3.8.2021 Liikenne Liikenneturva: näin ohitat pyöräilijän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva neuvoo: näin ohitat pyöräilijän turvallisesti. Kertaa viisi vinkkiä, jotka tuppaavat unohtumaan autoillessa. Suurin osa Liikenneturvan Kantar TNS Oy:llä teettämään kyselyyn vastanneista 1017 henkilöstä (joista autoilevia oli 81 prosenttia) autoilevista kertoi ohittavansa pyöräilijän riittävällä sivusuuntaisella turvavälillä. Näkemykset turvavälin riittävyydestä voivat tosin olla erilaisia riippuen siitä, katsooko tilannetta auton ratista vai pyörän satulasta. Siksi Liikenneturva neuvoo: näin ohitat pyöräilijän turvallisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin ohitat pyöräilijän Etenkin kesäaikaan maanteillä liikutaan paljon polkupyörillä. Autolla liikkuvien kannattaakin varautua siihen, että tien päällä samoilla väylillä kulkee myös pyöräilijöitä. Pyörällä kulkevan vauhti tai oma kiire ei anna erillislupaa tinkiä ohittamisen turvallisuudesta. – Ohittamaan voi lähteä vain silloin, kun ohituspaikka on turvallinen. Eli näkemä on riittävä, ketään ei tule vastaan ja turvavälin ohitettavaan pystyy pitämään reiluna niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle, ynnää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa. Yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilevasta kertoo, että jättää riittävän sivusuuntaisen turvavälin pyöräilijää ohittaessaan vähintäänkin usein. Kun Liikenneturva kysyi vuonna 2019 internetin välityksellä 1695 vastanneelta pyöräilijältä ohittamistilanteista, kokemus oli hyvin erilainen. Kaksi kolmesta koki, että autoilijat usein ohittavat pientareella tai ajoradan reunassa pyöräilevän liian läheltä. Ohitusnopeuden koki liian kovaksi 61 prosenttia vastanneista. – Arvio riittävästä turvavälistä sivusuunnassa voi olla eriävä pyörän satulasta katsottuna kuin auton ratista arvioituna. Riittävään turvaväliin vaikuttaa myös ajoneuvon nopeus ja koko. Ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Ohitustilanteen turvallisuus taataan valitsemalla ohituspaikka oikein ja käyttämällä ohitukseen viereistä kaistaa, muistuttaa Piippa. Ota ennakointi avuksi kesän liikenteeseen Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Läheskään aina tiellä ei ole piennarta tai se on ajokelvottomassa kunnossa. Tällöin pyöräilijän ajolinja kulkee kaistan oikeassa reunassa. – Etenkin näin kesällä kannattaa auton ratissa ennakoida kaksipyöräistä liikennettä. Kun huomaa edessä kulkevan pyöräilijän, nostetaan jalka kaasulta tai kytketään vakionopeudensäädin pois. Näin ohitustilannetta voi ennakoida paremmin, eikä vastaantulijan takia joudu tekemään kovasta vauhdista äkkijarrutusta pyöräilijän perään, evästää Piippa muistuttaen, että jos ohituspaikka ei heti aukene esimerkiksi näkemäesteen takia, pyöräilijään tulee jättää riittävä etäisyys. – Oman vauhdin hidastumista ei saa missään nimessä purkaa ajamalla tarakan tuntumassa tai muulla tahallisella kiusanteolla. Kiire tai oman matkan sujuvuus ei ole syy tinkiä turvallisuudesta ja vaarantaa toisia tienkäyttäjiä. Pyöräilijän taakse hetkeksi jääminen ei matkan kokonaisuudessa ole iso hidaste, jatkaa Piippa. Viisi vinkkiä pyöräilijän kohtaamiseen: Ota ennakointi avuksi pyöräilijän ohittamiseen: kun huomaat edessä ajavan pyöräilijän, ota jalka kaasulta ja kytke vakkari pois. Ohita vain turvallisessa paikassa. Muista turvallisen ohittamisen askelmerkit myös pyörän satulassa istuessasi. Muista riittävä turvaväli ennen ja jälkeen ohituksen – etenkin, jos kuljetat auton ja perävaunun yhdistelmää. Huomioi myös sivusuuntainen väli – pelkkä ilmavirta voi saada pyörän heittelehtimään. Selkeintä on ohittaa siirtymällä kokonaan vastaantulevien kaistalle. Muista, että pyöräilijä tarvitsee turvalliseen ajamiseen riittävän tilan ajoradalla, jos piennar on kapea tai huonokuntoinen. Hillitse hiiltymistä. Matkantekoasi ei juuri hidasta se, jos pyöräilijästä ei heti pääse ohi. Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva, Lähde: Liikenneturva Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?