6.3.2023 Liikenne Lentokonejätin Boeing 737 MAX -jälkipyykkiä pestään yhä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing joutuu puimaan edelleen kahden 737 MAX -onnettomuuden jälkipyykkiä, Yhdysvaltain kongressikin puuttunut asiaan. Uusimpien MAX-versioiden MAX 7:n ja MAX 10:n sertifiointi on kestänyt odotettua kauemmin, koska Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Aviation Administration) on tiukentanut tyyppihyväksyntävaatimuksia ja vaatinut MAX-7 ja MAX-10 -koneisiin uusia turvaratkaisuja. FAA:n mielestä MAX 7- ja MAX 10 -koneita tulisi käsitellä uutena konetyyppinä uusin vaatimuksin eikä muunnoksena vanhaan 1960-luvulta olevaan perusrakenteeseen. MAX 7:lta on vielä tyyppihyväksyntä saamatta. MAX-perheen lyhin versio on vajaat 4 metriä suosituinta versiota, MAX 8:aa lyhyempi. KUVA: psj2005 via Wikimedia Commons. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskitetty varoitusjärjestelmä 737-koneita lukuun ottamatta kaikissa nykyään tuotannossa olevissa Boeing-matkustajakoneissa (ja lisäksi jopa vanhassa 757:ssa) on keskitetty EICAS (Engine-Indicating and Crew-Alerting System) -varoitusjärjestelmä, joka häiriötilanteissa antaa lentäjille selkeitä toimintaohjeita. 737:n vanha perusrakenne on estänyt EICAS-varoitusjärjestelmän rakentamisen MAX-koneisiin. Ikivanhaan koneeseen on vaikea lisätä uusinta avioniikkaa (ilmailuelektroniikkaa). Moderni EICAS-järjestelmä antaa lentäjille häiriötilanteessa näkyviä, kuuluvia ja tuntoaistiin perustuvia varoituksia sekä näyttöruutuun kirjallisia viestejä, mikä meni vikaan ja selkeät toimintaohjeet, miten vikatilanteessa pitäisi toimia. EICAS-järjestelmän puute todettiin 737 MAX -onnettomuuksien jälkimainingeissa. Asentaminen hankalaa ja kallista Boeing totesi, että EICAS-järjestelmän asentaminen 737:ään on erittäin hankalaa ja kallista. Lisäksi se viivästyttäisi MAX 7- ja MAX 10-koneiden toimituksia, jotka ovat jo nyt pahasti myöhässä. 737 MAX 9 on toinen ja pidempirunkoinen tähän mennessä kaupalliseen käyttöön päätynyt MAX -variantti. Pituuseroa MAX 8:aan verrattuna on noin kaksi ja puoli metriä. Lisäksi EICAS-järjestelmä vaatisi lisätyyppihyväksynnän ja lentäjien lisäkoulutuksen. Viive tulisi kalliiksi Boeingille, mikäli tilatut 286 MAX 7- ja 920 MAX 10-konetta myöhästyisivät lisää sertifiointiongelmien vuoksi. MAX 8- ja MAX 9-koneita on toimitettu 1 068 kappaletta ja tilauksessa on kaikkiaan 4 246 MAX-sarjan konetta, kokonaistilausmäärä on 5 314. Ankaraa poliittista lobbausta Boeing lobbasi ankarasti ja Yhdysvaltain kongressi päätti, että MAX-7- ja MAX-10 koneisiin ei tarvitse asentaa EICAS-järjestelmää. Yhdysvaltain kongressi hyväksyi asiaa koskevan poikkeuslakiesityksen joulukuun lopussa 2022. Boeingin on kuitenkin asennettava kolmas (synteettinen eli laskennallinen) kohtauskulma-anturi sekä piloteille mahdollisuus tarvittaessa kytkeä pois sakkausvaroitusjärjestelmään liittyvä ohjaussauvan ravistin, koska sen on todettu häiritsevän koneen hallintaa vikatilanteissa. Muutokset on tehtävä kaikkiin Boeing MAX -koneisiin kolmen vuoden aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohtauskulma-anturi osasyyllinen Virheellinen kohtauskulma-anturi oli merkittävänä osasyynä kahteen MAX-onnettomuuteen. Entistä suurempien moottorien vuoksi MAX-koneisiin oli asennettu uusi, automaattinen pituuskallistuksen korjaustoiminto MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), jonka toiminnasta ei ollut koneen käsikirjassa eikä koulutuksessa tietoa lainkaan. 737 MAX:in moottorit ovat paitsi suuremmat, myös edempänä kuin huippusuositussa edellispolven 737 NG:ssä. MCAS asennettiin MAX:iin, jotta se korjaisi (lentäjien tietämättä) MAX:in ohjauskäyttäytymisen vastaamaan NG-sarjaa, jolloin lentäjät voisivat lentää kumpaakin tyyppiä mahdollisimman mutkattomasti rinnakkain. Kohtauskulma-anturin vikaantuessa tietokoneohjaus toimi epäloogisesti ottaen tiedon vikaantuneesta anturista eikä toisesta anturista. Koneiden hallinta menetettiin, koska lentäjillä ei ollut riittävästi tietoa puutteellisen koulutuksen vuoksi. Turvallisuuden parantamiseksi MAX-koneiden hallintalaitteissa on nykyään yhteys kahteen kohtauskulma-anturiin ja lisäksi tulee synteettinen kohtauskulma-anturi antamaan lisäturvallisuutta yhden anturin mahdollisesti vikaantuessa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Flight International, The Seattle Times, Simple Flying, wikipedia a:4:{i:0;s:6:"114632";i:1;s:6:"130423";i:2;s:5:"86725";i:3;s:5:"61678";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan