuodesta 2009 täydellisen F.13-kopion valmistamiseen. Yhdistävänä tekijänä laukkuihin lienee alumiinin käytön lisäksi rakenteen jäykistämiseksi uritettu pinta. Vuodesta 1898 toiminut Rimowa (RIchard MOrszeck WArenzeichen) vaihtoi valmistusmateriaalikseen alumiinin 1937 tulipalon tuhottua kaikki muut materiaalit tehtaalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkuperäistä vankempi Uusi F.13 on rakennettu mahdollisuuksien mukaan vanhojen piirustusten mukaan samoista materiaaleista. Nykyaikaisten valmistusmenetelmien ja rakennussäädösten vuoksi uuden koneen pitäisi olla alkuperäistä vankempi, suorituskykyisempi ja turvallisempi. Radio- ja suunnistusvarustus on nykyaikainen. Suurin ulkoinen ero on Pratt&Whitneyn R-985 (pikku-Wasp) tähtimoottori (450 hv). Uudistettu F.13 lensi ensimmäisen lentonsa 15.9.2016 Dubendorfissa Sveitsissä. Sitä ei ole tarkoitettu museossa homehtumaan vaan lentämään ilmailutapahtumissa ja Rimowan mainoksena ympäri Euroopan. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Rimowa Lähde: Rimowa https://youtube.com/watch?v=KMwWQqYmZi8 Tekniset tiedot (uusi Junkers F.13): Miehistö: lentäjä ja mekaanikko Matkustajapaikkoja: 4 kpl Hyötykuorma: 540 kg Tyhjäpaino: 1 440 kg Maksimipaino: 1 980 kg Rungon pituus: 9,6 m Siipien kärkiväli: 14,8 m Teho: 450 hv Kulutus: 80 l/h Matkanopeus: 180 km/h Maksimikorkeus: 4 000 m Toimintamatka: 1 400 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! 15.10.2025 Autoilu Päästöt vähentyneet merkittävästi – sähköautot kustannustehokas tapa jatkaa, linjaa selvitys 14.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: helpommin tulkittavia merkkiyhdistelmiä – kiitos! 10.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: päällystevauriot ovat ympärivuotinen riesa 9.10.2025 Uutinen Huolettaako, kun jakelurobotit ja itseohjautuvat ajoneuvot yleistyvät? 30.9.2025 Päivän kuva Päivän kuva: varo mustaa jäätä – ota ulkolämpömittari seurantaan 26.9.2025 Liikenne Saataisiinko tällä pienellä ja yksinkertaisella toimella helpotettua huolellista pysäköintiä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista