6.3.2023 Liikenne Lentokonejätin Boeing 737 MAX -jälkipyykkiä pestään yhä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing joutuu puimaan edelleen kahden 737 MAX -onnettomuuden jälkipyykkiä, Yhdysvaltain kongressikin puuttunut asiaan. Uusimpien MAX-versioiden MAX 7:n ja MAX 10:n sertifiointi on kestänyt odotettua kauemmin, koska Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Aviation Administration) on tiukentanut tyyppihyväksyntävaatimuksia ja vaatinut MAX-7 ja MAX-10 -koneisiin uusia turvaratkaisuja. FAA:n mielestä MAX 7- ja MAX 10 -koneita tulisi käsitellä uutena konetyyppinä uusin vaatimuksin eikä muunnoksena vanhaan 1960-luvulta olevaan perusrakenteeseen. MAX 7:lta on vielä tyyppihyväksyntä saamatta. MAX-perheen lyhin versio on vajaat 4 metriä suosituinta versiota, MAX 8:aa lyhyempi. KUVA: psj2005 via Wikimedia Commons. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskitetty varoitusjärjestelmä 737-koneita lukuun ottamatta kaikissa nykyään tuotannossa olevissa Boeing-matkustajakoneissa (ja lisäksi jopa vanhassa 757:ssa) on keskitetty EICAS (Engine-Indicating and Crew-Alerting System) -varoitusjärjestelmä, joka häiriötilanteissa antaa lentäjille selkeitä toimintaohjeita. 737:n vanha perusrakenne on estänyt EICAS-varoitusjärjestelmän rakentamisen MAX-koneisiin. Ikivanhaan koneeseen on vaikea lisätä uusinta avioniikkaa (ilmailuelektroniikkaa). Moderni EICAS-järjestelmä antaa lentäjille häiriötilanteessa näkyviä, kuuluvia ja tuntoaistiin perustuvia varoituksia sekä näyttöruutuun kirjallisia viestejä, mikä meni vikaan ja selkeät toimintaohjeet, miten vikatilanteessa pitäisi toimia. EICAS-järjestelmän puute todettiin 737 MAX -onnettomuuksien jälkimainingeissa. Asentaminen hankalaa ja kallista Boeing totesi, että EICAS-järjestelmän asentaminen 737:ään on erittäin hankalaa ja kallista. Lisäksi se viivästyttäisi MAX 7- ja MAX 10-koneiden toimituksia, jotka ovat jo nyt pahasti myöhässä. 737 MAX 9 on toinen ja pidempirunkoinen tähän mennessä kaupalliseen käyttöön päätynyt MAX -variantti. Pituuseroa MAX 8:aan verrattuna on noin kaksi ja puoli metriä. Lisäksi EICAS-järjestelmä vaatisi lisätyyppihyväksynnän ja lentäjien lisäkoulutuksen. Viive tulisi kalliiksi Boeingille, mikäli tilatut 286 MAX 7- ja 920 MAX 10-konetta myöhästyisivät lisää sertifiointiongelmien vuoksi. MAX 8- ja MAX 9-koneita on toimitettu 1 068 kappaletta ja tilauksessa on kaikkiaan 4 246 MAX-sarjan konetta, kokonaistilausmäärä on 5 314. Ankaraa poliittista lobbausta Boeing lobbasi ankarasti ja Yhdysvaltain kongressi päätti, että MAX-7- ja MAX-10 koneisiin ei tarvitse asentaa EICAS-järjestelmää. Yhdysvaltain kongressi hyväksyi asiaa koskevan poikkeuslakiesityksen joulukuun lopussa 2022. Boeingin on kuitenkin asennettava kolmas (synteettinen eli laskennallinen) kohtauskulma-anturi sekä piloteille mahdollisuus tarvittaessa kytkeä pois sakkausvaroitusjärjestelmään liittyvä ohjaussauvan ravistin, koska sen on todettu häiritsevän koneen hallintaa vikatilanteissa. Muutokset on tehtävä kaikkiin Boeing MAX -koneisiin kolmen vuoden aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohtauskulma-anturi osasyyllinen Virheellinen kohtauskulma-anturi oli merkittävänä osasyynä kahteen MAX-onnettomuuteen. Entistä suurempien moottorien vuoksi MAX-koneisiin oli asennettu uusi, automaattinen pituuskallistuksen korjaustoiminto MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), jonka toiminnasta ei ollut koneen käsikirjassa eikä koulutuksessa tietoa lainkaan. 737 MAX:in moottorit ovat paitsi suuremmat, myös edempänä kuin huippusuositussa edellispolven 737 NG:ssä. MCAS asennettiin MAX:iin, jotta se korjaisi (lentäjien tietämättä) MAX:in ohjauskäyttäytymisen vastaamaan NG-sarjaa, jolloin lentäjät voisivat lentää kumpaakin tyyppiä mahdollisimman mutkattomasti rinnakkain. Kohtauskulma-anturin vikaantuessa tietokoneohjaus toimi epäloogisesti ottaen tiedon vikaantuneesta anturista eikä toisesta anturista. Koneiden hallinta menetettiin, koska lentäjillä ei ollut riittävästi tietoa puutteellisen koulutuksen vuoksi. Turvallisuuden parantamiseksi MAX-koneiden hallintalaitteissa on nykyään yhteys kahteen kohtauskulma-anturiin ja lisäksi tulee synteettinen kohtauskulma-anturi antamaan lisäturvallisuutta yhden anturin mahdollisesti vikaantuessa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Flight International, The Seattle Times, Simple Flying, wikipedia a:4:{i:0;s:6:"114632";i:1;s:6:"130423";i:2;s:5:"86725";i:3;s:5:"61678";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku