6.3.2023 Liikenne Lentokonejätin Boeing 737 MAX -jälkipyykkiä pestään yhä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing joutuu puimaan edelleen kahden 737 MAX -onnettomuuden jälkipyykkiä, Yhdysvaltain kongressikin puuttunut asiaan. Uusimpien MAX-versioiden MAX 7:n ja MAX 10:n sertifiointi on kestänyt odotettua kauemmin, koska Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Aviation Administration) on tiukentanut tyyppihyväksyntävaatimuksia ja vaatinut MAX-7 ja MAX-10 -koneisiin uusia turvaratkaisuja.FAA:n mielestä MAX 7- ja MAX 10 -koneita tulisi käsitellä uutena konetyyppinä uusin vaatimuksin eikä muunnoksena vanhaan 1960-luvulta olevaan perusrakenteeseen.MAX 7:lta on vielä tyyppihyväksyntä saamatta. MAX-perheen lyhin versio on vajaat 4 metriä suosituinta versiota, MAX 8:aa lyhyempi. KUVA: psj2005 via Wikimedia Commons.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskitetty varoitusjärjestelmä737-koneita lukuun ottamatta kaikissa nykyään tuotannossa olevissa Boeing-matkustajakoneissa (ja lisäksi jopa vanhassa 757:ssa) on keskitetty EICAS (Engine-Indicating and Crew-Alerting System) -varoitusjärjestelmä, joka häiriötilanteissa antaa lentäjille selkeitä toimintaohjeita.737:n vanha perusrakenne on estänyt EICAS-varoitusjärjestelmän rakentamisen MAX-koneisiin. Ikivanhaan koneeseen on vaikea lisätä uusinta avioniikkaa (ilmailuelektroniikkaa).Moderni EICAS-järjestelmä antaa lentäjille häiriötilanteessa näkyviä, kuuluvia ja tuntoaistiin perustuvia varoituksia sekä näyttöruutuun kirjallisia viestejä, mikä meni vikaan ja selkeät toimintaohjeet, miten vikatilanteessa pitäisi toimia. EICAS-järjestelmän puute todettiin 737 MAX -onnettomuuksien jälkimainingeissa.Asentaminen hankalaa ja kallistaBoeing totesi, että EICAS-järjestelmän asentaminen 737:ään on erittäin hankalaa ja kallista. Lisäksi se viivästyttäisi MAX 7- ja MAX 10-koneiden toimituksia, jotka ovat jo nyt pahasti myöhässä.737 MAX 9 on toinen ja pidempirunkoinen tähän mennessä kaupalliseen käyttöön päätynyt MAX -variantti. Pituuseroa MAX 8:aan verrattuna on noin kaksi ja puoli metriä.Lisäksi EICAS-järjestelmä vaatisi lisätyyppihyväksynnän ja lentäjien lisäkoulutuksen. Viive tulisi kalliiksi Boeingille, mikäli tilatut 286 MAX 7- ja 920 MAX 10-konetta myöhästyisivät lisää sertifiointiongelmien vuoksi. MAX 8- ja MAX 9-koneita on toimitettu 1 068 kappaletta ja tilauksessa on kaikkiaan 4 246 MAX-sarjan konetta, kokonaistilausmäärä on 5 314.Ankaraa poliittista lobbaustaBoeing lobbasi ankarasti ja Yhdysvaltain kongressi päätti, että MAX-7- ja MAX-10 koneisiin ei tarvitse asentaa EICAS-järjestelmää.Yhdysvaltain kongressi hyväksyi asiaa koskevan poikkeuslakiesityksen joulukuun lopussa 2022. Boeingin on kuitenkin asennettava kolmas (synteettinen eli laskennallinen) kohtauskulma-anturi sekä piloteille mahdollisuus tarvittaessa kytkeä pois sakkausvaroitusjärjestelmään liittyvä ohjaussauvan ravistin, koska sen on todettu häiritsevän koneen hallintaa vikatilanteissa. Muutokset on tehtävä kaikkiin Boeing MAX -koneisiin kolmen vuoden aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtauskulma-anturi osasyyllinenVirheellinen kohtauskulma-anturi oli merkittävänä osasyynä kahteen MAX-onnettomuuteen. Entistä suurempien moottorien vuoksi MAX-koneisiin oli asennettu uusi, automaattinen pituuskallistuksen korjaustoiminto MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), jonka toiminnasta ei ollut koneen käsikirjassa eikä koulutuksessa tietoa lainkaan.737 MAX:in moottorit ovat paitsi suuremmat, myös edempänä kuin huippusuositussa edellispolven 737 NG:ssä. MCAS asennettiin MAX:iin, jotta se korjaisi (lentäjien tietämättä) MAX:in ohjauskäyttäytymisen vastaamaan NG-sarjaa, jolloin lentäjät voisivat lentää kumpaakin tyyppiä mahdollisimman mutkattomasti rinnakkain.Kohtauskulma-anturin vikaantuessa tietokoneohjaus toimi epäloogisesti ottaen tiedon vikaantuneesta anturista eikä toisesta anturista. Koneiden hallinta menetettiin, koska lentäjillä ei ollut riittävästi tietoa puutteellisen koulutuksen vuoksi. Turvallisuuden parantamiseksi MAX-koneiden hallintalaitteissa on nykyään yhteys kahteen kohtauskulma-anturiin ja lisäksi tulee synteettinen kohtauskulma-anturi antamaan lisäturvallisuutta yhden anturin mahdollisesti vikaantuessa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Flight International, The Seattle Times, Simple Flying, wikipediaa:4:{i:0;s:6:"114632";i:1;s:6:"130423";i:2;s:5:"86725";i:3;s:5:"61678";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan